Jump to content

Lage ett lite markdrag til dorging - ferskvannsørret


fredrik

Recommended Posts

Halla

Skal på fisketur i morgen, og tenkte å prøve å lage ett pittelite markdrag som jeg kan ha hengende etter båten når jeg ror inn over vannet. Tenkte da en skje til en sluk og en halvmeter fortom bak denne hvor det henger en enkeltkrok med ei fin markklyse på. Høres dette greit ut for de som har gjort det før?

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vanlig marsjfart på roing holder fint (såfremt du ikke heter Olaf Tufte), en spinner vil "dra seg ned" litt, og dybden kan du dessuten variere med lengden på sena du har ute.

 

Jeg har brukt begge varianter med hell, så det kan godt hende du lykkes. Ha ute to stenger, en av hver, så ser du hva fisken helst vil ha. :wink: Hold begge stengene godt ut på hver side, slik at det ikke baller seg ihop der bak, bruker å gå fint det.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, hvis du lager et markdrag med flere spinnerblader er det for det første viktig å hekte alt i en god svivel, gjerne en trippel da det lett kan bli en del snurr på sena. I tillegg er det fint med forskjelig vinklede spinnerblader så de spinner i forskjellig retning, da dette reduserer tvinn.

 

Jeg skal ikke si noe stygt om markdraget fra xxl, men jeg har hatt bedre suksess med mine hjemmelgede med mindre spinnerblader i vann der ørreten ikke er veldig stor.

Link to comment
Share on other sites

Panther Martin (spinnerprodusenten) lager noen fine drag. Går veldig høyt og fint i vannet, krever lite fart. Her til lands har jeg sett bare en størrelse på skje'ene, men det skal finnes et utgave med veldig små skje-blader, (omtrent som 4gr. spinneren deres.) Flere farger. Har brukt dem med stort hell på fjellrøya, men funker sikkert på ørret også. Bruker å lage ny fortom med en dobbel-krok, eller liten trebbel-krok.

Her i Salten-distriktet sier man at man "ror Amerikaner" når man dørger med mark-drag. "Amerikanerne" ble laget lokalt omkring stort sett av kobber, men også av andre matrialer. Antall skjeer, størrelse og form varierte endel. Veldig effektivt til havs også ,etter sjø-røye og -ørret, tidlig sommer.

Link to comment
Share on other sites

Bruker jevnt over wobler når jeg dorger etter ørreten jeg. Prøver det meste hver eneste sommer, men ender til slutt opp med et par "sikre" woblere, og får så og si bestandig fisk. Mardrag har jeg enda til gode å få noe på, og siden tålmodighet ikke er min sterkeste side så er det greit å ha noe annet i bakhånd også :)

 

Hvordan var turen forresten? Ble det noe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...