Jump to content

Hvilket kikkertsikte ville vært topp å ha i 1972?


slemmo

Recommended Posts

Jeg har en salong som faren min bygde på børsemakerskolen som eksamensoppgave i 1972 og på den sitter en fast 4x Weaverkikkert, jeg kunne godt tenke meg noe kraftigere, gjerne rundt 9x, men for å ikke ødelegge stilen på børsa vil jeg gjerne ha samme årsmodell kikkert, noen som har noen forslag til hva jeg burde sette på?

 

Salongen ser slik ut:

 

normal_CIMG0247-Edit.jpg

 

normal_CIMG0248-Edit.jpg

Link to comment
Share on other sites

Toppkikkertene til BRNO2-riflene som ble brukt i konkurranse på "løpende villsvin" på midten 70-tallet var:

 

Pecar 4-10x45 med 50m parallakseinnstilling (og 3-dot retikkel)

Hertel&Reuss 2,3/4-10x45 -------------"-------------------

Redfield 4-12X40 og 6-18x40 med Lee-dot (en dot eller 3-dot ) Disse har parallakseinnstilling på objektivet.

 

Redfield-kikkertene ble dengang ansett for å være bedre enn andre amerikanske. Noe som sikkert spilte inn var at de amerikanske landslagsskytterene kom fra forsvaret som benyttet Redfield på skarpskytterriflene. Dick Thomas, mannen bak Premier Reticles, startet karrieren hos KT Lee. Han fortalte meg at trådene i Lee-dot og veldig tidlige Premier-doter er spindelvev fra Black Widow edderkopper. Det tok lang tid før syntetisk materiale var like sterkt. Jeg vet om et par slike sikter. Om de er til salgs vet jeg ikke.

 

Hvis du kommer over en elgbaneskytter med en 3-dot Pecarkikkert "som ikke blir helt skarp på 100m" har han blitt lurt på en 50m kikkert. Forsprangsdotene passer sikkert heller ikke siden de er 50cm på 100m. En slik kikkert får du sikkert billig :-)

 

H&R tilsvarer Pecar. Begge krever kikkertmontasjer med sideinnstilling. Redfield kan benytte vanlige "22-montasjer" da de har sentrerte retikler.

 

Jeg er i 50m viltmålmiljøet. Hvis du er interressert i et slikt type sikte kan jeg høre rundt for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke råd til et billig sikte en gang akkurat nå, så jeg tenkte å bruke litt tid fremover for å gjøre litt research og slikt, jeg kan gi beskjed når jeg er klar til å kjøpe, så kan du jo kanskje sjekke om du vet om noe da ;)

Men nå har jeg i alle fall litt navn og modellbetegnelser å gå på, så det er jo helt strålende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...