Jump to content

Valgets kvaler, Sako 85 vs Thompson/Centre Icon


Sure Shot

Recommended Posts

Da sitter jeg her med godkjente papirer og er klar for å kjøpe ny rifle, blir en 30-06 for hjortejakt, muliggens elg etterhvert. Har relativt klart for meg hvilken kikkert jeg skal ha, men er meget usikker på rifla... Har fra før en Tikka T3 stainless, 222, denne har funka bra til såvel rådyr som rype. Tenker at jeg vil prøve noe annet denne gangen, og må naturligvis opp et par kaliber. Har sikla litt på Schou's tilbud på Sako 85 hunter. Tenker da at man da uansett får et bra våpen, både mht. presisjon og kvalitet. Likevel klarer jeg ikke helt å unngå å bli fristet av T/C Icon riflene. Disse ser meget gjennomførte ut, og skal man tro linkene på Winges hjemmesider, kommer disse også godt ut i tester. Vet at Jakt&Fiske tester dette våpnet pr. tid og venter spent på dette resultatet. Ser også et par innlegg her på Kammeret, der det ser ut som Icon-børsene blir godt likt. Er det flere som har meninger om disse våpnene :?: Vil det være fornuftig å legge i et par lapper til og dermed gjøre "et sikkert" Sako-kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Sako lager bra rifler, og har alltid gjort det. Thomson/Centre Icon vet jeg lite om, men en kompis som har en er veldig fornøyd. Selv om han har hatt mange sakoer tidligere.

 

Jeg ville valgt Sako. Enn så lenge er T/CI ikke så vanlig, og da vil nok Sakoen holde seg bedre i pris om du engang skal selge den.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Ta også ein kikk på nye Browning X-bolt . Desse 3 riflene har såvidt eg kan sjå mykje til felles når det gjeld konstruksjon av sluttstykket, avtakbart magasin, avtrekk, sikring ,frittliggande løp, finish,presisjon osv. Og alle fås med kort låskasselengde for 308win, og ikkje som for eksempel Tikka som brukar samme lengde for 308win og 30-06. Prismessig ligg Browningen noko over Icon rifla ,men fortsatt godt under Sakoen.

Av desse riflene er Icon tyngst med 3.5kg , Browningen berre 3kg og Sako mellom desse. Sako og Browning fås og med åpne sikter noko som ikkje er så vanleg lenger spesiellt ikkje på amerikanske rifler.

Link to comment
Share on other sites

Har sako (har hadt mange) og TC Icon selv, har også hadt Browning (browningen er IKKE kvalitetsmessig på linje med de to andre etter min mening).

Sako er et trygt kjøp, men jeg synes at den nåværende importøren ligger vel høyt i pris.

TC Icon rifla er MEGET bra (selv om jeg var litt uheldig med avtrekket på min). Den er jo priset til litt over halvparten av sakoen. Winge Våpen følger opp produktene sine, så du er helt sikker på hjelp om det skulle være noe.

 

Mitt valg ville helt klart være TC selv om Sako er favoritt riflene mine. Prisen er så mye bedrepå TC'en at du kan kjøpe en Zeiss Classic 2,5-10x50 og montasjer på XXL og få en komplett "kongerigg" for det du må gi for sakoen uten opptikk.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel samme intrykket jeg har fått etter å ha lest litt, Jakt&Fiske gir X-Bolt'en greie skussmål, men ikke helt topp (http://www.jaktogfiske.info/id/1013). De bemerker også at denne har kort kolbe, noe som ikke passer min noe overdimensjonerte kropp. Hvordan er dette på Icon'en, er den også kort (Amerikansk....)?

Hva er det forresten, i dine øyne, som gjør Icon'en er såpass bra?

Det er ut som jeg lander på nettopp det du sier, jeg ser for meg at jeg handler en Icon, mellomlegget mellom Sako'en og Icon'en går til bra opptikk (Zeiss eller Kahles).

Link to comment
Share on other sites

det som er dumt med icon er at de bare selges et sted.. om man ikke bor i oslo området får man ikke "tafset" på den før eventuelt kjøp.

Er såpass stor forskjel på hvordan de forskjellige riflene føles i hendene at jeg ikke hadde turt å kjøpe uten å få holde i den først.

Jeg var veldig sugen på Icon men siden jeg bor langt fra butikken som selger dem landet jeg på en brukt sako 75 ss med zeiss victory 3-12X56 og er veldig fornøyd med den! 8)

Link to comment
Share on other sites

Angåande omtalen Browningen den fekk i jakt og fiske må då vel det vera veldig bra? Om dei ikkje har anna å klaga over enn litt kort kolbe og at avtrekket ikkje kan justerast lenger ned enn 1.5kg så tolkar eg det som svært bra omtale.

Men Browning x-bolt blir jo litt utanom det TS spør om i utgangspunktet så det høyrer vel heime i ein eigen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jo, bevares, det er en meget bra omtale, enig i det! Og det er også veldig greit å få noen nye tanker inn i hodet, lett å låse seg litt når man "bestemmer" seg. Men har prøvd å eliminere litt for å gjøre et valg. Har heller ikke den benefiten at jeg bor sentralt og kan "nevle" på de ulike alternativene, så alle inspill tas imot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at TC'en er et meget godt kjøp fordi:

Presisjon, funksjonering, maskinering og generell finich er av samme klasse som Sako og andre gode europeiske rifler, og vesentlig bedre enn alle andre amerikanske rifler jeg har eid. Prisen er etter min mening veldig gunstig i forhold til kvaliteten du får.

 

Ikke er jeg jurist, og du bør kanskje ta dette opp med Winge Våpen, men lar det seg ikke gjøre og kjøpe TC'en og returnere den om du mot formodning ikke er fornøyd :?:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det går, kan jo høre. Virker som om Winge har bra service på butikken, men vet at andre våpenforhandlere ikke har vært så positiv tidligere til å ta tilbake våpen. Hva syns du om lengden på kolbe på Icon'en da? Er det noe du har merket deg?

Link to comment
Share on other sites

Hei 350RM, jeg har vel aldri hadt annet en godord å si om Iconen rent bortsett fra at jeg var missfornøyd med avtrekket, men jeg har ikke hørt om andre som er like dårlige :D

Kvaliteten er meget bra, avtrekket på rifla mi var ikke godt nok som jeg også skrev i denne tråden. Men Winge lover og fikse problemet om ikke avtrekket holder mål og da mener jeg det er et veldig godt kjøp :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...