Jump to content

Anbefalinger for førstegangskjøper?


Stikko

Recommended Posts

Da var jegerprøven bestått og lønninga kommet på konto, så det er det på tide å bli orntli' seriøs :)

 

Er 90% sikker på at det blir en CZ452 Varmint, men jeg er enda litt usikker om jeg skal gå for 22LR eller 17HMR. Trolig blir det førstnevnte ettersom prisene på disse virker nokså mye lavere.

Har forøvrig leitet litt etter større magasin til Varminten, men det nærmeste jeg har funnet så langt er denne: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=10997

 

Noen som aner om den vil passe? Setter enorm pris på om noen som kan tipse om nettbutikker med gode priser på Varminten, gjerne pakkepriser med optikk og evt. annet tilbehør. Den beste prisen jeg har funnet så langt er hos XXL til 3990,- for bare rifla.

 

Så kommer naturligvis spørsmålet om optikk, hvor mye penger burde jeg legge i dette? Hadde sett for meg en relativt lav prisklasse her, og det er forøvrig ikke noe poeng i at jeg kan bruke den til storviltrifle. Tipper jeg blir å skyte mest på rundt 100 meter, men drømmen er vel å leke litt på langhold opp til 200 meter og forbi.

 

Takker på forhånd for svar :)

 

Edit: Kom over en nokså pen 452 Lux brukt nå, er det noen som tør si noe på presisjonen på denne versus Varminten? Var i mine øyner nokså god pris, justerbar kolbe, to-fot, optikk og lyddemper - alt til 6000.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det man trenger når man først skal kjøpe seg rifle er vel og trene med den og det bli utrolig mye lettere og billigere med en salong i stedet for noe grovt.

 

Hvis poenget kun er å skyte, kan man jo heller kjøpe luftgevær som er enda billigere i drift, ja, nesten gratis. Er enig i at når man kjøper seg ei rifle, og for jakt sådan, så bør det være noe med mer smell i enn ei salongrifle. Salong er mest leketøy, (men som selvfølgelig må lekes med med forsiktighet) og ikke jaktrifle etter min mening..

Link to comment
Share on other sites

det er forøvrig ikke noe poeng i at jeg kan bruke den til storviltrifle. Tipper jeg blir å skyte mest på rundt 100 meter, men drømmen er vel å leke litt på langhold opp til 200 meter og forbi.

 

Ja, nå blir jo de fleste elger, altså storvilt, skutt på under hundre meter da... :lol:

 

Dessuten er dette nok ett argument for å kjøpe tyngre saker. skal man skyte på mål opp til 200 meter og forbi, er min mening at salong ikke er tingen. på 200 meter faller kula så raskt at du ikke vil treffe om du bommer med noen få meter i avstandsberegningen.

 

Men for all del, man kan likevel ha mye morro med en salong, ikke tvil om det :wink: lykke til med kjøpet, og fortell gjerne hva som ble kjøpt tilslutt ;)

 

En helt grei kikkert er forresten Bushnell trophy 3-9X40, den ligger på litt over tusenlappen(xxl) og fungerer fint. men vil tilråde å legge litt mer i kikkerten, men dette får gå etter lommeboka. og denne kikkerten KAN faktsik helt fint brukes på storvilt :P

Link to comment
Share on other sites

Joda, er klar over at elg typisk/bør felles på rundt 100 meter ja ;)

 

Poenget var at jeg har vært borti såkalte "salongkikkerter" som er nokså små, men likevel gir tilstrekkelig forstørrelse på 100 meter, men hovedsaklig er ment for mye kortere hold. Men er vel forsåvidt ikke noe jeg vurderer ...

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med 17 HMR er jo vekk hvis du skal ha den subsonisk... Den skal jo skyte "langt" og "flatt", noe en sub ikke gjør i samme grad. :)

Link to comment
Share on other sites

Så kommer naturligvis spørsmålet om optikk, hvor mye penger burde jeg legge i dette? Hadde sett for meg en relativt lav prisklasse her, og det er forøvrig ikke noe poeng i at jeg kan bruke den til storviltrifle. Tipper jeg blir å skyte mest på rundt 100 meter, men drømmen er vel å leke litt på langhold opp til 200 meter og forbi.

 

Takker på forhånd for svar :)

 

 

Har selv en heldempet 452 med billig optikk. Har vært 100% fornøyd med den i flere år (mange år hvis man regner med tiden før heldempingen). Hvis man fokuserer på det du faktisk spør om; så ville jeg kjøpt en 22LR med rimelig optikk (min kikkert kostet rundt 900 pesos, og sålenge man kjøper noe lignende på fagforetning og ikke på Coop, så går det helt sikkert helt fint!)

Som flere har sagt her tidligere; du kommer uansett til å kjøpe mer stash etterhvert, så kjøpe noe relativt rimelig nå, som det er en lav terskel til å skyte mye med! :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Delvis trådkupping: Det Timney-avtrekket, er det "drop in" slik at man kan montere sjøl etter å drive ut de to pinnene som holder originalavtrekket, eller må det tilpasning til når det skal monteres? Jeg ser at Midway selger det, er det andre i landet som også kan skaffe?

 

Timney ble montert i min 452 i dag, selve avtrekket et lett og montere. Som du skriver de to pinnene må ut nytt avtrekk inn: voala. Jeg legger til at stokken må utvides for å få plass til det nye avtrekket - samt platen som dekker atrekkshullet. Har en en dremmel, eller en god rundfil e.l. var ikke dette noe hokkus pokkus.

Har testskutt i kveld, som som jeg antok krypet gruppene.

 

Har oppdaget 2 "problemet" med dette avtrekket

1. hvordan får jeg ut sluttstykket igjen (mulig dette bare er en iq test)

2. Det nye avtrekket slipper klakken på sluttstykket så langt bak at den faller utenfor tangen. Dette kan gi problemer om en ikke er påpasselig med å styre sluttstykket rett inn. (klakken henger på tangen). tar muligens bare å lager en liten skrå bak der så er nok problemet løst (eventuellt sjekker om avtrekket kan justeres til å stoppe sluttstykket før)

 

Ser ikke på dette som en avsporing i tråden siden min anbefaling til førstegangskjøper er å kjøpe en 452 Varmint med timney avtrekk.

Begrunnelse:

 

-brukbar stokk (rett og fin)

- God presisjon

- kjekk vekt

- High value

Link to comment
Share on other sites

Gjorde supertabben ved å besøke min onkel i går som eier en 452 Heldempet American fra Alms, da ble jeg plutselig særdeles liten lysten på noe annet. Har tenkt litt på saken, og søren heller - jeg smeller til med heldempet. Så det eneste spørsmålet som da gjenstår er hvilken modell jeg skal gå for. Alms selger jo både Standard, Lux, American og Varmint. Vet jo at det er noe forskjellig stokk på de forskjellige modellene, men lurer veldig på om det er noe poeng i å legge ekstra penger i en Varmint fremfor American - er ikke løpet på de to helt likt om den uansett er heldempet?

 

Som alltid, takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Du skrev: Alms selger jo både Standard, Lux, American og Varmint.

 

Liker du svinerygg og smale fortre, er jo en de to første tingen, alt etter hvor mye du leggger i stokk kvaliten. Liker du blankpolert og blånert med normal stokk, American. Liker du mere normal riflevekt, stokk og godt grep om fortreet Varmint.

Er ikke værre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med en liten oppdatering.

 

Har endelig bestilt meg rifle, valget ble tilslutt:

 

CZ 452 Varmint

A-Tec lyddemper

Hawke Endurance 3-9x40

 

Ferdig gjenget, montert kikkertsikte og frakt - alt i alt 6889,-. Håper dette var en grei pris, ble litt mer enn jeg trodde, men når jeg først hadde selgeren på telefonen slo jeg til. Kan legge ut litt bilder og lignende om det er interesse :)

 

--

 

Østengen, jeg forsto ikke helt hva du ville fram til?

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode virket det som en grei pris. Om vi ramser opp følgende:

 

Rifla, 3990

Demper, ca 1000

Montering og gjenging, ca 1300

Sikte, ca 600

Festebraketter og montering av sikte, 0

 

Er det så ille? Virket som sagt som en nokså god pris i mitt hode. Slang forøvrig med en Rock-Steady To-Fot også, fikk den til 600.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...