Jump to content

Anbefalinger for førstegangskjøper?


Stikko

Recommended Posts

Hei!

 

Driver for tiden å tar jegerprøven, så om alt går som det skal har jeg forhåpentligvis fått "beviset" mitt innen juni. Det eneste naturlige å gjøre da er selvsagt å kjøpe seg et våpen! Har nokså lite erfaring med våpen generelt, skutt litt med hagle, pistol og salong - men ikke nok til at jeg vet hva jeg burde være på utkikk etter.

 

Tenkte en salongrifle er et greit utgangspunkt, spesielt ettersom jeg skal tilbringe sommeren der det finnes knapt folk eller fe, ergo massevis av mulighet for å ta livet av tombokser :)

 

En kompis har anbefalt at jeg bør kikke på BRNO 452 Varmint, ettersom den i.flg han var blant de mer presise sortene - stemmer det? Jeg er først og fremst på utkikk etter en presis rifle slik at den også kan brukes til jakt og ikke bare skyting på tombokser. Lurer også veldig på hvorvidt jeg bør gå for bolt eller semi-automat, logikk forteller meg at semi-automat trolig er noe mindre presis?

 

Setter kjempepris på tips til rifler jeg bør titte på, gjerne pakketilbud eller lignende - regner med jeg kjøper både optikk og lyddemper når jeg først er i gang. Har også vurdert om jeg skal gå for en heldempet rifle, er det noen ulemper med dette kontra ei vanlig rifle med påskrudd demper?

 

Pris er i første omgang ikke så veldig viktig, men et tak ligger på rundt 6-7000.

 

På forhånd, takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Lurer også veldig på hvorvidt jeg bør gå for bolt eller semi-automat, logikk forteller meg at semi-automat trolig er noe mindre presis?
Etter min mening er det ihvertfall lettere å få ei presis bolt-salongrifle enn en halvauto

 

Satt litt på spissen: Hvis du vil øve på å treffe, kjøp bolt. CZ452 er et glimrende valg, utrolig mye børse for pengene. Hvis du vil skyte maaange skudd og ha det gøy på en politisk ukorrekt måte, kjøp halvauto ;)

Link to comment
Share on other sites

Visst du skal jakte er det ikke en ide å kjøpe seg et våpen det er lov å jakte noe annet enn småvilt opp til hares størrelse med?? Når du først skal kjøpe deg et våpen?? Bare en tanke som falt ned i hodet mitt.... :roll:

 

Tjo, du sier jo forsåvidt noe - men ei rifle blir nok alt for dyrt i første omgang. I tillegg vil jeg gjerne ha et våpen jeg kan ta med i utmark/hytta/osv og faktisk ha det litt moro med, og ikke kun et våpen som blir stående i et skap mesteparten av året. Har allerede ei hagle som er klar til rypejakta, så det for holde i første omgang :)

 

--

 

Takk til samtlige for svar, godt å vite at CZ-en er et potensielt godt valg. Har såvidt fått prøvd en lignende heldempet modell fra samme fabrikant, den likte jeg veldig godt. Dere må for all del fortsette å komme med forslag :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Visst du skal jakte er det ikke en ide å kjøpe seg et våpen det er lov å jakte noe annet enn småvilt opp til hares størrelse med?? Når du først skal kjøpe deg et våpen?? Bare en tanke som falt ned i hodet mitt.... :roll:

 

E i grunn heilt enig me tankegangen der. Treng ikkje vera dyrare med ei god rifla. Sjå på denna pakken ,http://www.alms.no/produkt.cfm?a=product&b_id=550153

kan du jakta alt i norge som er lovligt med. Handla den pakken sjøl i si tid og den har dugd gull te no,(skifta kikkert pga, dårlige skumrings egenskapar). Lite vits med ein salong, i mine auge e da veldigt lite bruksområder på dei. Lika bra å klemma te med ein skjikkelig pang med ein gang. Men da e kun mine tankar. Du må uansett ha lykke te med våpenkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer uenig med Hjortefant og Ramski. Mitt første våpen var en 22, og har aldri angret på det. Bruksområdet er kanskje begrenset, men det er en suveren patron til småvilt og trening. Tror ikke jeg tar mye feil om jeg tipper at 90% av skytingen min foregår med en 22, selv med hjemmeladninger og blykuler blir en 30-06 dyr i drift til sammenlikning.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ei god salongrifle med demper. Er presisjonen viktig så kjøp bolt, ikke halvauo. CZ, Anchutz, Ruger, osv er alle gode børser, kjøp den du liker best. Du bør trene mye og da kommer du ikke unna ei rifle i cal 22 LR. Med denne kan du skyte masse uten å plage naboene om sikkerheten er ivaretatt og den delen der, uten at det koster mer en noen pils.

 

Med f eks "kammerbørsa" (Tikka T-3 i 6,5x55 med demper, tofot og Zeiss Conquest) blir det langt mer tungvint å få til ei treningsøkt, samt at ammoprisen blir en mye større faktor!

 

Som Sako 30-06 sier, ethvert møblert hjem må ha ei salongrifle, denne kommer du ikke utenom uansett om du skulle jakte noe større etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tok jegerprøven så var første prioritet å gå til anskaffelse av ei salongrifle og ei hagle. Jeg har selv en CZ 450 med et forholdsvis kjipt sikte på. Uansett presisjonen i denne rifla er jeg veldig fornøyd med, og den er gjenget for demper (mener du må få laget gjenger i modellen med tungt løpt). Dermed kom hele riflepakken på godt under 5000 kroner med kikkert montasje og demper. Som sagt er kikkerten kjip, men til ølboksskyting fungerer det mer enn godt nok, og til jakt på dagtid i godt lys er det heller ingenting å si på rifla sine prestasjoner.

 

Grunnen til at jeg gikk litt OT og nevnte nevnte hagle også er det at jeg tror du slipper unna med å betale en søknadsavgift på to våpen som førstegangssøker da førstegangs søknadsavgift er dobbelt av senere søknader. Jeg gjorde i hvertfall det, så hvis du har planer om å skaffe både hagle og rifle så sparer du en del hundrelapper på å søke på begge to med en gang (så sant det ikke har skjedd noen regelendringer siden 2006 :?: )

Link to comment
Share on other sites

cz452 er ei flott rifle. har en selv, som er kutta til 47,5cm, med SAK-demper og nighthawke 3.5-10x50 kikkert på, og den er like presis som tikka t3'n til kompisen (som har zeiss diavari-kikkert og a-tec tmm6-demper) på 100m.

 

Om du ikke er så veldig pirkete på hvilken versjon av cz452'n du skal ha, så finner du de på finn.no for en plass mellom 2500,- og 3500,- på finn.

Feks denne cz452 lux med demper, kikkert osv for 3500,- (nei, jeg har ingenting med selger å gjøre).

Link to comment
Share on other sites

CZ452/453 til jakttrening/jakt og vanlig trening/morro, så vil jeg påstå at Varmint utgaven er den som gir en mest igjen (vekt, størrelse etc). Til Fjelljakt etter rype etc, er nok en American eller en heldempet Varmint tingen.

 

Min anbefaling er definitivt en Varmint utgave (glem lux og std, om ikke åpne sikter er viktigt for deg).

 

Og selvfølgelig er alt jeg snakker om i 22lr.

 

Selv har jeg en American i 22lr og en Varmint i 17hmr (begge i 452 utgaven). Begge dempet med hver sin A-Tec demper (std på 22lr og CMM6 Rimfire m/8 moduler på 17HMR'n). Sørg for å få en pakke løsning med ferdig gjenget for demper/m demper, og gjerne med ett greit nok sikte på, dette blir garantert billigst (eller en Heldempet fra Alms). Handler du t.d med Jaktdepotet eller Alms. Bestiller du riflen med avtreksjobb utført (lønner seg garantert å ta i samme veiva). Da sitter du der med noe som burde funke så godt som noe. Og som du ikke vil angre på (vil ta fast bolig i skapet ditt). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ein CZ American! Har en slik en som funker utmerket, greier 20 mm samling på 70 m uten problem.

Som sagt så er eg heilt uening med Hjortefant og ramski. Ein salong bruker ein mest til å trene med (synest eg)+ at det er utruleg billeg ammo på markedet. Ved store parti kan du få kjøpt ammo til 0,30 kr ,- per stk.

 

Lykke til med kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

selv med hjemmeladninger og blykuler blir en 30-06 dyr i drift til sammenlikning.

og dette er nettopp grunnen til at salongrifle er glimrende for den som skal lære seg å skyte.

 

Ammo til .22 koster i størrelsesorden 1/10 av ammo til storviltrifle.

Link to comment
Share on other sites

CZene(eller bærno som gammelkara sier) er sjelden galt å ha i våpenskapet. argumentet om mengdetrening er bra, (40 øre for en 22 lr, for over 5kr smellen for en grov riflepatron), et annet moment er at en 22 kan brukes steder du ikke kan trene med grove rifler pga støy. en dempa 22 er fin til plinking og trening på hytta(med trygg bakgrunn og grunneiers velsignelse), en 308 vekker fort opp halve bygda.

 

nei, kjøp deg en CZ varmint eller american, den kommer du til å ha glede av i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Er forsåvidt enig at det er god og billig trening med 22, men tanken min er at når du evt skal kjøpe deg ei jaktrifle senere så ville du fått mye treningsammo for de 6-7 høvdingene denne rifla i 22 koster..... :roll:

 

Men jeg vil bare understreke at dette er min mening og ellers vil jeg henvise til signaturen min....... :D

Link to comment
Share on other sites

At man kan få en del treningsammo for en 22 er nok riktig, men gjør det regnestykket en gang:

 

Komplett pakke, 22RL: ca 5000kr

Rifleammo (6,5 til 30-06) : ca 8kr / skuddet

 

Man får mao ca 600 skudd for prisen av en 22. Dette tilsvarer 60 skudd i året i 10 år.

 

Så tar man med prisen på 22LR (40 øre) med i betraktningen. 10'000skudd koster altså 4000kr, dette tilsvarer 1000skudd i året i 10 år. Skal man skyte det samme med en grov rifle kommer det på 80'000kr minus 5000kr spart på 22-rifla som blir 75'000kr.

 

Så man skal ikke skyte mye mer enn de pålagte 30 før regnestykket går opp med en 22, og terskelen for å skyte en 50-pakk eller to med 22 er for mange lavere enn å brenne av en 20-pakk med 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha jakte med rifle, er det obligatorisk å ha en 22 lr for og øve med.

Jeg har en cz 452 med lyddemper og kappet løp. Skyter sikkert 2000 skudd med den i året. Og det er ikke på bane. Hjemme i hagen, på hytte o.l Så det er 2000 trenings skudd jeg hadde mistet hvis jeg bare hadde hatt "full size" rifler. Som man ikke kan skyte med i de omgivelsene p.g.a støy og nabobelasting.

Så gå først for 22lr, og oppgrader så til "full size". Er ikke noe poeng og ha en "full size" rifle du ikke får trent nok med. I tillegg er det smart og få tak i et luft gevær. Så man kan skyte hjemme i stua om vinteren. Da er man plutselig oppe i 5000 trenings skudd i året. Og ikke bare de 100 man skyter med vanlig rifle i året. Da sier det seg selv at man blir en bedre jeger.

 

En cz 452 blir aldri feil. Lykke til med kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

jeg er også en førstegangsjeger og skal også anskaffe meg en salong...

jeg har allerede begrenset utvalget til enten

-cz 452 varmint

-savage mark 2 bv med accutrigger.

viewtopic.php?f=80&t=19566

 

jeg har så og si bestemt meg for å skaffe meg en savage... for det første er den nesten 1000 kr billigere. Og ettersom savage nå har satt det som standar at alle deres rifler som blir produsert for tidene skal ha accutrigger, så trenger ikke den en avtrekksjobb(så du sparer inn penger på det og)... utover det jeg har hørt så skal savagen ha litt bedre presisjon, men litt dårligere (minimalt) balanse.

Av det jeg har blitt fortalt av folk jeg kjenner så skal disse to riflene har så og si de samme egenskapene med untak av :

-pris (cz har blitt mer påvirked av den økende dollarkursen enn savagen)

-cosmetisk utsende

-avtrekk

alle de andre forskjellene skal være så minimale at de ikke skal ha noe særlig å si.

 

med de pengene jeg sparer kan jeg heller bruke på et bedre kikkertsikte til rifla og en a-tec cmm med 6 moduler samt gjenging av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, interessant. Har forhørt meg litt med de lokale "jaktgutta" samt instruktøren på jegerkurset. Samtlige har eid en CZ452 Varmint og ingen har ett vondt ord å si - de skryter faktisk uforskammet :)

 

Har sendt en del e-post til diverse forhandlere for pakkepris på rifla, optikk, lyddemper, gjenging og avtrekkerjobb - det beste tilbudet jeg har fått så langt er såvidt jeg husker i overkant av 6000. Men ingen endelige valg er tatt enda (jeg mangler tross alt fortsatt løyve), så setter fortsatt pris på forslag til alternativer/eventuelt tips på butikker med gode avtaler.

 

Har forøvrig lagt fra meg planene om en heldempet rifle i første omgang, av den enkle grunn at prisen blir alt for stiv. Fikk for eks. et tilbud fra Alms på en heldempet Varmint med - nødvendig - tilbehør, prisen var hele 10000.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Remington 700, er en knallgod rifle som er stødig som fjell med en god kikkert. Ikke noe problem å treffe samme hullet noen ganger etter hverandre for å si det sånn. Har en selv, kaliber .308 og den er BRA! Og hvis det er spørsmål om 6,5x55mm, så synes ikke jeg det er så bra. Det er i minste laget til større dyr, men funker fint på rådyr ol. Fint med lite rekyl, men kommer det til større vilt som elg er det bedre med 30-06, .308 eller .300winmag. Men dette er noe en må finne ut selv. Selv liker jeg .308 fordi den har lite rekyl og er like dødelig som 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering.

 

Heller mer og mer mot Varminten, men tenkte jeg skulle ta turen innom en våpenforretning, slik at jeg får tafset litt på rifla. Har hørt noen påstå at den er litt liten, noe som kan være tilfelle for meg ettersom jeg er nokså stor (190). Har forøvrig kommet over en brukt Anschutz 1422, er dette noe våpen å satse på? Verger meg litt ettersom det er brukthandel, og attpåtil er våpenet nokså gammelt (rundt 20 år gammelt). Noen tanker om den?

Link to comment
Share on other sites

Først jeg jobber med salg av flere av de nevnte riflene du spør om i tråden - så du får får sile informasjon om du føler det er nødvendig.

 

CZ salongrifler er et begrep. Bra presisjon, solid laget og uten sammenligning den mest solgte salongriflen i Nord Europa. Presisjonen er som regel i 15mm/5sk/50m klassen som er meget bra. Med den beste ammoen kanskje litt bedre. Som Cz også tydeligvis har funet ut selv med introduksjonen av 453 er at avtrekkene i en 452 er bob bob. Med endel pussing, nytt fjærsett fra f eks eric Brooks blir de bra, aldri topp men bra. 453 er meget bra, men koster synes jeg for mye ekstra sammenlignet med en 52 da du får en komplett Timney avtrekk i 452 for mellomlegget. Og Timney til 452 er BRA!!

 

Savage sine Accutrigger avtrekk er BRA! Spesielt siden de er fullt ut justerbare fra 650g-ca 2,4kg. Og kan gjøres av alle uten 10 tommeltotter. Men Savage har hverken navnet eller patinaen til en CZ 452 :wink: Presisjonen står ikke tilbake heller. Du finner tester av dem i F eks JHV en gang i fjor sensommer/høst. Riktignok i 17HMR som er en meget presis patron, men 3sk/100m/10-17mm er bra nok til alt vilt en kan skyte med en randtent patron. Stokken derimot synes jeg er bedre i en 452 Varmint enn i en Savage Mk II BV. Men dette er personlig smak, som du selv må finne ut av.

 

Budsjettet ditt sprekker med en Sako Quad. Jeg liker den ikke personlig, men den skyter utmerket og du har muligheten til å bytte kaliber til alle randtennigspatroner 17HM2, 17HMR, 22LR & 22 WMR i samme våpenet.

 

Marlin har også endel trivelige modeller i samme utførelse som Savage BV, men kan leveres med stokker i skikkelig artige farger.

 

En gamle salong skal du ikke være redd for å kjøpe. Blykuler i ei skikkelig pipe er lett match. Løpet klarer du aldri å slite ut som du gjør med mantlede kuler og en gammel Brno Mod 2 er et bra kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Delvis trådkupping: Det Timney-avtrekket, er det "drop in" slik at man kan montere sjøl etter å drive ut de to pinnene som holder originalavtrekket, eller må det tilpasning til når det skal monteres? Jeg ser at Midway selger det, er det andre i landet som også kan skaffe?

Link to comment
Share on other sites

Vel, pris på en heldempet Varmint med en del ekstrautstyr fra Alms tippet som sagt over 10000. Det blir alt for drøyt for en salong i mine øyner :)

 

Vil anta at Alms kan gjøre det meste med rifla før de sender den avgårde, men det koster selvsagt ekstra.

 

--

 

Takk for svar, Sauer 150. Kjekt å vite det du kommer med der. 453-en har jeg knapt hørt om, skal kikke litt rundt, men slik jeg forsto det er altså prisen et par hakk opp i forhold til 452.

Link to comment
Share on other sites

Er en femten år gammel gutt som akkurat har beståd jegerprøve.

Skal kjøpe meg en salong når jeg blir 16 år til august.

Har lagt av en Cz 452 i kaliber 22.

Det følgte med lyddemper,montasje,kikkertsikte,pussesett,futteral og våpen reim.

Alt samme kommer på 4000 tusen kroner. Det var et tilbud igjennom jegerprøve.

Er det lurt av meg og kjøpe denne pakken? Er det noen som har erfaringer med dette våpene?

Link to comment
Share on other sites

Er en femten år gammel gutt som akkurat har beståd jegerprøve.

Skal kjøpe meg en salong når jeg blir 16 år til august.

Har lagt av en Cz 452 i kaliber 22.

Det følgte med lyddemper,montasje,kikkertsikte,pussesett,futteral og våpen reim.

Alt samme kommer på 4000 tusen kroner. Det var et tilbud igjennom jegerprøve.

Er det lurt av meg og kjøpe denne pakken? Er det noen som har erfaringer med dette våpene?

 

Jeg har akkurat samme pakken, CZ452 style (men med trestokk (jæ**ig mye penere enn standard), hawke niteeye 3,5-10x50 kikkersikte, og SAK-demper (som jeg har kjøpt og montert etterpå) . Fulgte med pussesett og futeral, samt 950skudd da jeg kjøpte brukt.

3500,- for børsa m/kikkertsikte, skudd, futeral og pussesett, og 1100,- for demper og gjenging. totalt 4600,-.

 

Til å være nytt synes jeg det høres ut som en ok pris, selvsagt med forbehold om kvalitet på kikkert og hvilken CZ452-modell det er.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, dere kan ikke tipse hvor den pakken er til salgs? Var jo absolutt en hyggelig pris.

 

--

 

Har forresten kikket litt på 17. HMR som alternativt kaliber, noen tanker om dette? Har fått inntrykk av at disse er en del dyrere enn 22. LR? Og, sist, men ikke minst; finnes de i sub-sonic utgaver?

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel en avveining i forhold til hva du skal bruke riflen til. Skal du jakte rev kan du bruke 17. HMR, men du må akseptere en langt stivere ammopris. Skal du derimot skyte mye for treningens skyld er det en ide å velge .22lr.

 

Personlig ville jeg ha valgt en .22lr da denne gir rom for mye skyting uten at det koster en formue. Denne kan du benytte til vilt opp til harens størrelse, men ikke til haren. Så ville jeg ha utvidet "garderoben" med en 6,5X55 etter hvert. Med sistnevnte kan du jakte alt lovlig vilt i Norge.

 

Etter "sekskommafemmen" får du sikkert lyst på noe annet. Etter du har kjøpt noe annet kommer du til å finne nok en børse som du sikler på... Og slik kommer det antagelig til å fortsette :roll: .

 

Been there done that :wink: .

 

 

Uansett: Lykke til med valget :D !

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nettopp nettopp. Spørs om jeg ikke går for 22LR da, har jo planer om å skyte hull i det meste av blikkbokser i løpet av sommeren :)

 

Var på siste del av jegerkurset i går, fikk faktisk prøve en 30-06, det var jaggu meg morsomme saker. Fikk riktignok et minne for livet (les: kutt i panna av optikken), men ettersom jeg traff en ren innertier var det verdt det :D

 

Så hadde det ikke verdt for de stive prisene og behov for skytterbane skulle jeg gjerne smelt til med en 30-06 eller 308 nå :P

Link to comment
Share on other sites

Vist man kjøper en Cz 452, får man den bare i kaliber 22? Eller får man den svakere?

Hvis du vil ha svakere(, men også dyrere) tror jeg den mater Long og Short også, altså forgjengerne til 22LR. Andre utgaver 22 magnum og 17 HMR.

 

Etter min mening trenger alle rifle jegere/skyttere minst en salong, til uformel skytig, mengde trening osv. ikke bare morro også lærerikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...