Jump to content

Yldice hagle


Bullseye82

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Yldiz Classic i lettvekt utgave før jul. Kaliber 12/76. Er på kun 2.7 kilo, perfekt til fjellet og tur i skogen.

 

Problemet med lette hagler er balansen ikke er topp og svingen blir litt vinglete. Yldizen føltes faktisk bedre enn Beretta sin lettvektsutgave for meg. Prisen på 6800 kroner var heller ikke å forakte :)

 

Så langt er jeg strålende fornøyd! Har enda ikke bommet med halga på fugl (bank i bordet).

 

Velger du utgaven med faste choker (12/70) så kostere den kun 4000 kroner.

Link to comment
Share on other sites

For å pirke litt, så staves det YILDIZ. Har hatt ei slik hagle i 4 år. Har ikke skutt all verdens mye med den, mellom 500 og 1000 skudd et sted. Min heter Spzm og er i 12/70 og har utskiftbare choker. Valgte med 66 cm løp (kunne valgt 71 cm og), men det angrer jeg stygt på. Er elendig balanse i den, så om du går for ei lettvektshagle, velg med litt lengre løp. Min blir altfor rask. Bommer litt for mye for å si det sånn... Bruker den knapt på jakt lenger. Drar heller med kombien. Kortere løp på den, men bedre balanse pga tyngde. Mye kommer nok an på lite skytetrening, men tror nok hagla må ta litt skylda og.

 

Ikke helt fornøyd med driftssikkerheten på min da jeg har hatt endel dobbeltskudd. Fikk fikset på det en gang, men problemet har vedvart. Mulig den er veldig ømfintlig på det at man må ha hagla helt inntil skuldra når skuddet går, så ikke rekylen drar av det andre. Skyter kanskje litt for fort, men det kan jo ha noe med at den er for rask i svingen i og med vekta og det korte løpet? Ingen aning. Bommer mer enn jeg treffer!

 

Finishen er så som så. Det er en billig tyrker, så en kan ikke forvente Holland&Hollandkvalitet. Men, siden jeg kjøpte min har den blitt bedre. Stokken på min så ut som om den var laget i plast. Den er finere nå.

 

På plussiden må det nevnes at den er robust og tåler mye juling. Rust er et fremmedord. Min har gått litt for lut og kaldt vann og har i blant stått et par uker uten puss etter bløt høsttur, men den er like fin når jeg har tatt den fram.

 

Mange velger Baikal som første hagle, og det er nok bra børse det, men Yildizen tror jeg er like robust egentlig. Prisene er omtrent like, så det er vel smak og behag hva man velger. Den store fordelen er jo vekta til Yildiz. Glimrende å bære på. Byttelånte med en kompis i rypefjellet en gang. Han fikk igjen Sabattien sin, som veier omtrent halvkiloen mer, etter en halvtime... Angrer ikke på kjøpet sjøl, med unntak av at jeg burde valgt 71 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Javel :roll: har du en Yildiz selv da siden du mener det er feil å anbefale Yildiz? Har hatt min p56 i 5-6 år muligens mer og har ikke hatt trøbbel med den i det hele tatt! Rust vet ikke den hva er! Lett og hendig til en meget rimelig penge! Kan varmt anbefale Yildiz :D

Link to comment
Share on other sites

Mange velger Baikal som første hagle, og det er nok bra børse det, men Yildizen tror jeg er like robust egentlig.

 

Dette er så feil at eg ikkje veit kvar eg skal begynne å argumentera.

 

Du kan begynne argumentasjonen din med å vere litt meir konkret!

 

Kva er feil?

At Baikal er ei bra børse?

At den er valgt som fyrste våpen av mange, eller at Yildiz er like robust?

 

Eller er utsagnet ditt like lite gjennomtenkt som det er å pisse i motvind!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en bør definere hva som menes med robust?

 

For meg betyr det: Slitesterk, ruster lite, virker alltid, tåler slag. Så kan en jo spørre seg sjøl. Er det mange hagler som ikke er robuste da? Hvorfor defineres Baikal som så robust at den kan brukes som spade og spett? Når har man bruk for ei hagle som kan brukes som spade og spett egentlig? Er Baikal bygget i et eller annet superstål? Er det supermegatreverk i stokken? Vet russerne noe vi i vesten (og i Tyrkia) ikke vet om robusthet? Er robust det samme som dårlig finish? Beretta har bra finish, men robust har jeg aldri hørt den er... Altså er den ikke robust og har mykt gummistål og plastikktreverk. Men pen er den...

 

I en test av billighagler i et av våre jaktblader ble Yildiz betegnet som ei robust hagle. De andre ble ikke betegnet som det. Hva de mente hva robust er vet ikke jeg, men den ble altså sagt å være det. Har sjøl ikke skutt med Baikal, men har en kamerat som har en slik. Robust, ja, men den er veldig slitt etter ti tusen skudd, slarkete. Han har en Merkel fra 1950, og den har gått minst fem ganger så mye. Den er ikke slarkete. Merkel har aldri blitt betegnet som robust, heller en klassisk god hagle som tåler mye bruk. Har sjøl kun erfaring med Yildiz, og etter hvordan mitt bruk har vært, så tåler den dårlig vedlikehold godt. Hvis det er å være robust, ja da er den det. Hvordan den er etter ti tusen skudd er en annen sak.

 

Kanskje ordet robust bare er et flott ord for å dekke over at det egentlig er noe billig dritt? Er ikke Beretta robuste hagler? Tåler de ikke juling? Merkel? Slitesterk, men ikke robust?

 

Kjøp hagle etter hva du mener sjøl, og ikke hør på andre! Smak er smak. Noen hater Baikal, noen hater tyrkerhagler. Jeg vil ha Merkel... Hvorfor? Fordi jeg synes den er fin å se på, også liker jeg navnet og det som skal være tysk kvalitet. Har jeg flaks er den kanskje robust og???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...