Jump to content

Treningsammo i 9mm


mer_ammo

Recommended Posts

jeg har begynt med hjemmelading, og har ladet litt ammo i kaliber 6,5x55 og 223 rem.

 

Men, jeg har ca 1000 tomhylser( boxser) i 9mm liggende i en bøtte i kjelleren og disse er nå til vask.

 

Her må det vel være muligheter til å mekke billige treningspatroner. Hylsene er av merke s&b, cci ,federal.

 

Er det noen som har oppskrift på billig ammo? dvs kuler ,og krutt, eventuelt ladedata med patronlengde?

 

Jeg er helt fersk hjemmelader og har en enstasjons rcbs presse, og er ikke intressert i maxladninger, enda.

 

på forhold takk mer_ammo :)

Link to comment
Share on other sites

jooo har sett på den, og har henta ladedata derfra, men har lukta litt på blykuler...

 

Denne ammoen skal ikke brukes til stevner, men er ment mest til trening og tull(blikkbokser) og ikke minst

 

for å lære å ladde pistol ammo. kvantitet før kvalitet :D

 

At skuddene blir billig gjør selvsagt ingenting. Ser at N340 går igjen i de fleste oppskriftene jeg har vært borti

 

både i ladeboka og på SL. Pistolen som benyttes er en CZ75.

 

Mer_ammo

Link to comment
Share on other sites

Tja, du kan prøve denne:

 

105grs Lee

5,0grs N340

28,0mm

 

Mater helt fint i min CZ85 (den spiser jo nesten gråstein), og gir strøken presisjon og lite rekyl. Holder også faktor til militærfelt. Krever litt romsligt løp og kammer (typisk CZ).

Link to comment
Share on other sites

favorittladningen min her helt enkelt en 124 grs kula,(typen avhengig av hvilken du får tak på, og hvilken som går bra i pistolen din) over 3,8-4,2 grs VV N-320, avhengig av kule.

settdybden for 9mm er vanligvis ca 29mm, men det avhenger av kula di igjen.

 

jeg skyter 124 grs partizan over 4,1grs n-320, gfl hylse, og det som er tilgjengelig av hetter. har gitt meg fin presisjon i flere våpen. i tillegg er den subsonisk i pistoler, om du har den slags fetisher.

 

s&b hylsene kan du sende på skrothaugen først som sist, de er altfor trange og skarpkantede i hettelommen til at det er verdt bryet med lading, gir mye plunder ved hettesetting. i tilleg er min erfaring at de sprekker fortere enn annet.

 

cci hylsene har forskjellige bunnstempler fra forskjellige lotter, mulig de ikke er fra samme produsent, og dermed ikke like volummessig heller.

de har heller ikke jevn godstykkelse i munningen, og er tynnere i godset enn mye annet. du kan få problemer med holdet på kula, men det avhenger av die-settet ditt og kula.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder blykuler er det en ting som er kritisk, og det er diameter. Underkalibrerte kuler vil nesten garantert gi blying, og da går også presisjonen rett vest. Mål løpsdiameter og velg en kule som er 1-2 tusendels tommer større. Det er derfor jeg nevnte 105Lee, den kommer vanligvis kalibrert i 0,358" og passer veldig fint i en pistol med litt romme toleranser. Et annet triks er å smøre kulene med Lee Liquid Alox, selv om de er smurt på vanlig måte. Dette Lee-fettet er helt uovertruffent til å holde blying i sjakk, faktisk har jeg klart å skyte ren et løp som hadde begynnende blying fra dårlig smurte kuler.

Link to comment
Share on other sites

hmm, ser ut til at de fleste hylsene er s&b.... Har et rcbs rock chucker sett og får tak i ett rcbs die sett i 9mm.

 

Ideen bak dette ladeprosjektet er vel egentlig å gjøre det billigst og sikrest mulig, og hylsene ligger nå en gang der og er nyvasket.....

 

Har innvendig hylsevolum mye å si hvis jeg velger å ladde hele dungen med samme kruttmengde og kule? eller

vil jeg få skummelt trykk i noen av hylsene og lavt trykk i andre?

 

Jeg skyter mest s&b på feltstevner og har derfor mest slike hylser. Til alt det andre har jeg brukt FFV og de hylsene går vel til gjenvinning og gryna havner i klubbkassa.

 

Fulmen: hvor får jeg tak i Lee kuler?, fant dem ikke på midway eller andre adresser jeg har.....

 

mer_ammo

Link to comment
Share on other sites

hmm, ser ut til at de fleste hylsene er s&b.... Har et rcbs rock chucker sett og får tak i ett rcbs die sett i 9mm.

 

Før var alt så meeget bedre, da kunne en tilogmed lade om S&B-hylser. Den siste tiden har S&B blitt umulige å håndtere i min Loadmaster, hettelommene er så rette i entringen at feilprosenten blir skyhøy. I en enstasjoner har du litt mer følelse, godt mulig de fungerer greit der. Men bruk for guds skyld ikke Federal-hetter, de er håpløse i trange lommer. Winchester og CCI fungerer bedre, noen mener at Remington er enda greiere å mate.

 

Har innvendig hylsevolum mye å si hvis jeg velger å ladde hele dungen med samme kruttmengde og kule? eller

vil jeg få skummelt trykk i noen av hylsene og lavt trykk i andre?

 

I en hissigpropp som 9mm har hylsevolum mye å si. Hylser med lite volum vil fort gi høyt trykk med ladninger som var helt greie i andre hylser. Og er hylsene ujevne i volum kan du også merke forskjell fra skudd til skudd, men det er sjelden et stort problem.

 

hvor får jeg tak i Lee kuler?, fant dem ikke på midway eller andre adresser jeg har.....

 

105Lee er standardkule til revolverfelt, snakk med en av de så løser det seg sikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner denne tråden litt jeg.

 

Nettopp kjøpt endel Speer 124gr TMJ kuler som jeg tenkte jeg skulle lade vanlig treningsammo på.

 

Har ladd denne loaden i det siste: Win hylse, Federal SP 100, 5,0gr VV N340, Winchester 115gr FMJ.

I ladeboken står det 28mm Patronlengde, og det virket helt fint.

 

Men, det står kun en oppføring i Ladeboken angående 124gr og den er for Hornady HP-XTP.

Der er patronlengden satt til 28,6mm(og start load på 5,0gr N340).

Kan jeg bruke samme settedybde med mine TMJ kuler også uten at trykket fyker i været?

Hollow Pointen mangler jo litt av lengden på "nesa" så ble litt usikker.

 

Bestillte meg Speer Reloading Manuel fra Statene idag, men det tar jo en stund før den kommer, så håper noen har tips til meg her :)

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt jeg.

 

Nettopp kjøpt endel Speer 124gr TMJ kuler som jeg tenkte jeg skulle lade vanlig treningsammo på.

 

Har ladd denne loaden i det siste: Win hylse, Federal SP 100, 5,0gr VV N340, Winchester 115gr FMJ.

I ladeboken står det 28mm Patronlengde, og det virket helt fint.

 

Men, det står kun en oppføring i Ladeboken angående 124gr og den er for Hornady HP-XTP.

Der er patronlengden satt til 28,6mm(og start load på 5,0gr N340).

Kan jeg bruke samme settedybde med mine TMJ kuler også uten at trykket fyker i været?

Hollow Pointen mangler jo litt av lengden på "nesa" så ble litt usikker.

 

Bestillte meg Speer Reloading Manuel fra Statene idag, men det tar jo en stund før den kommer, så håper noen har tips til meg her :)

 

Hvor lange kan kulene være i magasinet uten at det får utover funksjon? Hvis du tar det som utgangspunkt til å finne ut hvor lange du kan ha de og så reduserer du ladninga hvis du må bruke 28mm som med den hullspiss kula. DA burde du være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Sauer.

Men, er ikke glad i å eksprimentere så mye nå i starten.. Har ladet knapt 2uker nå.. Så liker sikre ladinger som jeg kan stole på.

 

Ingen som lader 124gr FMJ/TMJ da? Som har ett tips til Ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Sauer.

Men, er ikke glad i å eksprimentere så mye nå i starten.. Har ladet knapt 2uker nå.. Så liker sikre ladinger som jeg kan stole på.

 

Ingen som lader 124gr FMJ/TMJ da? Som har ett tips til Ladedata.

 

Jeg bruker Barrys`s 124 RN, den er nok ganske lik den den du beskriver... :D

 

Til bane: 3,2 gr 320 krutt

Felt : 3,7 gr 320 krutt

 

COL : 28 mm på begge :!:

Link to comment
Share on other sites

Her er et par ladnger som fungerer bra i min CZ. De bør være trygge med alle 124grs RN satt til 29,0mm.

 

Kule: 124grs Partizan TMJ

Hylse: GFL

Hette: CCI Small Pistol

Krutt: 4,6grs N340

Tot.L: 29,0mm

Hastighet: 998ft/s

 

 

Kule: 124grs Partizan TMJ

Hylse: GFL

Hette: Winchester Small Pistol

Krutt: 5,0grs N340

Tot.L: 29,0mm

Hastighet: 1102ft/s

Link to comment
Share on other sites

Takk fulmen for gode data.

 

Før disse svarene tikket inn ladet jeg opp følgende load:

 

Kule: 124gr Speer TMJ

Hylse: Winchester

Hette: Federal 100 SP

Krutt: 5,2gr N340

Lenge: 29mm

 

Ser den er ganske lik den nederste loaden din med 5,0grs.. Men er 5,2 litt for mye kanskje?

 

Ifølge VV`s Ladetabell anbefalte de 5,3grs N340 for samme kule med lenge på 29mm

Og ladeboken har jo den HP kula satt til 28.6mm der med 5,0grs N340

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...