Jump to content

Sikte med innebygget avstandsmåler, noen med erfaring?


Malle

Recommended Posts

I det siste har jeg snublet over noen artikler om sikter med innebygget avstandsmåler i diverse jakt/ våpenblader. Er det noen blandt kammerfolket som har erfaring med slike? Det virker jo som en glimrende ide, men hvordan funker slike sikter til praktisk jakt, og hvor holdbare er de? Jeg tenker først og fremst på de litt rimelige versjonene. En slik Zeiss til 30k er rett og slett uaktuell :( .

Link to comment
Share on other sites

I det siste har jeg snublet over noen artikler om sikter med innebygget avstandsmåler i diverse jakt/ våpenblader. Er det noen blandt kammerfolket som har erfaring med slike? Det virker jo som en glimrende ide, men hvordan funker slike sikter til praktisk jakt, og hvor holdbare er de? Jeg tenker først og fremst på de litt rimelige versjonene. En slik Zeiss til 30k er rett og slett uaktuell :( .

 

 

Hei!

 

Test av kikkertsikte med avstandsmåler:

 

http://www.klikk.no/friluft/jakt/article290785.ece

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik Burris (samme som Nikon og Bushnell) OG... jeg har en Zeiss Diarange 2,5-10X50

 

Nå skal ikke jeg si at forskjellen på disse er som natt og dag, det kommer an på bruksområdet, men en kan si det sånn; Begge er verdt hver krone de koster :wink:

 

Jeg kjøpte burrisen for å prøve ut dette, pluss at den hadde doter i retikkelen for 2-3-4-500 meter slik at en slapp å skru. Dette anså jeg, og anser fortsatt som en fordel da klikkene ikke er i samme klasse som dyrere kikkerter; Repeterbart.

Det kom vann inni etter noen regnskurer på reinsjakta, dvs ikke dugg, men vanndråper. Jeg kunne såvidt bruke den, mens kameraten min hadde lik kikkert som ble utsatt for samme vær den uka uten problemer. Uansett tilsier dette at de var litt uheldige med O ringen på justeringen for forstørrelse. Jeg skrudde den opp og det var støv(hårstrå) over O ringen=lekk.

Polerte baklinsa, rengjorde og satte den sammen igjen. Nitrogen fikk jeg også fyllt opp med på jobb nokså enkelt, og etter dypping i vann ser den tett ut.

Optisk synes jeg alle testene jeg har lest er litt i overkant, i hvertfall har de ikke hatt en Zeiss på siden å sett i samtidig :!:

 

Plusser; Vekten er rett og slett grei, og den er mye mer kompakt enn Zeiss. At mellomrøret ser tjukkt ut gjør egentlig ingenting.

Lasermåleren. Om det er fordi en holder stødigere med ei rifle enn på frihånd eller det er en heldig modell vet jeg ikke. Fakta er at den har virket bedre( veldig mye bedre) enn Bushnell Y Pro 800, og Nikon Monarch 800 og gamle Leica LRF 600(den flate modellen)

retikkelet; "trykk>350meter>legge siktet mellom 3-4 doten>pang>klong"(hele seansen tar 5sek)

 

Minuser; Optikken er som andre kikkerter uten laser i klassen 3-4000 (Bushnell, Nikon etc.) grei nok til sitt bruk

vanntetthet...Nå kan alle kikkerter dugge, meeeeen... :?

Batterilokket; Vann kommer inn under(fylles i batteri/polene) men ikke videre. Løsningen er silikon hver gang batt byttes.

Ikke lys i retikkelet(men som kanskje hadde vært mer til skade enn nytte :? )

 

Konklusjon; Topp kikkert å ha på ei kråkerifle eks. Ikke noe å bruke hvis den siste halve timen på kvelden/morgenen er viktig, og på ekspedisjoner hvis du ikke har reservesikte(som uansett en burde ha uansett sikte...)

 

Zeiss; har egentlig ikke andre minuser enn prisen og vekten på 925 gram. Jeg er sikker på at det er en grunn til at de lar laseren ligge på utsiden...

Jeg har rapidZ retikkel på min(Diarange med Rapiz Z er parallaksefri på 300, de andre på 100) og jeg skal like å se de som skal slå meg tidsmessig på 5 presise skudd på 5 ulike avstander opp til 600 meter...Vil faktisk påstå at jeg har skutt de 5 skuddene når du ratter på det 2 holdet... :wink: Det er utrolig moro å skyte på steiner på forskjellige hold å bare legge riktig strek og dot(for vind) Et skudd på 287 meter, et på 389, et på 560, et på...osv. 50 skudd varer ikke så lenge :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar og lenker :D !

 

Jeg må få lagt mine klamme labber på en slik kikert... De ser litt tunge og klumpete ut, men det virker som et stort pluss at man kan måle avstand umiddelbart uten å måtte skifte stilling og rote rundt i lomme eller sekk etter en avstandsmåler.

 

Jeg leste en test i JEGER fra august 2008 hvor en kar monterte en Bushnell med avstandsmåler på en HOWA Varmint. Etter sigende tålte denne all slags vær og juling. Han hadde importert denne selv fra USA og sparte en del kroner på det. Nå er jo dollaren på vei ned så...

Link to comment
Share on other sites

låner tråden litt her, derson vi ser bort fra zeiss, hva er god pris på disse siktene? hvor langt ned bør enn forvente å prute disse i norge? og hva kan enn forvente å måtte betale for siktet feks fra usa ferdig i postkassa hjemme? må innrømme at det røsker litt i havesyken...

Link to comment
Share on other sites

låner tråden litt her, derson vi ser bort fra zeiss, hva er god pris på disse siktene? hvor langt ned bør enn forvente å prute disse i norge? og hva kan enn forvente å måtte betale for siktet feks fra usa ferdig i postkassa hjemme? må innrømme at det røsker litt i havesyken...

 

Kr.6499 med garanti her i NORGE...

 

http://www.vikingjaktogfiske.no/FgvprV4 ... HMW2.idium

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg glemte på plussiden:Burris leverer med noen superlave montasjer inkludert til weaver/picatinnyskinne som er meget bra. Bunnen av siktet tar nesten i skinna.

Vet ikke om de selges løst eller om de derfor kan fås til Bushnell.

De er betydelig lavere enn den som er avbildet i linken over...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en tur til min lokale våpenpusher i dag for å kjøpe nytt sikte. Jeg hadde bestemt meg for å sjekke ut en slik Bushnell med avstandsmåler og kjøpe den hvis den var på lager og jeg fikk et godt inntrykk.

 

Jeg kom hjem med en Meopta Tactical 4-16X44 med mildot retikkel.

 

Bushnellen imponerte meg ikke. Optikken virket, veeel... lite imponerende, selve fasongen virket litt støtende på en relativt konservativ sjel og prisen (fra importør) var 11.200,-. For meg ble dette alt for mye for alt for lite.

 

Jeg merket meg at hvis jeg ikke hadde 100% anlegg for kinnet så hadde jeg ikke noe siktebilde. Dette var svært merkbart i forhold til demobørsen den var montert på (Rem 700 SPS). Dette ville medføre at jeg måtte modde stokken på riflen, eller bytte til en stokk med justerbar kinnstøtte. Hvilket jeg ikke har lyst på.

 

Men jeg liker fortsatt tanken på sikte og avstandsmåler i samme enhet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...