Jump to content

Statskog har klart det igjen, de gir faen i jegeren!


jeger83

Recommended Posts

Har jaktet skogsfugl i Sølvverket i mange år, et stor og fint område på 130 000 daa med en middels bestand av skogsfugl. I fjor var det imiddlertid veldig lite fugl i terrenget, på www.inatur.no ble det solgt langt flere kort enn det som var forsvarlig med tanke på bestanden. Men dette er jo forsåvidt ikke noe nytt, filosofien til Statskog er å cashe inn mest mulig - ikke å drive fornuftig vilforvaltning. Har fulgt med på inatur.no siden begynnelsen av april for å få med meg dato for søknadsfrist og åpent kortsalg, siden søknadsfristen pleier å være i april så ble jeg litt forundret over at det ikke hadde skjedd noe når vi begynte å komme et stykke inn i mai måned.

Tok derfor en telefon og fikk beskjed om at det i år kun skulle være åpent kortsalg og at det ble litt endringer i opplegget uten at jeg fikk vite noe nærmere.

I dag hadde det skjedd noe, tilbudet var lagt ut (http://www.inatur.no/infopages/00/03/04 ... sberg.html).

Dette er rett og slett tragisk! Nå har de funnet ut at de skal dele opp eiendomen i 4 jaktfelt og selge kort i ulike "pakker" for hvert område. Nå er man låst til et område og må betale det samme beløpet for et sesongkort (fra 02.10.09 - 23.12.09) som man tidligere har betalt for å kunne jakte i hele Sølvverket. Det er to brukbare jaktfelt og to dårlige (I et av de 4 jaktfeltene klarte de i fjor å hugge ned en orrfuglleik og en tiurleik, de ble varlset - men ga faen...) I tillegg er det i område 3 ikke lov til å jakte på søndager. Statskog har klart det igjen, de er kun interessert i penger og gir fullstendig faen i viltforvaltning og jegerne generelt. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke noe nytt fra den kanten, viltet er kapital i kroner og øre, ikke i naturopplevelser. Har her nord også opplevd at kapitalinteresser går foran viltet, i form av hogst framfor habitater for fugl.

Og de har ikke baller til å frede rypejakt i dårlige år, de setter heller ned kvota til én fugl utpå høsten eller etter jul, etter å ha solgt kort med baglimit på tre-fire i utgangspunktet. De kan jo ikke risikere å tape jaktkortinntekter... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis ikke de enkleste å ha med å gjøre disse Statskog-gutta. Beitelaget hos oss plages med at sau krysser fram gjennom en dal som tilfeldigvis eies av Statskog. Her tenkte vi å sette opp et sperregjerde. Statskog har skogsveier frem til de drivverdige arealene på begge sider, og er ikke avhengig av å krysse opp og ned den dalen, men noe gjerde kom ikke på tale.

 

Hm. Jaja. Man kan jo være tverr tilbake. Har ikke så mye å stille opp med jeg da, bortsett fra at jeg skal tildele elg til dem for årets jakt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er de ikke alene om!

For en del år siden jaktet jeg småvilt i Normarka, og der er det en stor grunneier! Grunnereieren splitet opp småviltjakta i 2 deler, skogsfugljakt og harejakt, og så måtte du for å jakte rådyr, ha løst skogsfugeljaktkort, så der ble inntektene bare økt og økt...

 

En ting skal grunneieren ha for, gode tilkomsteveier inn til de forskjellige jaktteigene! Men det var ikke gratis å ferdes på veiene....

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Statskog har klart det igjen, de er kun interessert i penger og gir fullstendig faen i viltforvaltning og jegerne generelt. :evil:

 

Det å begrense bevegelsesfriheten til jegerene til en fjerdedel, kan muligens spare noen fugleliv.

De som er godt kjent i hele terrenget kan ikke lenger jakte alle de biotoper som bruker å være gode, kun i den fjerdedel som de evt er tildelt.

Nye jegere vil bruke lang tid på å finne ut av terrengene, kanskje aldri, hvor grytene ligger osv. Fint for fuglen igjen.

 

Men, dersom det totale antall jegere i tillegg er økt, vil den nevnte besparelsen av fugleliv bli borte. (Jeg tolker det som økningen jegere er 25% , men vet ikke sikkert).

 

Jegere ønsker seg forutsigbare forhold, for å kunne planlegge hvor, når og sammen med hvem, en skal jakte. Utleier bør tenke på dette ved organiseringen av kortsalg, dersom en ønsker å unngå at terrenget utvikler seg til et sistevalgs shooting-field for hill-billys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...