Jump to content

Hvilken rifle?


mayen

Recommended Posts

Elgjeger, dame, normal størrelse. Hvilken rifle skal jeg gå for?

Har pr i dag en Ruger M77, 30-06. Det er lagt 400 gr ekstra vekt framme på skjeftet for å få den mer stabil under skyting. Dette fungerte greit, men det er mye delte meninger om dette. For min del har det resultert i at det er blitt fryktelig tungt å skyte stående..og til en viss grad knestående. Og det er blitt meget trangt mellom pipa og stokken (plaststokk). Noen mener at jeg burde fjærne vekta igjen, mens andre mener ikke...men jeg ønsker, av flere grunner, å kjøpe ny rifle. Har prøvd en Tikka T3 med justerbart skinnstykke 6,5x55. Jeg vil fortsatt ha 30-06 av div grunner..vil den da bli mye tyngre enn 6,5? Og har noen erfaring med Tikka T3...eller tilsvarende våpen i samme prisklasse? Hva med Sako? Eller andre våpen for den saks skyld..som ikke koster skjorta? Må man selge nåværende våpen før man kan kjøpe nytt i tilsvarende kaliber?

 

mvh mayen

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe flere rifler i samme kaliber dersom du skriver de rette tingene på søknaden. Det er ingenting i veien for å kjøpe en rifle til elgbaneskyting, og deretter søke om samme kaliber, men til Nordisk jaktskyting, og så en sauer til baneskyting type dsf osv. Men dette betinger selvfølgelig at du driver med, eller er med i forening som driver med disse skytingene.

 

Da jeg søkte om 6,5x55, så oppga jeg bruksområde "Nordisk Jaktskyting / Jakt". Dette ble jeg rådet til av en i politiet som skyter mye selv. Senere kan jeg søke om 6,5x55 til elbaneskyting. Dette på grunn av at disse to konkurranseformene har forskjellige regler mht. vekt o.l.

 

Hvis du søkte om rifle til Elgjakt sist, så kan du nok ikke bruke dette som bruksområde i denne søknaden. Skriv en konkurranseform / jakt. Eller skal du selge gammelbørsa uansett?

 

Til sist spørs det hvor du bor. Bor du i oslo, så har jeg inntrykk av at alt er vanskeligere.

 

Tror ikke kaliber utgjør noe vesentlig på totalvekta. Tror kikkerten har mere å si.

Link to comment
Share on other sites

Må man selge nåværende våpen før man kan kjøpe nytt i tilsvarende kaliber?
Svaret på det er dessverre at det avhenger av hvor du bor. Tolking og praktisering av reglene varierer fra politidistrikt til politidistrikt. Bor du i Oslo, må du argumentere godt for flere storviltvåpen. Du finner mer om det under "lover og regler".
Det er lagt 400 gr ekstra vekt framme på skjeftet for å få den mer stabil under skyting.
"Mer stabil"? Du mener kanskje at den ekstra vekta fører til mindre følt rekyl? Hvis det er derfor du har ekstra vekt, bør du vurdere kaliberet på nytt, eventuelt bruke lettere (165 - 150 grs) kuler.

Det er ikke særlig vektforskjell mellom våpen i 6,5x55 og 30.06, begge bruker vanligvis samme låskasselengde.

Når du nevner at du er elgjeger, betyr det Østlandsjakt der du blir kjørt ut til posten? I så tilfelle spiller våpenvekt ingen rolle. Det blir noe helt annet dersom du skal GÅ på elgjakt i vanskelig terreng (for ikke å snakke om hjortejakt på Vestlandet!).

Tikka T3 er et ganske lett våpen i utgangspunktet. Modellen med justerbar kinnstøtte leveres (bare?) med tykkere pipe (Tactical/varmint?). Sako har kommet opp i en prisklasse der de konkurrerer med våpen som Sauer 202 etc. - om det "koster skjorta" eller ikke, er en smakssak. Sako, Kongsberg og CZ har utfreste spor for kikkertmontasje i låskassa - greit å eliminere kikkertbaser fra feilkildene.

Jeg ville kanskje valgt en Kongsberg 393 i 6,5x55 - men smak og behag - !

Link to comment
Share on other sites

Schultz og larsen classic kan også være et alternativ. Veier rundt 3,2 kilo, og er et forholdsvis kort og hendig våpen. veiledende pris hos jakt og friluft er vel 11 500 om jeg husker riktig. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med denne rifla, og den er hvertfall vesentlig billigere enn både sako og sauer. I tillegg er det mindre plast på denne enn det er på tikka, jeg har lagt merke til at flere klager på plastkomponentene på tikkariflene.

Link to comment
Share on other sites

[/quote=Jegermeistern]"Mer stabil"? Du mener kanskje at den ekstra vekta fører til mindre følt rekyl? - !

 

En tyngre rifle kan jo være roligere i anlegg. Enkelte på elgbanen, de som skyter i A-klassen, med skinndress, har rifler somm veier 8 kilo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...