Jump to content

Bulker i hylsa etter helpressing


Ulken

Recommended Posts

Har noen Federalhylser i .375 H&H som er omladd en gang. Når jeg i går skulle presse de på nytt, så oppdaget jeg at de aller fleste hylsene fikk ganske tydelige bulker rett under skuldra. Det så nesten ut som om hylsene hadde "brettet" seg inn i stedet for å bli presset sammen. Noen av hylsene fikk flere sånne bulker rundt hylsa, mens andre fikk bare en eller to.

 

Når jeg oppdaget dette, presset jeg hylsene en gang til, og da ble bulkene vesentlig mindre, nesten bare følbare.

 

Har presset om rundt 50 hylser før, uten at jeg har fått disse bulkene.

 

Noen som kan fortelle hva dette kommer av? For mye/lite smurning?

(Fikk liksom følelsen av at det kunne være ekspanderknappen som hang litt i hylsene og som dermed strakk metallet litt og disse bulkene oppstod. At bulkene er vertikale styrker meg litt i troen på dette.) Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Vil det være en sikkerhetsrisiko å bruke disse hylsene?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha sett hylsene dine er det umulig å være skråsikker, men utifra det du beskriver føler jeg meg rimelig sikker på at du har vært litt vel raus med smøremiddlet.

Det ganske vanlig å få "bulker" irundt skulda på hylsene om du bruker for mye smøremiddel.

Har opplevd det samme selv, men har ikke merket noe negativt ved skyting av disse patronene, og når hylsa kommer ut av kammeret etter avfyring er den "helt grei" igjen.

 

Og som Longrange skriver over her, sjekk dien.

Jeg pleier å demontere diene mine med jevne mellomrom. De får seg en tur inn i oppvaskmaskinen (mens fruen er på jobb), for deretter å bli satt inn med en lett dusj med "reparatør på boks" før sammenmontering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker folkens.

 

Rengjøring av dier, og tilbakeholdenhet med mengden hylsesmurning høres ut som en løsning, ja. :D

 

mvh

Ulken

hehe

jeg kjørte engang prosjektet "hvor lite kan jeg smøre hylsene mine før de setter seg fast under pressing"..... det ble sagt "UFF" og "UFFDA" et par ganger da......

så ikke reduser for mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker litt god smøring, og heller rengjøring i etterkant. Akkurat som med andre ting som går inni hverandre

Men med den "andre" tingen må du rengjøre først og smøre etterpå, ellers blir det lite behov for å smøre i det hele tatt... :lol:

 

Til den første tingen er Dillon sitt sprayfett fint. Jeg føler at det er lettere å kontrollere, samt en bremsevask-spray i dia av og til. Enkelt og greit

Link to comment
Share on other sites

Til den første tingen er Dillon sitt sprayfett fint. Jeg føler at det er lettere å kontrollere, samt en bremsevask-spray i dia av og til. Enkelt og greit

Det låt som musikk i mine ører. . . :lol:

 

Vil det si at i stedet for å pelle fra hverandre dia for rengjøring, kan spraye den med litt avfettingsmiddel eller annet lurium for å få ut guffa?

 

Jeg bruker vannløselig smøremiddel, så kanskje en tur under varmtvannskrana, med påfølgende rustbeskyttelse med 5-56 e.l.?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Jeg nøyer meg med å skru ut ekspanderknapp/utstøterstang med ujevne mellomrom, tørke reint og rense opp inni dien med en kammerbørste med ei fille rundt. Tar ca. fem minutter...

 

thats my way too...................

 

rødsprit på en fille, kammerbørst, gnukke litt.... så olje etterpå. ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...