Jump to content

7.62x25mm Tokarev


Hedmarkingen

Recommended Posts

  • 6 months later...

låner tråden din litt jeg, da jeg sitter og funderer på tokarev pistolen.

 

makarov-dilla har gitt seg litt, og jeg innser at jeg antagelig ikke hadde blitt lykkelig med en makarov, men at det antagelig er en tokarev som ville gitt meg evig ekstase å eie.

 

noen der ute som har skutt tokarev? synes å huske at aaserud har solgt noen ca. tidlig 90-tall, så det bør finnes noen i kongleriket.

 

forrsten hveem, jeg tror det kan ligge noen tokarev-ammo i hylla på xxl i sandvika, om jeg ikke husker helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med den ungarske "Tokagypt"-varianten i 9mm (med sikringsfløy), og pillet fra hverandre og pillet på en jugoslaviskprodusert versjon. Presisjonen var OK, fem skudd innenfor en håndflate på 25 meter. Siktene, (som såvidt jeg husker) var like på den kommersielle Tokagypten og den jugoslaviske tjenestepistolen var overraskende bra, med et høyt (sammenlignet med andre eldre tjenestevåpen som original 1911A1, PPk o.l.), ganske smalt korn og skur med passe luft i. Avtrekket var KNALLHARDT, men overraskende distinkt med lite kryp og ettervandring. (Referanserammen min er i hovedsak tjenestevåpen, må det sies.) Den beit meg i handa for hvert skudd, og jeg har ganske små hender.(str 8 og 1/2 eller medium i hansker.)

 

Det var en fascinerende enkel pistol å pelle fra hverandre, med svært få deler (i alle fall den jugoslaviske uten sikring, jeg demonterte ikke Tokagypten). Som du sikkert vet er avtrekksmekanismen samlet i en modul som kan pilles ut i et stykke. Det som var inni så ikke videre komplisert ut, så man kan sikkert gjøre noe med avtrekket. Modulen bør vel antagelig tilpasses/fikseres i ramma (a la CZ75) om man vil ha et maksimalt bra avtrekk. Men en Tokarev har man vel kanskje først og fremst som en våpenteknisk kuriositet og ikke som et konkurransevåpen: Et tjenestevåpen designet for å kunne produseres industrielt i store mengder, relativt billig. En slags Glockifisering av 1911-designet, femti år før Glock.. Hvilke klasser går forresten en 7,62x25 i?

Link to comment
Share on other sites

takk for god info!

 

tokarev'en er vel lovlig brukbar i ISSFgrov, selvom den ikke kan kalles "optimal".. går an i grovfelt, med riktige ladninger og rekylfjær, og en avtrekksjobb, bør det kunne være mulig å ikke havne i bånn av resultatlista, men du kommer nok ikke på pallen i NM. det er vel uansett ikke motovasjonen for å eie en tokarev...

 

om jeg skal skaffe meg en hadde jeg forsøkt å krangle meg til å få innvilget et våpen til den uapproberte klassen "gammel militær" som endel klubber arragerer feltstevner i, men jeg er ikke sikker på om saksbehandler hadde godtatt den.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt og ladet litte gran med en original Tokarev. Vanskelig å finne korrekt kule. S&B hadde ei, men den er nesten umulig å få tak i. Hastighet generelt sterkt oppskrytt. Men det kan ha vært den ammoen jeg fikk tak i, data jeg brukte, gav heller ikke så mye i hastighet. Prøvde også en annen, men hastighet var det samme der også. Presisjon var typisk tenestevåpen presisjon, ca 10 cm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...