Jump to content

Gjenging av tynt jaktløp for demper


Recommended Posts

Heisann

 

Skal få gjort en jobb på en av jaktriflene mi og i den forbindelse har jeg fått et tilbud på å gjenge rifla for demper samtidig som er vanskelig å si nei til.

Så kommer spørsmålet

 

Løpet har en munnings diameter på 14,5 mm. Demper'n som jeg på sikt skal montere er 99,9 % A-Tec i en eller annen form. Ser dem har M14x1,5 som alternativ.

 

Hvilke tanker har dere om dette???

Brystning vil jo bli minimal, for ikke å snakke om fraværende.

Forslag???

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Løpet har en munnings diameter på 14,5 mm. Demper'n som jeg på sikt skal montere er 99,9 % A-Tec i en eller annen form. Ser dem har M14x1,5 som alternativ.

 

Hvilke tanker har dere om dette???

Brystning vil jo bli minimal, for ikke å snakke om fraværende.

Forslag???

 

Jeg er enig - brystningen er i minste laget (det er nå min mening). Jeg er tilhenger av å gjenge størst mulig, men fremdeles ha god brystning. Jeg føler meg tryggere om brystningsdiameteren er 1,5mm større enn gjengediameteren. Poenget med å ikke gjenge for smått har med spenninger i pipa å gjøre dersom denne er kaldbearbeidet. Blir godset for tynt, kan det lett oppstå munningstrompet dersom spenningene er store nok.

 

Hvaslags kaliber er dette? Jeg ville vurdert M13x1mm gjenger på pipa i ditt tilfelle. Da har du muligheten til å gjenge opp demperen (til f eks M14x1,5) senere om du skal ha den over på et annet våpen. Selv ville jeg valgt M14x1 (eller større om mulig) - da sitter demperen bedre under bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kalibret er 243 Win

 

Tenkte å bruke samme demper på den som på div 6,5.

Men skal på sikt montere ei varmint pipe så får heller vente til da med å gjenge 243'n.

Grunnen til at jeg sikter mot A-Tec er etter å ha sett Hausken dempere med *mage* Og det på standard kalibre. Pluss at prisen er i A-Tec's favør.

Men når det er sagt så er det ingen tvil om at Hausken demper bra.

 

Den støtte hylsa som blir nevnt, skal det ikke være klaring mellom denne og løpet???

På Br sin demper f.eks så skal det jo være 0.1 mm klaring, dvs at den ikke skal støtte/rette opp noe

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...