Jump to content

Dvergdachs??? Ettersøk? Haster!


Truls

Recommended Posts

Jeg må ta en sjefsavgjørelse kjapt.

 

Er på jakt etter en dachs tispevalp for levering sånn rundt månedsskiftet juni/juli. Hunden skal i første rekke brukes som ettersøkshund på elg. det eneste jeg ser ut til å kunne få tak i, er dvergdachs. Men en kar i dachsmiljøet forteller meg at han personlig synes dvergdachs blir i minste laget for den topografien vi har her i landet. Hans erfaring tilsier at en dvergdachs rett og slett får trøbbel i norsk kratt. Hvis jeg derimot hadde jaktet i Syd-Sverige eller noe sånt, ville det vært annerledes, mener han.

 

Er det noen er inne som har kvalifiserte meninger om dette?

 

(Er det evt. andre, små raser som er særlig godt egnet til ettersøk?)

Link to comment
Share on other sites

Tjaa.

Jeg har nå både normalstor og dvergdachs.

Dvergdachsen er den desidert beste som spor- og ettersøkshund her i huset.

Til drevjakt velger jeg helt klart den normalstore.

 

Ikke så viltinteressert som de andre, så den lurer ikke meg så lett inn på ferskspor.

Lyng,kratt osv er hindre, men de kommer seg frem. Går det ikke over går det under osv.

Kommer den seg ikke opp eller over, så får jeg et blikk som klart sier ifra hvor sporet går og at den gjerne skulle hatt et løft/kast..

 

Her ser du størrelsesforskjellen på standardtispa og dvergen vi har i hus:

407943.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alltid skal det liksom være en som ødelegger :wink:

Nå hadde jeg liksom tatt en avgjørelse, og så kommer du og sier at "dvergdachsen er den desidert beste som spor- og ettersøkshund her i huset".

Det er jo det jeg skal bruke hunden til. Er det noen mulighet for at jeg kan komme og hilse på?

 

edit: Nei, fankern, nå har jeg bestemt meg. Det blir normalstørrelse. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du primært er ute etter en ettersøkshund og kun det, er emner til å få en god ettersøkshund større enn bare Dachshundrasen, ikke misforstå for det finnes mange gode ettersøkshunder i denne rasen. Det er bare det at når du setter kriteriene til et bestemt tidspunkt at da må hunden anskaffes, så er jeg rimelig sikker på at du tar det som byr seg og ikke det som er best egnet. Når du da begrenser dette ned til en bestemt rase krymper mulighetene svært raskt.

 

Hvis du ser 13 til 15 år fram i tid er dette perspektivet du har forran deg, og da er det ikke god forvaltning å velge en hund på anledning kontra muligheter i framtiden.

 

Mitt råd er; undersøk nøye hvem som har hunder som er gode ettersøkshunder og hvilke raser som er representert (det finnes mange raser som egner seg) og sett gjerne av 1 år i forveien til anskaffelsen av hund, da er jeg sikker på at du får en hund som svarer til forventningene og ikke bare forhåpningene.

Link to comment
Share on other sites

Flyfisher har et poeng, det er et utall raser å velge i blant. Det spørs bare hvor steil du er på ditt eget rasevalg.

Du kan gjerne komme å gå et spor med dvergen her i huset...

.. men så må jeg også si at en normalstor slett ikke er noe dårlig valg :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, veldig off-topic kanskje, men Raymond; Jeg klikket på det flotte bildet ditt for å ta dachsene dine og størrelsesforholdet i nærmere øyesyn enn på previewbildet, men så (til min skrekk) at du hadde lastet ned et bilde på 3300x2066 bildepunkter, slik at en nesetipp fylte hele skjermen min omtrent! :( Sånn rent bortsett fra å ta mye plass så er det jo ingen hensikt med så stort bilde her inne... skalér ned før opplasting! :wink:

Link to comment
Share on other sites

:shock:

Gått litt fort i svingen med oppdaterign av egen side skjønner jeg Ranger..

Pleier å skalere de ned, så her har det gått i glemmeboka.

Har gjort en endring, så nå skulle det ikke lenger være tilnærmet 1:1 nrå du ser større versjon.. :P

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært gøy og hørt litt om valget av akkurat dachs til rein ettersøks hund?

 

Hvis du ser 13 til 15 år fram i tid er dette perspektivet du har forran deg, og da er det ikke god forvaltning å velge en hund på anledning kontra muligheter i framtiden.

 

Vil støtte flyfisher i dette. Å kjøpe hund velge rase/hund etter hva som er tilgjengelig for øyeblikket er ikke veldig å anbefale.

 

Hadde jeg skulle hatt en rein ettersøkshund hadde jeg godt for en hannoveransk viltsporhund eller dratt til Tyskland eller Sverige hentet en strihåret vorsther med skikkelig universal linjer. Mest sannsynlig det siste.

 

Etter hva jeg har erfart synes, har dachsen litt for mye drev interesse til at jeg hadde valgt den til rein ettersøks hund. Som en kombi hund derimot, er det et utmerket valg.

 

En ting er hvordan terreng du jakter i for øyeblikket. Og at i den topografien funker det med en dvergdachs. Men ingen vet hva morgen dagen bringer. Hvor jakter du om 5 år?

Hvor mange har du ettersøks avtale med om 5 år? Kjipt å ikke kunne bruke bikja til det du trener den til hvis det ligger mere en 5 cm snø på bakken.

 

Bare noen tanker

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg er klar over at mine anstrengelser for å finne en dachs som er klar for levering om en drøy måned, som skal funke som sporhund, sikkert kan virke litt panisk.

Men dette er en litt spesiell situasjon. Jeg er nemlig ute for å finnne et kompromiss. Det er først og fremst ikke jeg som skal ha hund, men hele familien. Og den har i demokratiets ånd bestemt at det skal være en liten hund. Kompromisset er at hunden skal ha en funksjon som ettersøkshund. Og tidspunktet er presset fordi vi ønsker å ha fri til å være hjemme med valpen hele tiden de første ukene.

Men - hvis det ikke lar seg gjennomføre å oppfylle alle disse kriteriene nå, venter vi heller et år. Så får vi også bedre tid til å planlegge.

 

Finnes det forresten andre raser som oppfyler disse kriteriene like bra som dachs?

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg har sett på de du nevner der. Hadde det vært opp til meg, kunne det godt ha bitt en av dem, men flertallet vil heller ha dachs.

 

(For å si det som det er, var jeg nære på å ende opp med en mopps i huset. Er det rart jeg kan virke litt desperat? :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Det er først og fremst ikke jeg som skal ha hund, men hele familien. Og den har i demokratiets ånd bestemt at det skal være en liten hund.

 

Hvis ikke Petiten ikke er for stor er det et meget godt valg i forhold til at det skal være både en familie og jakthund. Min erfaringer med petit til ettersøk er bare positive. Veldig villige til og spore. Pluss at de har et fantastisk gemytt som gjør de til supre familiehunder.

 

Du finner mer info om de her

viewtopic.php?f=7&t=13953&start=680

 

Lån med deg en petit hjem. Så skal du se familien skifter mening. Jeg tør og påstå at det å velge en petit til jakt/familie hund sjelden kan bli feil. Noen dachser kan bli vel skarpe, og er vesentlig mindre motakelige for dresur enn hva petiten er. Pluss at dachsene har en litt laver "bjeffeterskel" når de står ute i gåren/bånd. Dette er jo ting som også burde bli tatt med i vurderingen når man skal ha seg en "familiehund".

 

Hvor i landet holder du hus?

Link to comment
Share on other sites

Er jo programforplikta til å anbefale basset hound. Dette er en veldig rolig og bedagelig hund å ha i hus, samtidig som den er helt rå på spor (er vel bare blodhunden som har bedre nese) Yngste tispa mi Embla gikk sitt andre blodspor her om dagen, det var 15 timer gammelt, tørt, og hadde 10m opphold og vinkel med 10 m avhopp. Eneste jeg har å utsette på arbeidet hennes er at hun kanskje dro litt hardt i lina.

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17390026

 

Valpen i denne annonsen har samme far som Embla.

 

Lykke til i jakten på hund :D

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til feks dachs og basset, hva med beagle? Den skal visst være en prima familiehund ved siden av jakt, men jeg vet ikke hvor mye de blir brukt til ettersøk? Mange terrierraser kan vel også egne seg til det formålet. Og, lykke til! Selv om dere er presset på tid - ikke la det gjøre valget/kjøpet hastig, det vil dere risikere å angre på.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alltid størrelsen som teller Jens:

nougat___1st_warthog.jpg

nougat___springbuck_re.jpg

 

Her er forøvrig en bra representant for korthårsdachsen:

Han er viltsporchampion i Norge, Sverige og Finland.

Jaktchampion HI i Norge, Sverige og Finland.

Jaktchampion DREV i Norge, Sverige og Finland.

Og i italia er han premiert på drev, hi, og villsvin i Italia.

I tillegg er han premiert i lydghet og vannprøve.

AKUJASIKA.JPG

Keski-Maan Jättiläinen

 

Kjekt å ha med seg sånne på armen vettu :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...