Jump to content

Fjerning av expanderball i dier


h.ulberg

Recommended Posts

Hei,

Har et spørsmål til modding av necksizer. Jeg bruker en Forster Bonanza ful sizer, i denne dia har jeg fjernet expander ball. Dette fører til at hylsa går mye lettere ut av dia. Kuleisetting går helt fint og det vises ingenting på hylsehalsen. Nå prøvde jeg det samme med en RCBS neck sizer, her ser en hvor djupt kula sitter i halsen. Det blir en liten "mage" rette under kula. Er dette et problem. Noen som kan si noe om dette? Erfaringer?

 

mvh

 

Hans

 

...som har en a-tec tmm 6 tilsalgs...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet 6,5 i mange år uten å bruke ekspander. Dersom du kan sette kulene uten at det skaves av messing eller at patronen blir skjev så gir det ingen problemer. Fordelen er at du ikke strekker hylsene så mye under ladingen.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl kutta ut expanderen på 6,5x55. Ved å "dreie" ned kula med drill og fil. Fungerer helt utmerket. Hylsene strekker seg merkbart mindre under ompressinga. Eneste ulempa er at det iblant blir en ring rundt kula pga deformering etter kuleisetter`n. Dette skjer antagelig bare på enkelte hylsetyper. Det skal innrømmes at jeg er veldig dårlig til å sortere hylser, da m/67èn min samler med "rått og røti".

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det er tid for å trekke frem skyvelæret h.ulberg! Hvis du måler hylsehalsen etter avfyring ser du hvor romt/trangt kammeret ditt er. Så måler du halsen etter pressing (uten ekspander), da ser du hvor mye halsen presses av dien. Ettersom du ikke har løse bøssinger (?) kan du ikke gjøre stort med dien, men hvis hylsehalsene presses for mye kan du dreie ned tykkelsen på hylsehalsen og dermed få mindre messinggymnastikk. Hvis du skyter .264 kule trenger du neppe mindre enn .261 innerdiameter i halsen. Kuleholdet er så godt som det kan bli, og trangere halser gir bare skader på kule ved setting samt dårlig varighet på hylsene.

Å presse fabrikkhylser (som ikke er preppa med hylsefres) kan føre til skjeve patroner da halstykkelsen ikke trenger å være lik rundt hele hylsehalsen. Dermed havner hullet som kule skal oppi litt "off center" I hvilken grad en ekspander trekker halsen i senter igjen skal jeg ikke si mye om, men disse problemene kan løses med en die med løse halsbøssinger OG en fres for utvendig dreing av hylsehals. Ei kule som står skjevt i kammeret/patronen vil ikke rette seg opp igjen ved avfyring, men vil graveres skjevt og ha med seg dette ned gjennom pipa og i kulebanen.

 

Ditt andre spørsmål var om det var noe problem at du ser trykkringen på kula på utsida av hylsehalsen. Den vil nå stort sett kunne skimtes på alle patroner der kula ikke er satt med hele bæreflata ned i halsen. Ikke noe problem det nei.

 

Mulig jeg tar feil nå men tror at norgesrekorden i BR på 500m ble satt med ei kule som står mindre enn 3 mm ned i halsen.

Link to comment
Share on other sites

Ditt andre spørsmål var om det var noe problem at du ser trykkringen på kula på utsida av hylsehalsen. Den vil nå stort sett kunne skimtes på alle patroner der kula ikke er satt med hele bæreflata ned i halsen. Ikke noe problem det nei.

 

Mulig jeg tar feil nå men tror at norgesrekorden i BR på 500m ble satt med ei kule som står mindre enn 3 mm ned i halsen.

 

Hei

 

Takk for utfyllende svar Osse. Det ser ut til at expanderen får seg ei runde av fila... Saken er at det er større ring på hylsehalsen etter neck sizeren i rcbs enn fulsizeren i forster... Lurte på om jeg evt burde skaffe meg en neck i forster istedet. Kan jo virke som rcbs presser halsen hardere.

 

Vil det at kula sitter hardere i halsen ha stort å si for trykket?

 

Mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Kuleholdet påvirker ikke trykket i større grad. Men det regnes som viktig for å få god presisjon. Likt kulehold tror jeg er enda viktigere, bare for å gjøre det vanskeligere.

Det symptomet du beskriver kan jo tyde på at RCBS dia er trangere, evt mindre ekspanderball. Dette må du måle deg frem til tror jeg.

 

LEE collet die presser ikke halsen skjev selv om godset i hylsehalsen er ujevnt, så det er jo en billig løsning. Den bruker bare en pinne som messingen klemmes inn mot, og dermed blir det mindre gymnastikk på messingen og hylsene holder lengre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gjenoppliver en gammel tråd da det dreier seg om samme tema.

 

Jeg har kjøpt ett Redding type S bushing diesett i 338LM.

Kjøpte også med en expander knapp i carbid.

Sitter nå å lurer på om jeg skal bruke expander knappen eller ikke? Leser på en del forum at de ikke anbefaler expander sammen med bushinger. Da det kan føre til at halsen trekkes skjev.

 

Er det nok å bare bruke bushingen når jeg ikke dreier halsen på hylsene?

Eller bør jeg bruke expanderen for å sikre at det ikke er ujevnheter inne i halsen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...