Jump to content

Antilopejakt i Namibia (Mashete safaris)


villreinjegeren

Recommended Posts

Vi var 7 jegere som denne gangen dro til Namibia, nærmere bestemt Hillendale gamefarm, hvor Machete safaris har sitt jaktområde.

Turoperatøren var Safarimanagemet

Vi avtalte og møtes på Gardermoen kl 14:00, flyet skulle lette kl 16:45, Innsjekken gikk greit, SAS skulle ha 250 kr for å ekspedere våpenkoffertene våre. Flyturen gikk via Frankfurt og Johannesburg til Windhoek.

Vi landet i Windhoek og tolling av våpen gikk glatt, Her har RSA noe å lære.

Sjåføren ventet på oss i Ankomsthallen, og 40 mil biltur nordover mot Outjo kunne starte.

utpå ettermiddagen ankom vi kampen, hvor 5 Pher møtte oss, og rett på skytebanen det bar.

Jeg skulle jakte Leopard, så jeg fikk en PH for meg selv, han fortalte at Leoparden hadde vært på åtet kvelden før, slik at det så bra ut.

28042009181214i3m336y7NOAX.jpg

Slik bodde vi

Når skytetesten var unnagjort ble vi sjekket inn i hyttene vi skulle bo, to og to sammken. Hyttene var fine med dusj og toalett og myggnett på alle rom.

Forventningene var høge.

 

Neste morgen gikk reveljen kl 05:00 og etter ffrokost bar det til skogs, her var det tornekratt fra nederst til øverst, og bushen var tett som en vegg. Vi så enkelte dyr på veien ut.

28042009133749FE6RTqm1199U.jpg

En grov springbukk

Jeg for min del skulle jakte på en springbukk som premiere dyret, etter ca 45 minutters gåing i tett bush fikk vi plutselig se en liten flokk i en lysning, det var med en bra bukk, da begynte innpåamygningen , dette var ikke enkelt da dyrene var veldig vare, etter en del forsøk kom vi oss innpå, da hadde dyra lagt seg, og vi fikk se dem lå midt uute på en åpen slette, der var de trygge. Phen satte opp 2foten og jeg var klar til å skyte bukken så snart han var på bena igjen.

Holdet var ca 150 meter, jeg la sakoen i kaliber 375H&H Mag ladd med Nosler 260 grs Accubond i kløfta på skytekjeppen, og var klar. Etter noen minutter begynte de andre dyrene å reise seg, da, plutselig reiste bukken seg og stod med fronten mot meg. Kikkertsiktet fant raskt bringa på dyret og stikkplassen var klar og skuddet gikk, han falt i smellen. Skuddet satt selvsagt der det skulle, utgangen var rett bak nakkekulen.

 

280420091337496EanvW1T7Gd3.jpg

 

Man må høyt i tretoppene for å se dyra i bushen

Etter at denne bukken var behørig fotografert og lastet ombord i Hi Luxen, bars det ut i bushen igjen, Oryx stod på menyen, dette skulle vise seg å være lettere sagt en gjort. Bushen var så tett at vi støkte flere dyr uten å få skuddsjanse, Trackeen måtte ty til de høyeste trærne i området som utkikksplass, her var det flatt, ja flatt som ei pannekake, han så mange dyr, vi så ingen. Dagen gikk uten noe mere resultat. Kl 15== dro vi til Leopardåtet ca 10 mil unna, vi satte oss inn i skjulet og ventet, det skjedde ingenting, så kl 21:00 dro vi hjem, de neste par dagene gikk med til å sjekke spor og åte, han var og ble borte,

 

280420091337493u7175BxuQ88.jpg

Oryx

Etter ett par dager flyttet vi oss til andre terreng for å jakte mere, noen skulle jakte på Mountainzebra mens andre ville se litt annen topografi, Vi dro ttil ett område med store koipier (mulig stavefeil men shit au)Fra toppen på en slik fikke vi en meget god utsikt og overblikk, vi så Oryxer mange steder, og jakta kunne begynne, etterhvert kom vi innpå en som stod i skyggen, vi kom innpå han bakfra, og når holdet ble ca 100 meter, kom skytekjeppen på plass, jeg fant selepinnemerket og skviset av skuddet, Oryxen tok iveg etter skuddet. Vi fant blod og sporingen begynte, etter ca 150 meter sporarbeid i en bue fant vi Oryxen død i ett tornekratt, det var en bra Okse trofeet ble målt til 36"

 

01052009121415BPF6W72kF3qX.jpg

Oryxen er ett flott trofe, og en meget skuddsterk kar

 

28042009182030cGnXaUMpqkgE.jpg

Forberedelser til en lokal matrett, "puffadder" vrengt og vasket endetarm fylt med småkjøtt, og grillet.

trofebehandlingen var meget bra, det ble tømt vann over dyret slik at man kjølte ned skinnet og hodeskinnet, hårene løsner lett om man ikke gjør dette i denne varmen, man tok også ut av dyretnpå planet på pickuppen , ingen ting gikk til spille, de lokale tok vare på alt. Vi fikk laget "puffadder" en lokal matrett som bestod av vrengt og vasket endetarm som ble fylt med småkjøtt og grillet, vi grillet også lever, nøyre, og ballene var nydelige grillet, vi tok lunsj ute i det fra med denne maten. nydelig, kan anbefales.

 

28042009133749AYnImj7WmW69.jpg

Red Heartebeast

Litt uti jakta begynte jeg å jakte på en Red Heartebeast, jeg hadde det egentlig veldig rolig da jeg gikk og ventet på leo, som aldri kom.

Tidligere i uka så vi en del heartebeast, faktsik noen med meget bra trofestørrelse, Flotte dyr er de også.

OK vi skulle jakte på Heartebeast, bushen var like tett og grønn, slik at her måtte det list til. Lure seg ut i åpne glenner forsiktig, for så og smyge til neste åpning, plutselig stod den der og så mot oss, den hadde nok ant noe men var usikker på hva.

Skytekjeppen kom på plass, og på ca 100 meter fikk den ett skudd i stikket den også, den falt på stedet, og var død før den tok bakken.

Endelig hadde jeg fått de jeg var ute etter i første omgang enda var det tre dager igjen.

 

 

Det var en tur i Etosha Nationalpark også, bilder kommer, men Leoparden glimret med sitt fraver, han var på åtet kvelden før og det var det.

 

28042009180250Y9J5n66STjTq.jpg

Det ble også en dagstur til Etosha Nationalpark vi valgte å dra på onsdag, midt i jaktuka vår

Etter innsjekken i Etosha dro vi ut på savannen, og jammen var det savanne, flatt som ett stuegulv man kunne faktisk se jordkrummingen i horisonten.

Dyrelivet var som på National Geographic det krydde av Zebraer og Springbukker, struts og gnu var det også i hopetall, i bushområdet fant vi en del Oryx og Blackfaced Impala, det var midt i brunsten hos Impalaene de jaget hunnen sine rundt og rundt.

 

Under lunsjpausen vår satt vi iinnelåst i ett lite område, det var ikke lov og gå ut av bilen innenfor parkens område pga løvene.

Da vi satt og spiste kom det en flokk med elefanter ned til vannhullet, slik at vi fikk med oss mye av hva en savanne kan huse av dyreliv, dessverre så vi ingen løve eller noen annen av de store kattene. Men de var der, 2 plasser var det etegilde med ett hopetall gribb, slik at det var ikke lenge siden løvene hadde tatt ett bytte.

 

 

Klassisk savanne

 

01052009121415145p388j5v71.jpg

Vi fikk også besøk av en flokk med slike

 

28042009181214R3924w65Fu24.jpg

En del av terrenget vi jaktet i

Kopier dette var flotte utkikspunkt i jakta på Oryxen, uten slike høyder hadde jakta vært meget vanskelig.

 

01052009143355G8QY5jjtFOEa.jpg

01052009143355v9y5b1Q88218.jpg

På turen i Etosha Nationalpark traff vi denne fyren, snakk om baller, de står det respekt av

 

03052009195319o2Nr445iP78w.jpg

03052009195319BI6a7qUxrD44.jpg

Blackfaced Impalaes er utrolig flotte dyr, her er ett par blinkskudd, trofeprisen er på 2200 Euro, da er det billigere med ett med et par blinkskudd som dette

03052009200312iV8l5A2d3TpU.jpg

Alle turer har en slutt så også denne. Det blir en ny opplevelse i minnebanken, både jakta og opplevelsene, synd man ikke kan dra oftere. Afrika er i mitt hjerte for resten av mitt liv

28042009180250Y9J5n66STjTq.jpg

03052009201349K6wJ9F7M78Y8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Leo`n og jeg skal ha ett nytt rendevoux. Kan anbefale Namibia på det sterkeste utrolig flott land med mye ødemark.

Det blir ny tur garantert.

Tllingen av våpen var gjort på under en halvtime for 7 jegere, men SAA er grådige på overvekt, 256 Ndollar pr kg. Så til dere som skal dra, vær nøye med baggasjevekta, og våpenet er inkludert i den totale 20 kg, det vil sannsynligvis lønne seg å kjøpe ekstravekt når man bestiller billettene.

Link to comment
Share on other sites

"Kan anbefale Namibia på det sterkeste utrolig flott land med mye ødemark."

 

Ingenting for oss med ballistiske elendigheter da (lever-børser i grove kaliber) :( ?

Håndvåpen er vel også forbudt :evil: !!!!???

 

Om håndvåpen er forbudt i Namibia vet jeg ikke Sverre, har ikke satt meg inn i det, men grovrifle ala leveraction, da er det vel bare å smyge enda nærmere da, det kan da du som jakter med håndvåpen :wink:

 

Men utrolig flott jaktland, med mye vilt (antiloper) samt gode kontakter på Løver og leopard

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips :wink:

 

Absolut enkleste reisevei til Nambia går via Frankfurt, med Air Namibia direkte til Windhoek. Korter ned tiden med 6.timer, og prisen er omtrent den samme. Du sparer kanskje til og med en tusen lapp. Bra service hyggelig personale og du lander i Windhoek på morgenkvisten. :D

 

Namibia er 2,5 ganger så stort som Norge med kun halvparten av befolkningen vår. Så du har helt rett, Namibia er et meget vakkert land med masse villmark og mange spennende viltarter og jakte på :D

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et lite tips :wink:

 

Absolut enkleste reisevei til Nambia går via Frankfurt, med Air Namibia direkte til Windhoek. Korter ned tiden med 6.timer, og prisen er omtrent den samme. Du sparer kanskje til og med en tusen lapp. Bra service hyggelig personale og du lander i Windhoek på morgenkvisten. :D

 

Nils-Ole

Takker for tipset, vi prøvde og få direktefly med Air Namibia, men det gikk ikke på de dagene vi skulle reise, vi hadde nok brukt dette hadde det vært tilgjengelig .

Men Namibia skal besøkes igjen det er helt sikkert, Skylder en Leopard ei kule, og den skal jeg ha levert. gruppa før oss fikk direktefly og med bra service de fikk jammen ledige seter på business, ikke dårlig

Link to comment
Share on other sites

Var selv i Namibia i Feb, ( Hairabib = Hyenehiet ) midt i hjerte av Eland regionen i Namibia. Kjent for stor Eland, Hartebest, Kudu og Warthog.

 

Da jakten forgår på friviltbane tar de bare i mot 8.grupper om året med maks 5. jegere pr. gruppe.

 

Hadde dessverre bare 5.dager til rådighet, men strålende opplegg, fantasik vertskap, Kunnskaps rik PH og bra viltbestand.

 

16aqs5x.jpg

 

Truls med Kudu.

 

1z6f4ub.jpg

 

Når intet annet dukker opp en sein kveld........

 

14476mb.jpg

 

Wharthog i høy gullklasse.

 

jz9o2h.jpg

 

San bushmen er utrolige til og spore vilt også Zebra.....

 

34dqx74.jpg

 

Enhjørning, ulempen med å spore Eland på fri viltbane i tett kratt, får du først en sjanse så benyttes den, kanskje 14.dager til neste sjanse, men det løste seg med et brukbart prisavslag.....NB det skytes flere Leoparder en Eland på friviltbane i Namibia.

 

ajpl48.jpg

 

William, trackern med ennå ennå en gris. "SUPPER" var eneste kommentar.

 

2upq0yp.jpg

 

Meg med Impala, skutt i et 30 000 mål stort hegn en times biltur fra farmen. Impala lever ikke på friviltbane på Hairabib. Det samme med Zebraen over denne finnes heller ikke på friviltbane der vi jakter i Namibia.

 

hrdjy9.jpg

 

Min gris, alder anslått til ca.15år.

 

Til slutt noen spor av Leo. Tok en kalv på nabofaren og hadde holdt et svare leven med en porcupine i løpet av natten. Vi skøyt åte og håpet at den ville holde seg i omerådet, men vi så dessverre ikke noe mere til katten så lenge vi var der nede. Ble skutt en leopard og 3 cheeta'er på Hairabib i fjor. Alle under antilopejakt, på flaksen.

 

2v0g7bc.jpg

 

Neste tur går til BC etter svartbjørn og steelhead, deretter en tur til Eastern Cape før jeg setter kursen tilbake til Namibia igjen.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hallgeir, hvordan ble pakking av ammo løst?

Ser mange på Accuratereloading hevder at ammoboksene nå skal inn i låsbar kasse/boks som igjen pakkes i innsjekket bagasje.

 

Grunnen skal være at hvis en bag revner eller annet skjer, så skal ihvertfall ikke ammoboksene deise rundt i fri dressur på tarmac eller i terminalområdet.

 

Et annet spørsmål er hvordan Air Namibia praktiserer pakking av sluttstykke?

Kan det sendes sammen med rifla i våpenkofferten, eller må det sendes sammen med ammo i innsjekket bagasje?

 

Namibia er neste reisemål :D

Link to comment
Share on other sites

Vi pakket ammoen i ditto boxer dog med hengelås, Disse grønne MTM boxene gikk fint bor hull og tre i hengelåsen.

Ammoboksen hørte vi eller så vi ingen ting til, tror det er mere storm i ett vannglass, men det er bedre safe than sorry-

Sluttstykket pakker du inn i bagasjen som du sjekker inn der hvor ammoen er, Vi hadde ingen problemer med bagasje eller noe annet på hele turen, eneste at vi hadde 26 kg overvekt på vvei hjem, fikk prutet dette ned til 5 kg og betalte dette, og att clercen bak skaranken fikk 100 Euro, da var han happy.

 

Namibia var ett kjempeflott land, drar gjerne tilbake dit ja, ubetinget.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut dette Hallgeir.

Eneste jeg ikke liker er at sluttstykke og rifle sendes hver for seg.

Marerittet er hvis riflekofferten kommer fram mens bagen er på vei til Singapore med sluttstykke... :(

 

De to gangene jeg har reist med Air France har bolten ligget sammen med rifla og ingen har kommentert det. Føler meg mer komfortabel på den måten, men har intrykk av at flyselskapenes ansatte har sine egne tolkninger av regelverk når det måtte passe slik.

Link to comment
Share on other sites

Dette er de internasjonale reglene for transport av våpen og ammunisjon.

 

Ellers er jeg helt enig det beste hadde vært og sendt sluttstykke og våpen samlet.

 

Det er den Internasjonale Organisasjon for Sivil Luftfarts Teknisk Instruks for sikker transport av farlige gjenstander i luftfart, den Internasjonale Organisasjonen for Lufttransports (IATA) forskrift om farlig gods, og selskapenes egne bestemmelser som regulerer hva som kan medtas i forbindelse med flyreiser.

 

Summen av dette medfører i noen tilfeller forskjellig praksis og bestemmelser. For å være på den sikre siden før en reise, bør flyselskap(er) du skal reise med kontaktes på forhånd for så sikre at du ikke får overraskelser underveis. Dette gjelder spesielt hvis du bytter flyselskap under reisen. I slike tilfeller må du ta hensyn til de strengeste bestemmelsene. Ved mellomlanding i et annet land der bagasje sjekkes ut og transporters til en annen flyplass, bør du også sjekke hvilke regler som gjelder.

 

Generell praksis

De fleste flyselskaper tillater at du medbringer våpen og ammunisjon, sistnevnte med en begrensning på 5 kg. Våpen skal være forsvarlig pakket i koffert med hard overflate og låst med nøkkel eller kodelås. Ammunisjon skal være pakket i orginalforpakning eller i emballasje av plast, fiber, tre eller metall og på en slik måte at ammunisjonen ikke beveger seg fritt i forpakningen. Merk at en del flyselskaper bruker kun benevnelsen original uåpnet forpakning. Hvis det er tilfelle og de fastholder dette, kan du si farvel til hjemmeladet ammunisjon og ammobokser i plast. En del amerikanske flyselskaper tillater eksempelvis slik forpakning.

 

NB SA har nå innført påbud om å frakte amunisjon i en låsbar koffert. ( Brukte selv et gammelt pengeskrin på siste tur. Fungerte utmerket.)

 

Ved innsjekking skal du gi beskjed om at du sjekker inn våpen og/eller ammo. Stort sett får du da spørsmål om de er pakket etter bestemmelsene, bagasjen blir så sjekket inn og merket på vanlig måte eller blir merket spesialbagasje. I noen tilfeller vil du få beskjed om å sette bagasjen i en egen innsjekkingsluke for spesialbagasje. Merk: Hverken flyselskapet eller du skal merke bagasjen på en slik måte at det visuelt fremgår at bagasjen inneholder våpen eller ammunisjon.

 

Bagasje er nå gjenstand for flere kontroller (screening) enn tidligere og du må være forberedt på at du kan bli kontaktet underveis på reisen for å bistå med åpning av låste våpenkofferter. Flyselskapene er pliktig til å varsle passasjer hvis de under kontroll blir usikker på innholdet. Hvis du ikke oppfatter et opprop, kan du risikere at bagasjen ikke blir med på reisen.

 

Noen selskaper har også begrensninger på hvor mange våpen som kan pakkes i samme kolli eller som kan medtas totalt som bagasje. Her er det også forskjellig regler i forhold til hvilket land du reiser på jakt til.

 

Som Hallgeir sier - better safe than sorry!

Link to comment
Share on other sites

Når vi dro fra Gardermoen så sjekket vi inn bagasjen vår på vanlig måte, dvs. Koffert gikk på båndet ved innsjekkskranken, vi ble sendt til salgskranken for å betale 250,- for våpenet, gjorde det og fikk taggen til våpenkofferten og leverte denne inn på spesialbaggasje i andre enden på hallen, Salgsskranken fylte ut ett formular som vi skulle ha med til gaten og levere en ved hver transit, dette for å sikre at våpenkofferten vår ble med helt fram også i transit, vi leverte denne på G.moen, Frankfurt og Jo.burg, vi satt sågar på flyet og så at våpenkoffertene våre ble lastet ombord. Antar at bagasjen vår ble screenet men da vi hadde alt pakket slik bestemmelsene er, ble ingen ropt opp for å åpne baggasjen sin, (dette er en jævla stressfaktor)

 

Når vi ankom Windhoek kom baggasjen vår på båndet og vi fikk tak i en politimann som ordnet alt papiret for oss dette tok ca 20 minutter for 7 våpen, Jo.burg: se og lær

 

Obs: Vi reiste med Lufthansa (trafikkert av SAS) til Frankfurt, Resten brukte vi South African Airways

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...