Jump to content

RÅD mot innbilt svangerskap hos drevertispe


grønneberg

Recommended Posts

P-sprøyte er selvsagt en mulighet, med de riskiki det innebærer selvsagt.

 

Et kjærringråd jeg har brukt er å bruke hvit kamferolje på pattene deres, da suger hun seg i hvert fall ikke selv (eller de andre om du har flere) i tilfelle hun produserer melk.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt forrut i denne tråden er Galastop et meget fint medikament for innbillt svangerskap, like viktig som middelet er tiden du tar det på, har tispen gått lenge med innbilt svangerskap før du setter i gang med medisinering er virkningen svært redusert.

 

Etter løpetid er det viktig at du følger med på antall dager og du vet av erfaring at tispa blir berørt ved ca 63 dagen. H vis du setter igang med Galastop på denne dagen vil du mest sansynelig ikke merke hormonforstyrelsene på hunden

Link to comment
Share on other sites

Hei! har samme problemet på min drever og det er ett rent hælvet for og si

det mildt! :roll: tror jeg skal teste ut det midlet dere prater om så får vi se.

Er jo også noen som mener at man kan tone det ned med og ha valper på`n men det vet jeg lite om,

er der noen andre som har noen mening om det?????

Link to comment
Share on other sites

Utifra det jeg har lest om emnet så er det å sette valper på tispa for å unngå innbilt svangerskap bare et kjerringråd som ofte har motsatt effekt enn det det er tenkt til. De innbilte svangerskapene etter et reelt svangerskap blir ofte værre enn de var før. Har også lest et sted (Book of the bitch, tror jeg, anbefaler forøvrig den til alle tispeiere) at tisper med kraftig innbilt svangerskap kan være dårligere mødre enn andre tisper. Den sikreste kuren for innbilt svangerskap er sterilisering, men det kan ha negativ effekt på jaktlysten.

Link to comment
Share on other sites

Et valpekull trenger ikke ha noen effekt, og egentlig er det vel ikke rette grunnen for å ha kull heller? Ellers er det p-sprøyte eller sterilisering.

 

En annen løsning jeg har brukt med et visst hell er å kjøre ned matmengden samt øke mosjonen gjennom denne tiden. Det pleier også ha en viss effekt. Ta også selvsagt fra de alt som er av leker de viser "litt vel mye" interesse for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du gjør følgende:

Når løpetida begynner starter du nedforing kombinert med økt mosjon. I tillegg gir du bikkja vitamin E (Ido-E på apoteket, 1 tablett per dag) og folsyre (1 tablett hver dag). Når det gjelder folsyre er denne reseptbelagt for dyr, så framstill det som at det er til mennesker. Dette kan dog tone seg litt morsomt da folsyre benyttes for primært for gravide.

 

E-vitamin og folsyre gir du i 3 mnd fra løpetidens begynnelse for å dekke svangerskapsperioden. Det samme gjelder nedforing og økt mosjonsmengde.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...