Jump to content

Nedkorting av hylser, ny ladevekt..? (444 Marlin)


LongRange

Recommended Posts

Kanskje en noe uvanlig problemstilling, men jeg har nettopp mottatt et parti med Leverevolutionkuler i kaliber 444 og

mtp at plasttuppen øker kulelengda endel så må hylsene kortes ned for at de skal fungere i magasinet på en Whinchester 94.

 

En standardhylse er ca 56,30 mm lang og da lader jeg med 53grs N130 bak ei 265 grs kule og får ca 740 m/sek.

 

Med leverevolutionkulene så må hylselengda kortes ned til 52,60 mm for at "spissen" går klar kanten fra rørmagasinet når rampen løfter den.

 

Altså, jeg korter ned hylsene fra 56,30 mm til 52,60 mm ( 3,70 mm ) og skal bruke samme kulevekt, er det noen som kan hjelpe meg

med hvor jeg bør begynne i vekt med N130 krutt..??

 

Hadde tenkt å gå ned 2 grs i ladevekt og lade opp et par skudd og kronografere for å se hvor landet ligger,

fabrikkammoen med Leverevolution ligger på 675 m/sek.

 

Takker på forhånd for hjelp, jeg vet det er mange her inne med kunnskaper til å svare på dette, mulig noen som allerede har prøvd..? :D

 

 

Edit: Emnetittel til beskrivende kaliberbetegnelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne hvorfor du må endre hylselengden.

Er det totallengden for patronen du mener?

I så fall setter du bare kula dypere i hylsen.

Da reduserer du volumet og må redusere ladningen. Begynn forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Forklarte meg kanskje noe dårlig ja...

 

Øverst ligger en Hornady Leverevolutionhylse som er 52.60 mm lang, plasttuppen er "revulosjonen" for børser

med rørmagasin for økt BC og ~ null risiko for detonasjon med "spiss" mot tennhetta i neste patron i rørmagasinet.

Nederst ligger en standard 444 hylse med full lengd (56.30 mm) og en 210grs kule sånn det ser ut med maksimum patronlengde.

DSC_0458-1.jpg

 

Her ligger patrona med full lengde klar for at rampen skal løfte den opp til kamringsposisjon og som dere

ser så er det ikke nok klaring for at plasttuppen på "revokula" kan gå klar kanten når rampen løftes viss den stod i en standardhylse...

DSC_0459-2.jpg

 

Rampen står her i kamringsposinsjon med patrona.

DSC_0460-2.jpg

 

Så saken er at jeg MÅ korte inn hylsa for å få brukt revokulene, men jeg finner overhodet ingen info om ladedata på nett som kan brukes

og jeg har ikke noen slags erfaring som gjør at jeg greier å beregne startladninger for 265 grs kuler med 3.70 mm kortere hylse...

 

Minimumsladniing med 265 grs butt kule i full lengde hylser er 47.5 grs N130, max er litt over 54 grs.

Link to comment
Share on other sites

Den nye kula er 26.50 mm lang og total patronlengde blir 66.50 mm med korte hylser og lang kule.

Ca gjennomsnittlig patronlengd jeg har operert med tidligere med kuler fra 200-300 grs er 65 mm.

Den ekstra 1.5 mm har jeg sånn ca i klaring nedi låsekassa i tillegg til at "spissen" er såpass fleksibel at noen tiere for lang patronlengd gjør ikke noe.

 

Absolutt maximal patronlengde i mitt våpen blir da 66.60 mm, kanskje et par tiere mer gitt at spissen er "fleksibel".

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye Freeride!! :D Bra jeg ikke gikk ned bare 2 grs da, det kunne blitt litt i varmeste laget :lol:

 

Erfaringer med denne børsa sier meg at den gir ikke trykktegn før jeg er laangt over tabellen til Vitha, men 5 grs over max hadde nok blitt aaltfor høyt ja!

 

Da starter jeg på 45 og jobber utifra det. Igjen, takker Freeride :D

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har testa en eske med disse og det er derfra jeg har målene på de korte hylsene jeg la ut bilde av ;)

 

Har ladda opp et par patroner med 45grs N130 og skal ut og teste iløpet av dagen hva hastigheten ligger på,

poster resultat senere da ladedata for dette kaliberet er relativt vanskelig å få fatt på...

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg tatt et par skudd over chronoen og fikk 645 & 649 m/sek med 45gr ladning,

dette er komprimerte ladninger og ikke så uvanlig for dette kaliberet.

 

Litt irriterende at jeg ikke får krympa hylsa inn i rilla... :?

Det har sikkert ikke noe å si da kulene sitter veldig godt, men kunne likevel tenkt meg å ha den krympen

så jeg tror det blir en tur nedi kjelleren å ta noen millimeter av dia :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter noen treningsskudd og oppskyting igår syns jeg at kombinasjon mellom børse, ladning og skytter var så bra at jeg ville ta de siste to skuddene på 200 meter.

Dette er skutt liggende med annlegg under fremre hånd og en 4x kikkert, børsa er en Whinchester 94AE BigBore og viser jækla godt potensial med de nye FTX kulene!! :D

 

Synd jeg ikke hadde flere patroner (hadde nok sikkert "ødelagt" samlinga da), men dette blir å teste nærmere neste gang på bana, har allerede rulla opp 50 patroner til.

DSC01354.jpg

 

 

Jeg er snart tom for N130 og lurer på om noen vil gjøre meg tjenesten med å sjekke i QL hvor jeg bør legge meg med N135 krutt..?

Ladedata til dette kaliberet er det ekstremt lite av!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...