Jump to content

Kanotur Femunden Røros


Recommended Posts

Først vil eg si gratulerer med dagen Kammerater, og kos dokkar på smellen

 

Spørsmålet mitt er om det er noen som har padlet fra Femunden, Synnervika, ligge turen over til Feragen, følge feragselven, over rambergssjøen og følge håelven og dalselven vestover mot Røros.

 

Noen som har tatt denne turen???

 

Er det mye stygge stryk i elvene mellom vannene??? :shock::shock: Det ser ut på kartet at dette er en rimelig flat tur.

Blir det mye bæring eller er dette et slit av en ferietur?? 8)8)

 

Er dette en tur som er for erfarene padlere eller går det for en amatør som meg???

 

Hvor lang tid bør en beregne uten at en skal slite seg i hel for å rekke fram? Har planer om å kose meg, la livet drive med strømmen, for å si det på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke padla i det området, men jeg har bodd der oppe og farta mye i områdene langs elva der.

Du behøver ikke være noen proff for å ta den turen, men det spørs litt når på året du drar.... får elva tørka litt opp, så blir det en del bæring av kano og utstyr, men absolutt overkommelig. :D

 

Husk myggmiddel bare :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Padlet der sist sommer (nesten), fra Synnervika til Feragen var relativt greit, snakket med noen underveis og de anbefalte oss ikke å dra ned Feragselva nettop pga. liten vannføring så vi snudde på Feragen å padlet tilbake veien vi kom. :( Kommer du ned Feragselva burde det være rimelig greit resten vil jeg tro.

Husk det er bare den første tømmerrenna som går å padle med kano, resten er litt smale, kan være lett å kile fast farkosten hvis det ikke er en ekstremt smal kano da. Med kajakk kan de fleste rennene forseres uten nevneverdige problemer.

 

Var en kjempetur selv om den ble noe amputert da :roll:

 

God tur!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har padlet den turen to ganger. Helt grei amatørtur med lite bæring. Strykene er snille og bare gøy. Tømmerrennene kan være litt skumle. En ting er at noen av dem er så smale at man kan kile seg fast, en annen ar at de har tversgående forsterkninger som du må greie å få hodet under. Pass på at det er plass nok i kanoen til å dukke seg ned og at de som er med på turen er bevegelige nok/kjappe nok i reaksjonen til å få det til. Eller bare unngå dem.

 

Jeg tar forbehold om at det er nær åtte år siden sist og at ting kan ha forandret seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...