Jump to content

6.5mm Partizan-kuler


Sniper-Arne

Recommended Posts

Ringte hjemmelading.no i går for å kjøpe noen flere kuler. Trond kunne fortelle at han hadde fått to typer Partizankuler i 6.5mm som var billige og som gikk greit. Partizan har kommet med ei ny kule, 110 gr. FMJ. 120 gr HPBT Match har jo vært en stund og han fortalte at han hadde sett tester som var utført med DFS-Sauere som konstaterte at denne kula gikk meget bra. Matchkula ser meget bra ut og har hullspiss som andre mer annerkjente matchkuler. Diameteren på begge kuletyper ser bra ut men vekta varierer noe på kulene spesielt på 120 gr kula. Jeg veide ett titalls kuler av hvert slag og 110 gr kula varierte med opp til 0.3 gr variasjon. Det er bra nok i mi bok. 120 gr kula varierte imidlertid noe mer på vekta. De fleste her varierte med inntil 0.1-0.3 gr men det var noen som hadde avvik helt oppe i grainet.

 

Er det noen av dere som har erfaring med noen av disse kulene? Jeg kjøpte en pakke av hver kuletype for å teste litt. Er jo billig å skyte med hvis det går greit nok. 110 gr kulene koster 1.68 kr pr. stk. og 120 gr kulene koster 1.25 kr pr. stk. Kulenene kommer i bulkpakker og det er 200 stk i pakka med 100 gr, og 500 stk i pakka med 120 gr HPBT Match.

 

Kommer til å teste disse kulene over helga fortrinnsvis med N150-krutt. Hvis ikke det fungerer så skal jeg teste litt med Norma19. Håper å oppnå samlinger ned mot 20mm. Det jeg har testet av partizan i 6.5 og 308 tidligere gjør at jeg er skeptisk, men det er jo lov å håpe.

 

Så hvis noen har testet noen av disse kulene så hadde det vært artig å høre....

Link to comment
Share on other sites

120 grs. Partizan ser for meg ut som en tro kopi av 120 grs. Sierra match king som går veldig bra i rifla mi.

Ladde derfor opp noen skudd med samme ladning som jeg bruker til match king, alt var identisk bortsett fra kula.

Dette ga samlinger rundt 50 mm

Ikke akkurat oppløftende men det kan sikkert krympes litt med andre krutt/ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Er nok billige kuler, men hvis det ikke går bedre en 50mm da kjøper jeg heller scenar til 1,85kr. Er frustererene og skyte med noe som sprer som ei hagle syns jeg. Men sniper arne får teste og se om han får til noe greit med den før jeg teste i mi børse. Kjøpte 168gr patizan i 308 og i forhold til sierra så ble det stor spredning ja. så jeg er ingen faan av di kulene.

Skal bruke noe av dette på løpene elg, og elgen er ganske stor så synes jeg 50mm blir for mye.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd 139 gr partizan og det gikk som ei hagle og var i mi bok ikke brukbare. De gikk ca. 10 cm på 100m. Får jeg de ikke ned mot 20mm kommer jeg ikke til å bruke dem på annet enn på løpelgen. Hjelper ikke at de er billige hvis de ikke går. Trond påsto at 120 gr HPBT ikke gikk noe dårligere enn noe annet, men vi får se......Ser man på prisforskjellen så er det tross alt ikke så stor forskjell på scenar og partizan. Golden Target har jammen blitt dyr. Ga akkurat 2 kr kula av Trond. Da er den snart like dyr som 6mm-kuler.

Link to comment
Share on other sites

På sikt så vil jeg tro at 223 vil komme mer og mer pga kostnader hvis en skyter mye. Hadde det ikke vært for skytterlag spons så vil jeg tru at det ville blitt noe mindre skyting rundt om.

Sniper a og jeg har sett på hva enkelte ting koster i usa og da er det enkelte som tjener greit på og ta dem inn.har stor forståelse for at folk vil tjene penger, men med riktige priser så vil nok aktiviteten bli høyere. men hobby skal vel koste som dem sier. Meiner vi så på pris på hornady amax og der var det veldig stor forskjell. Synd det ikke er lettere og ta inn kuler selv.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet 120 gr HPBT Partizan i dag. Været var ikke helt ideelt med opp til 5 ms vind i kastene, men jeg fikk da en indikasjon på hvordan dem gikk og jeg ble positivt overrasket. En ladning gikk betydelig bedre enn de andre jeg testet og jeg hadde kun med 10 patroner av denne ladningen. Jeg skaut 2 5 skuddsserier på skiva og gruppene ble henholdsvis 23 og 25mm. Dette kan jo selvsagt være flaksgrupper så denne ladningen skal testes ytterligere i stillere vær. Jeg skal også forsøke å "jasse" opp ladningen noe da de var meget slappe, dvs. 780 ms. Mulig de går bedre da, hvis ikke kommer jeg til å bruke de på trening som de er. De er fullt brukbare til det om samlingene ikke blir ytterligere krympet.

Link to comment
Share on other sites

disse 120 grs kulene har jeg bare testet med en ladning, 42 grs N150 og det ble nok for hard kost for de.... dette er lenge siden jeg gjorde denne testen, og har fortsatt kuler liggende, men har bare ikke fått surra meg til å teste de mer enda....

 

hva ladning var det du brukte som var ok da sniper?

Link to comment
Share on other sites

39 gr N150 var den som gikk best men skal teste med 0.5 gr mer tenkte jeg da de går litt vel sakte.

 

Jeg testet enkelt og greit 38, 39 og 40 gr i dag for å begynne godt nede på trykkskalaen. Siden 39 gr tegnet best skal jeg teste den ytterligere samt 39,5 gr. Hadde sistnevnte gått greit så hadde den jo passet ypperlig på løpeelgen. Ladningene på 38 og 40 gr gikk rundt 50mm i mi rifle under dagens testing. Er farlig å trekke bastante konklusjoner av 2 testgrupper skutt i sterk vind.....så det skal testes mer, men som sagt, de virker lovende.

Link to comment
Share on other sites

Har snart skutt opp en 500 pakning med dise 120 grainsene. har brukt 44 med n-4. HAr liget og "vaket" mellom 20 og 30 mm. Kommer nok ikke lengre ned. Hadde en flakse samling på 16mm :D. Maskineringa på kulene er nok ikke helt nøyakting for jeg for store variasjoner på patron lengden. KAn variere opp til 0.5 mm. Har satt de i utgangspunktet til 75.5. Billige greie kuler til trenign. men det blir nok ikke fler, da en kan få golden target og rekrutt til rundt 1.70

Link to comment
Share on other sites

78.7 syntes jeg hørtes langt ute ut, siden det er boat tail. så blir det ikke så mye hold igjen på de da. Har blitt meg fortalt av en av norges fremste skyttere at han satt bestandig boat tailen ned til "utvidelsen" av halsen på hylsa(krøkkete forklart). Men ikke vet jeg for jeg har ikke ladet så veldig lenge

Link to comment
Share on other sites

Men ikke vet jeg for jeg har ikke ladet så veldig lenge

 

Det har jeg, og har som oftest fått bedre presisjon med lite friflukt kontra lang, hvis det er tilstrekkelig hold på kula selvfølgerlig :) Kommer egentlig ann på hva rifla liker. Om det går best i min er det ikke sikkert det gjør det i di. Er ikke sikkert du kan sette kula så langt ut heller, friflukta og dermed patronlengda kan variere mye fra rifle til rifle. Den blir større etter som pipa blir slitt også....

 

Men uansett, til denne kula tror jeg ikke det spiller noen rolle gitt. Man må nok ha noe som går bedre skal man se forskjell på fintuna-ladninger og ikke :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testet noen flere av disse 120 gr partizankulene i dag. I dag testet jeg to ladninger med Odin krutt. Ladningen med 43 gr gikk 20-25 mm på 100m. Testet kun 2 5-skuddsgrupper. Dette er jo greit til trening synes jeg, og ikke minst en ordentlig gjærrigknark-ladning med billig krutt og billig kule :)

 

Konklusjon:Med denne ladningen kan man skyte nesten dobbelt så mye for de samme penga som med annet krutt og andre kuler. Går det like godt som andre matchkuler? NEI. Går det godt nok til trening for min del? JA.

 

Jeg kommer ikke til å bruke dissse kulene i konkurranse da jeg får noen "uforklarlige fluer" av og til men de er billige og går over all forventning. Kommer nok til å bestille flere. Noe mere med denne kula gidder jeg ikke å teste. Petter'n testet også kula i dag i sin 260 og den gikk enda bedre i hans børse.

Link to comment
Share on other sites

Testet noen flere av disse 120 gr partizankulene i dag. I dag testet jeg to ladninger med Odin krutt. Ladningen med 43 gr gikk 20-25 mm på 100m. Testet kun 2 5-skuddsgrupper. Dette er jo greit til trening synes jeg, og ikke minst en ordentlig gjærrigknark-ladning med billig krutt og billig kule :)

 

Konklusjon:Med denne ladningen kan man skyte nesten dobbelt så mye for de samme penga som med annet krutt og andre kuler. Går det like godt som andre matchkuler? NEI. Går det godt nok til trening for min del? JA.

 

Jeg kommer ikke til å bruke dissse kulene i konkurranse da jeg får noen "uforklarlige fluer" av og til men de er billige og går over all forventning. Kommer nok til å bestille flere. Noe mere med denne kula gidder jeg ikke å teste. Petter'n testet også kula i dag i sin 260 og den gikk enda bedre i hans børse.

 

Heisann,grei samling du fikk til :wink: . Lurte bare på hva Odin krutt kan sammenlignes med?

Lurte også på hva slags rifle du brukte? Løpslengde? Riflestigning?

Link to comment
Share on other sites

Ang. Odin krutt.....I 6.5x55 (i mi rifle, med de ladningene jeg har testet osv...) så er Odin (med den lotten jeg har) ca. 3 gr tregere enn vv N150. Jeg har ikke trykkmålingsutstyr så min antagelse vedr. brennhastighet er basert på at jeg må, enkelt og greit, putte i 3 gr mer med Odin enn med N150 for å oppnå samme hastighet med samme kule. Vil derfor annta at det er minst like tregt som N550. På 43 gr så ser man tendens til at hettene begynner å bli flate, så jeg anntar at man begynner å nærme seg maksladning i mitt våpen. Ellers ikke noen andre trykktegn.

 

Rifla som er brukt er en Schultz & Larsen M97DL Sporter med 65 cm/19mm sporter pipe. Riflestiging er jeg faktisk ikke sikker på, men den går godt med kuler fra 100 -144 gr og har egentlig ikke vist noen spesiell preferanse vedr. kulevekter. Relativt altetende mao. og presterer på det jevne 5-skuddsgrupper på litt i underkant av 20mm med ordentlige matchkuler :)

Link to comment
Share on other sites

hei.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe partizan kuler og skytterlagskrutt for å lade billige patroner. Til de patronene jeg har ladet hittil så har jeg benyttet vitavouri krutt og scenar kule og da står jo ladedata og patronlengde på denne kula i tabellen. Jeg har forstått det sånn at på boksen til skytterlagskrutt så står det ladedata på forskjellige kulevekter og ikke spesifisert til f.eks partizan kule. Jeg har også lest i ladebøker og her på forumet at 2 f.eks 6,5 grams kuler kan gi forskjellig trykk hvis de har forskjellig fasong, og at patronlengden også spiller inn på trykket. Kunne noen tipse meg om hvordan jeg løser dette?

 

mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt n-4/ra-4 og 44 grains i min børse til disse kulene. Greit innenfor. Ca 810-20 m/s og col 75.5. Presisjon fra 15 til 30 mm. Det er endel variasjon på spissene så du vil merke at patronene har nokså mye variasjon på lengden. men mer enn godt nok til trening.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da har jeg også vært ute og testet disse 120grs HPBT match Patizan kulene.

 

Jeg skjøt med en gml. Oberndorfer med 50cm pipe. Pipa er også gammel, men i ok hold. Ikke sikker på riflestigning. Med den samler bra med de fleste kulene jeg prøvd fra 85grs og oppover til 156grs.

 

Jeg har brukt følgende komponenter:

 

Hylse: Norma

Hette: Remington 9 1/2

krutt: URP

COL: 73mm

 

Jeg startet med 43grs og økte med 0,5grs opp til 45grs. Lagde 6 patroner for hver ladning for skyte 2 3-skudds serier.

 

Tok meg god tid ikveld og skjøt kontrollert og rolig (mener jeg selv da :D )

 

Den beste ladningene var med 44grs og 44,5grs.....disse samlet fra 18 til 25mm på begge seriene. Og det var jeg fornøyd med. Og mer enn godt nok til trening.

 

På 43grs hadde jeg en serie hvor 2 skudd gikk hull i hull med en 32mm bortenfor, mens den andre lå på 31mm. Rundt 30mm for 43,5grs. De dårligste seriene jeg hadde var med 45grs...der var det serier på hhv 43 og 46mm. Mulig det var i nærheten av maks også, men det var ingen trykktegn på hylsa/hetta.

 

Så konklusjonen min er at denne kula er mer enn bra nok til trening for min del.......

 

Neste blir eventuelt og prøve noe billigere krutt og se hvordan det går for å få ned kostnad per smell.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sniper arne har forska på dem,og han skulle ikke ha mer av dem meiner jeg han sa. Jeg har brukt 120gr match kula i 260 ladd med 41gr odin col 71mm. og den gikk overraskene bra der. men en og anna slenger ser det ut som en må regne med på partizan.

Link to comment
Share on other sites

Med 110 gr FMJ kula har jeg ikke fått jevne samlinger under 50mm (5. sk. grupper) på 100m. Har kun testet disse med Odin krutt. Jeg gidder ikke å forske mer med denne kula uansett. Ikke var den spesielt billig heller, så jeg ser ikke helt poenget. Mulig andre får den til å gå men jeg gir opp. Bruker heller 120 gr kula som går bedre og er en del billigere. Siden disse også gir uforklarlige "fluer" av og til så kommer jeg kun til å bruke disse på trening. På seriøs liggende trening på 200m og lengre kommer jeg nok til å bruke ei ordentlig match-kule. (Les: norma/lapua/sierra). Presisjonen med de tre sistnevnte kan ikke sammenlignes med partizan i det hele tatt. De er kort og godt i 2 forskjellige ligaer, og med Scenar fra Landrø til 1.85 kr så er det ikke noe å tenke på til seriøs bruk, men mengdetrening og uformell skyting, det blir en annen sak.....

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Slenger på et nytt spm. har en pose med 110gr liggende å har ladet noen av dem med 43gr norma 204, hvor mye krutt kan man ha for å enda være på den sikre siden?

på norma sine sider er max 47,8 med ei 100gr kule, kan man bruke denne tabellen som mal bare litt redusert?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prøver en gang til. med 43 gr norma 204 på 139gr kula fikk jeg 2452fps/747mps.noen av hylsene ble sotet på kroppen(tegn på lavt trykk).

i følge ladeboken er hastigheten grei, muligens litt lav hvis man ser på 140gr kuler.

De samler greit men det er en og annen slenger. tror dere det er noe å hente på å gå opp til 43,5-44gr.

eller kanskje gå ned litt på COL?

Link to comment
Share on other sites

AcidRain: Gå opp .5 grain og prøv da. Så lav hastighet på på 139gr kuler er jo en rimelig slapp ladning. Jeg har da brukt 43 gr N19 til 144 gr kuler og det kruttet er kjappere enn 204. Du burde da fint kunne putte i 0.5-1 gr mer enn du har nå og få disse kulene opp over 800 ms og fortsatt være på den sikre sida. Prøv det du og tipper du slipper sotinga også. Matchpresisjon får du uansett ikke med denne kula men det skader helt sikkert ikke presisjonen å bli kvitt sotinga heller :)

 

Jeg har bedre erfaring med 120 gr kula enn med 139 og 110 gr kula fra Partizan.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 year later...

Da fikk Makkieboy oxo prøvd disse "billig" kulene.

Ikke noen test i denne sammen heng, men lada opp 50 skudd, med en tommel i det stramme hullet ladning :shock:

 

40 grs Norma 11

col = 73mm

Kule = Partizan 120 grs

 

Våpen = Sauer 200str med diopter

 

Fart = hakke peiling/ikke veldig intressant :lol:

 

Skytestilling = Liggende med reim

 

Avstand = Imenes 300 meter (276)

 

Vind = Ja og varierende (6 knepp på siktet)

 

normal_Bilde0242.jpg

 

Slengeren oppe til høyre er helt sikkert pilot error..... så det i siktet når avtrekket gikk.

 

normal_Bilde0243.jpg

 

Helt greit, merket ikke til noen slengere, som kan skyldes noe anna enn skytter :oops:

 

Valgte å sette kula så dypt, siden jeg vil ha 6,5mm av bæreflate ned i hylse.

 

NB!!!!! Makkieboy er ikke svært god med diopter og reim, bare så det er sakt. Har kun skutt DFS i 3mnd, så ta dette med en klype salt.

 

Har funnet ut at denne kula helt klart holder for meg til den bane skytingen jeg bedriver, og som treningskule. Til felt vil jeg nok velge noa anna, med kjent og bedre BC

 

Skaut oxo noen kne og stå serier, men gidder liksom ikke engang og ta bilder av di :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...