Jump to content

Kurs i rifleskyting for jegere?


olan

Recommended Posts

Finnes det noen jegerforeninger / skytterlag i Oslo /omgen som arrangerer skytekurs med rifle for voksne?

 

Mitt behov? Ønske om et skytekurs for å bli en bedre skytter til jaktbruk. Ser ikke på selv som en dårlig skytter, men jeg vil bli bedre. Synes dagens "jegerskyting" i regi av skytterlag og jegerforening blir en dårlig arena for instruksjon, da du ikke har en instruktør.

 

De kursene jeg ser på skytterlags sider er ofte for rekrutter/juniorer.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hvis du synes dagens instruktører blir for dårlige, ja da tror jeg du får et stort problem. :wink:

Det er jo stort sett dyktige jegere/skyttere som hjelper de med litt mindre erfaring og det er vel veien og gå spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår det så leter han etter instruktører..

 

Er du medlem av noen forening eller har du vært litt på jaktfelt rundt omkring? Det er en god del proffer som er flinke til å lære vekk kunnskapen sin, så kanskje du kan bli med noen av disse på et par treninger?

Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes i tråden så er det tilretteleggingen jeg er ute etter. Sier ikke at instruktørene på skytebanene under jegerprøve skytinga er dårlige, men det blir ikke det samme som et kurs.

 

Det er jo dusinvis av leirduekurs du kan gå på, men har til gode og se noe rifleskytekurs for jegere. Er jo litt rart, de fleste tropper jo opp på banen og skyter de vanlige 30 + 5, for så å gå i skogen for å jakte. Men ingen etterspørsel etter kurs..... eneste kursing uten om militæret var under jegerprøven.

 

Kanskje jaktfelt er tingen? Men lokal jegerforening har ikke noe aktiv gruppe innen rifleskyting. Nærmeste jeg kommer er Skytterlaget på nabobanen, men de driver bare med vanlig skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes dagens instruktører blir for dårlige, ja da tror jeg du får et stort problem. :wink:

Det er jo stort sett dyktige jegere/skyttere som hjelper de med litt mindre erfaring og det er vel veien og gå spør du meg.

 

Tja, stort problem har han nok ikke, men nært sannheten at noen av instruktørene kan bli bedre er det vel en sjanse for.

 

For og ta min opplevelse, "første reis" på skytebanen i fjor sommer, med en leid køl gammel mauser.

Trening skudd gikk greit, men så kom oppskyting. Skudd danset over hele blinken, høyt over reinsdyret til tider. Var på skytebanen 4 ganger og ble møtt av arrogante skyteledere som var mest opptatt at det skulle gå raskt unna. Kommentarer som "slik skal man ikke skyte på jakt"osv.

 

Siste sjans for oppskytning på høsten treffer jeg derimot en av den gamle sorten som tok seg tid, tok i fra meg rifla, tok prøve skudd. Konkluderte med at kikkreten var løs, og at jakt ammoen gikk mye høyere enn trenings ammon. Gamlingen skrudde kikkerten fast og vi sammen fikk skutt inn børsa. Ga meg gode råd om ligge stilling osv. Noe som resultert i 5 skudd med upåklagelig samling på første forsøk.

 

Jeg har full forståelse for at skytelederne/instrktørene ikke har tid til og drive på slik med alle som dukker opp på en skytebane. Men vi alle trenger av og til et god råd eller et lite vink for og bli bedre. Ikke alle er født med ei børse i klesskapet til far. Selvfølgelig er det ting alle kan gjøre selv i forkant, sjekke at kikkerten sitter fast, noe som jeg ikke hadde gjort. Men hvis alle skytelederen går litt igjennom med de som skal være på standplass hva man "egentlig" skal gjøre der kan jo være lurt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nok se litt av problemstillingen hans, Ser rundt her på banene når jegerne skal byne oppskytingen det blir mye venting og mange skal skyte,Og det blir mye stress rundt prøvene. Dette går bra det for dem med erfaring som takler dette, Men for dem som kansje er usikkre på og skru på kikkert og hvordan en skal holde i børsa så trur jeg kansje at litt mer fleksible skyte tider på banene,Og kansje di som føler seg usikkre tar kontakt med standplassleder og forklarer sitvasjonsin, di fleste hjelper deg da.Ellers så reis i god tid ikke vent til siste kvelden og ta sjansen på at prøva går bra på første forsøk.

NJFF utdanner og kjøre kurs for di som skal bli instruktører men det er mer for dem som vil legge litt i det videre og lære bort til andre .Eller så vil jeg anbefale deg jaktfelt der går du i lag med mange som kan lære deg mye om skyting.bare skyt inn børsa på forhånd så skal du se det går bra

Link to comment
Share on other sites

Om folk kommer på banen litt tidligere enn sist i august (med ny kikkert, gjerne umontert, en bærepose med div ammo og dårlig tid..) så er det både hjelp og kaffe å få de fleste steder :)

 

Men et skikkelig kurs hadde vært interesant, kanskje et fint prosjekt til neste vinter/vår?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@freeeed, jo jeg er enig med deg at det finnes en del arogante skyteledere bortover. Folk som har fått jobben, ikke på gr. av kunskapene sine men pga. navnet :roll: Men, det går ann og spørre andre på banen om råd. Folk som er villige til og dele sin kunskap med deg. Gå litt på banen der du bor og gjør deg litt kjent så finner du fort ut hvilke personer du bør spørre om råd. Når det gjelder rent skytekurs så seès det av inleggene over her at det finnes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...