Jump to content

er rifla mi brukbar nok til langhold?


kruttskalle

Recommended Posts

hei! jeg har kjøpt min første rifle i år, jeg lurer på om rifla mi er god nok til å skyte langhold med? (da tenker jeg 500m) rifla er en tikka t3 lite ss i 308 som er ganske ribba som den er nå.

jeg tengte jeg skulle jasse den opp med tofot og en litt bedre kikkert en bushnell i 3-9x40 (som står på nå)

 

jeg har ikke prøvd så mye forsjelig ammo enda, men her er en samling med 180 grain sellier & bellot på 100m.

DSC02732.jpg

 

edit* var noe sikkelig lurvette blyspiss jeg fikk kjøpt billig :?

Link to comment
Share on other sites

Er det kaliberet du spør om er bra nok for langhold? eller er det rifla di du spør om? Litt vanskelig å forstå hva du spør om. Når det gjelder kaliberet er det mange mennger om hva som er bra til langhold, og alle har sin favoritt, men logisk nok er flat kulebane å foretrekke, og da er jo ikke kal.308 førstevalget for de fleste...

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar :D må bare beklage at spørsmålene var litt vanskelig å svare på.

 

rifla veier 2,8 kg og den er litt myk skjeftet med tanke på tofot tror jeg. jeg liker å pusle med ting, så jeg tengte jeg kunne prøve og stive opp stokken og øke vekten? rekylen blir kansje litt mer behagelig og :?:

 

edit* noen som har forslag til kikkert forstørrelse? jeg låner bare den kikkerten som står på. må bare beklage viss jeg maser for mye :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg på 'langthold' for første gang nå i helga. Siden den børsa jeg egentlig skulle bruke tok kvelden, så endte jeg opp med å bruke Scout'en min (Steyr Scout). Det er ei lett rifle i .308, med 47cm pipe. Kan vel kanskje sammenlignes med T3 lite? Jeg traff da ihvertfall gongene ut på 550m ved et par anledninger, til tross for at børsa ikke var spesiellt godt skutt inn på forhånd (skøyt den inn på 200m-gongen). Kjempemorro var det, og jeg er sikker på at børsa skal klare lengre hold enn dette også (her er det nok gubben bak som er begrensninga). :roll:

Link to comment
Share on other sites

rifla veier 2,8 kg og den er litt myk skjeftet med tanke på tofot tror jeg. jeg liker å pusle med ting, så jeg tengte jeg kunne prøve og stive opp stokken og øke vekten? rekylen blir kansje litt mer behagelig og :?:

 

edit* noen som har forslag til kikkert forstørrelse? jeg låner bare den kikkerten som står på. må bare beklage viss jeg maser for mye :mrgreen:

 

Om du skal benytte deg av tofot er det litt viktig at ikke fortreet berører løpet. Avstivning av fortreet kan gjøres enkelt, jeg stivet av en Savage med ei aluminiums gardinskinne jeg rappet av fruen. Freste god plass for den, og limte den inn med beddemasse. Fortreet er stivt som pokker. :mrgreen:

 

Med tanke på kikkertforstørrelse.

Om dette skal bli en ren langholdsbørse; jo større forstørrelse jo bedre mener iallefall jeg.

Skal du bruke den til jakt bør du vel ha en minsteforstørrelse på 4 iallefall, og da begrenses jo maksforstørrelsen også.

 

Kalibret 308 duger plenty ut til 500 meter. Flat kulebane er ikke viktig om en skyter på kjente avstander, da er det en nøyaktig repeterbar kikkert som er viktig.

 

Nå vet ikke jeg hvor du bor i landet, men oppholder du deg i nærheten av Trondheim er det bare å ta kontakt så skal vi fikse en tur på banen slik at du får testet børsa skikkelig på 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...