Jump to content

Komprimert ladning i .223 gir "bulk" i kule ...


OlavR

Recommended Posts

Skal ha en ladning for langhold med .223, og vil ha en tung kule med stor fart.

Har brukt VVs ladetabell, og har jobbet med Hornady BTHP 75 grs. oppover til 27 grs. N540.

Dette er identisk med angitt max.ladning i tabellen.

Målte hastigheter på svakere ladninger samsvarer brukbart med tabellen, så jeg vil tro at angitt max-ladning ikke gir uforsvarlig høyt trykk.

Dette er en skikkelig "knaseladning", men her kommer det: Når kula settes, virker det som om den gir etter i toppen, og får en konsentrisk "bulk" 5-6 mm nedenfor spissen.

Denne vises tydelig, og tyder på at kraften for å sette kula er større enn mantelen på framparten tåler. Kula settes til COL 57,4, som er i samsvar med tabellen.

Da er mitt spørsmål: Er dette et signal om at komprimeringen er for hard, eller er det bare kula som er svak ?

Liker ikke mekaniske deformasjoner før kula er skutt - får en dårlig følelse av det. . . . . . .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd Hornady 75 BTHP så jeg vet ikke hvor stiv denne er i mantelen. 75 A-Max har jeg ladet og disse har det med å få en bulk i mantelen hvis friksjonen i hylsehalsen er for stor eller om komprimeringen av krutt krever for stor kraft under kulesetting.

 

Når det gjelder ladningen din på 27grn N540 så synes jeg denne er "varm" for å si det slik.

I følge 2008 tabellen til Vihtavuori så er startladningen 23,1 og maks 25,8grn, sånn helt personlig hadde jeg nok stoppet rundt 24 - 25grn. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først, Hornady 75 BTHP har en maks ladning på 25,8grs, ikke 27,0grs. 27grs høres mye ut i mine ører, så her er forutsetningen at du vet hva du gjør! I tillegg vil sannsynligvis en konsentrisk bulk være med på å bygge trykket ytterligere.

Når det er sagt, synes jeg det er litt rart at dette skjer? Lurer på hvilken hylseprodusent du benytter? Kan det være at du benytter en hylse med lite volum ift. referansehylsa som er Lapua? Lapua er en av de mest romslige, så om du benytter en annen type hylse med mindre volum vil naturligvis tilgjengelig kruttvolum være mindre. Kanskje for lite i dette tilfellet.

Konklusjonen er at du har to, kanskje tre faktorer her som vil drive trykket opp i taket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt VVs 2007-tabell, og der er det vitterlig oppgitt de ladedata jeg har brukt !

Har prøvd noen skudd med denne ladningen (hylsefabrikat Winchester), uten at det var noen synlige trykktegn i hette / hylse, og med en hastighet omtrent som angitt i tabellen.

Meget gode samlinger!

Lurer på hvilken smell som har ført til at 2008-tabellen er nedjustert såpass....

Det blir for sikkerhets skyld demontering og nylading av patroner med mindre kruttmengde.

Virker sannsynlig at bulken i kula skyldes kraft ved kuleisetting.

Hva gjør en slik bulk med presisjonen ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt VVs 2007-tabell, og der er det vitterlig oppgitt de ladedata jeg har brukt !

Har prøvd noen skudd med denne ladningen (hylsefabrikat Winchester), uten at det var noen synlige trykktegn i hette / hylse, og med en hastighet omtrent som angitt i tabellen.

Meget gode samlinger!

Lurer på hvilken smell som har ført til at 2008-tabellen er nedjustert såpass....

Det blir for sikkerhets skyld demontering og nylading av patroner med mindre kruttmengde.

Virker sannsynlig at bulken i kula skyldes kraft ved kuleisetting.

Hva gjør en slik bulk med presisjonen ?

 

Velkommen til forumet foresten :D

Winchester hylser er i utgangspunktet ikke de som har minst volum (H2O-kapsitet), men kan variere fra lot til lot. Les denne artikkelen angående en pekepinn på volum: http://www.6mmbr.com/223Rem.html.

:arrow: Hvor god er du å tolke trykktegn? Trenger nødvendigvis ikke å svare oss på det, men ta en vurdering med deg selv, for sikkerhets skyld. Måling av trykkring (beskrevet i ladeboken) er å foretrekke. Les også artikkelen Norma 11 til 223 Remington på portalen for noen tips om hva en bør se etter. Handler om skytterlagskrutt, men beskriver også litt om trykk. Her gjelder uansett regelen om å ta et skritt av gangen, og mange ganger noen skritt tilbake. Sist men ikke minst, les ladeboken og lær prosedyrene. Hjemmelagede håndgranater er aldri gøy :!:

:arrow: Høres lurt ut å demontere disse patronene.

:arrow: Du skriver selv at du fikk meget gode samlinger, så det trenger ikke ha noe å si, selv om jeg velger å tro at balansen i kula vil påvirkes negativt. Verre er det at en slik komprimering av kula kan øke diameteren og dermed også trykket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter meg til de andre som mener at 27 grains med N540 høres lovlig friskt ut for ei 75-grains kule i .223Rem. Jeg har ikke 2007-dataene fra Vihta, men her er noen andre Vihta-data fra ulike år:

 

År    COL, mm     Min, gr  V0, m/s  Max,gr  V0, m/s
2002  57.4        23.5      770       25.9     856
2004  57.4        24.6      806       27.0     896
2006  57.4        23.1      773       25.8     863
2008  57.4        23.1      773       25.8     863
2009  57.4        23.1      773       25.8     863

 

De tallene skulle vel tyde på at du antakeligvis lader hissig nok, og med moms. Har du kronografert ladningen din? Isåfall, husk at Vihta-dataene er skutt med 62cm pipelengde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...