Jump to content

Lading av gamle hylser 30-06 ?


Mauser68

Recommended Posts

Då ser det ut som at eg kanskje kan få meg et nytt Mauser prosjekt igjen.. Det"ramla" ein Mauser frå 1939 i fanget på meg her, og eg trur at den skal få være orginal, dersom den er så fin, som eg har sett på bilde. Den er nummerlik, og i bra stand.

 

Men så har eg etter fjorårets ombygging til 6.5x55 , i forfjamselsen gitt vekk all den gamle 30-06 ammoen eg hadde, til ein kompis... Det var jaggu lurt gjort må eg sei... :oops::cry:

 

Men som ammosamler, så ramler det inn masse rart til tider. Fekk ein ca 600 Norma skulepatroner, korthold, som har faktisk forskjellige typer hylser, og der det ser ut som det er Boxer hetter på. Korleis er dette å bruke til ladning på moderne patroner i dag, er det for dårlig kvalitet i hylsene, eller bør dette gå bra ? I så fall har eg jo ein del til kose skyting seiner med ein fin gammel orginal Mauser...

 

Her er bilder av pakke og patroner :

 

Patroner1.jpg

 

 

Patroner2.jpg

Link to comment
Share on other sites

skolepatroner fra 40-50 tallet var ofte med omladde hylser. dvs hylser som allerede en (eller flere ganger) var skutt med (ofte) korrosive hetter. korrosive hetter angrep også messingen når man skjøt. i tillegg kan du treffe på både berdan(RA eller AYR eller NORMA merkede hylser) og boxerhetter (kansje tilogmed blandet i samme lot.)

 

så ville ikke kalkulert hylsene som omladdbare.

 

om du har mye skolepatroner, så har jeg mye engangsskutte hylser i 30-06 ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...