Jump to content

Låne eller Prøve Revolver.


vickers

Recommended Posts

Jeg vet at man ikke har lov å låne håndvåpen av andre uten at personen som eier våpenet selv er tilstedet. Men la oss si at jeg har en godkjent åpen våpensøknad på en .357 magnum, så vurderer jeg å kjøpe revolveren til en klubben, kan jeg da låne eventuelt teste denne over en kortere periode uten at personen selv er tilstedet?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har sitti lenge å lurt på det samme:)

I våpenloven står det att ikke det går med mindre kongen bestemmer noe annet hva nå enn det betyr, men

ifølge våpenforskriften (FOR-2008-07-11-831) på lovdata så står det dette:

 

Kapittel 17. Bestemmelser om utlån

 

§ 89. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen (våpendeler) til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal inneholde opplysninger om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen (våpendeler) som er lånt ut,

d) hva våpnene (våpendelene) skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene (våpendelene) er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil 4 uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle kan for et tidsrom av inntil 4 uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker/børsemaker eller våpenhandler etter denne bestemmelse når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt må være fylt 21 år.

Link to comment
Share on other sites

Snik innføring. Har desverre hørt noen tilfeller hvor deler av "den nye" synes å danne bakgrunn for behandlingen. Spør våpenkontoret om hvilke forskrift de har behandlett etter og be dem sjekke (også til eget beste), gyldighet av forskriften de treffer vedtak etter.

Link to comment
Share on other sites

Men la oss si at jeg har en godkjent åpen våpensøknad på en .357 magnum, så vurderer jeg å kjøpe revolveren til en klubben, kan jeg da låne eventuelt teste denne over en kortere periode uten at personen selv er tilstedet?
Spør politiet om tillatelse. Hvis du faktisk har godkjent ervervstillatelse burde de gi positivt svar.
Link to comment
Share on other sites

:!: Som nevnt over her er IKKE den nye forskriften tatt i bruk, så du kan nok ikke regne med å få tillatelse.

Det står forøvrig på våpenkortet for håndvåpen at utlån ikke er tillatt.

Men det koster vel ikke så mye å prøve å sende avgårde en søknad om unntak...

(Og du kan jo sende et koselig brev til kongen? :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Les §11 før du gjør noe som helst. http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-002.html Som du vil se så ser det vanskelig ut.
Mon det:

§ 11.

Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet. [...]

 

Kongen har bestemt noe annet:

 

§ 6-1.

Utlån mv. fra innehaver av individuelt våpenkort (våpenloven § 11 første til femte ledd)

[...]

Pistol eller revolver kan lånes ut eller overlates til andre etter denne bestemmelse når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpnet overlatt må være fylt 21 år.(min utheving)

 

Pistol kan etter dette altså lånes ut eller overlates til andre ifm. handel (men jeg ville spurt onkel først).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...