Jump to content

STI Edge til Felt


Andre_

Recommended Posts

Hei.

Har planer om å kjøpe meg min første pistol. Prøvde en STI edge og falt helt for den.

Skyter i klubb tilknyttet NSF , men har over tid planer om å begynne med praktisk skyting i Standard Div.

Lurer derfor på om STI edge er lovlig å bruke til felt/ grovpistol, før jeg får hevet meg rundt å begynne med praktisk.

 

Takk for svar

 

Hilsen Andre

Link to comment
Share on other sites

avtrekket må justeres til å holde kravet, som er 1360gram i militærfelt. Standardpistoler innenfor IPSC justeres ofte under kiloen, men fra fabrikk holder nok edge minst de 1360.

ellers er edge en 5" pistol, mange mener at du bør utnytte feltreglementet og bruke en 6", men det er fullt mulig å hevde seg med en 5" også.

 

regner med at du har tenkt å kjøpe den i 40? 40 kan lades ned med 150 grs kuler og en passe dose krutt, så du slipper å skyte majorladninger mot gutta med slappe feltladde 9ere. tilpraktisk vil du bruke helt andre ladninger.

 

hvis du har stor magasinbrønn på STIen din kan det hende den kommer i konflikt med feltreglementets forbud mot håndstøtte, men den er enkel å plukke av på STIen.

 

så, ja, pistolen er fullt brukbar til felt, men det er mulig du må gjøre noen reversible justeringer!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

Har fundert litt frem og tilbake mellom 9 mm og .40 , hva er fordelen med .40 i praktisk , da kan man skyte major?

Mulighetene er vel da også åpne for å kjøpe seg en 9 mm til production senere når/hvis aktivitet og lyst er der?

 

Mvh Andre

Link to comment
Share on other sites

Med 9x19 kan du skyte både grovfelt og militærfelt. Med .40 kan du kun skyte militærfelt.

9x19 ammo er billigere slik at du kan trene mer.

 

Er det praktisk/standard som er målet, er .40 helt klart førstevalg. Er militærfelt prioritert, ville jeg gått for 9x19. Med 9x19 kan du som sagt også starte i grovfelt.

 

Helt uavhengig av dette valget vil du kunne kjøpe en annen 9x19 til produktion siden STIen uanstt ikke er godkjent der.

Link to comment
Share on other sites

En 1911-klone til felt og praktisk vil JEG si er et utmerket valg.

en 9x19 vil gå i NSF grovfelt og IPSC standard minor, fordelen her er at du kan ha avtrekket ned til 1000 gram pga reglementet i NSF Grovfelt. Holder du avtrekket over 1360 gram kan den i tillegg benyttes i NSF militærfelt.

 

En .40 S&W kan benyttes i NSF militærfelt og IPSC Standard Major, avtrekket må holdes over 1360 gram, fordelen her er at du scorer mer så lenge du holder deg over major PF i IPSC.

 

Ang IPSC Production får du ikke brukt STI EDGE, så her må du uansett ha et annet våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...