Jump to content

Pietta SAA (peacemaker) til besvær


norwegianwiking

Recommended Posts

:cry: da har min pietta tatt kvelden igjen, og jeg er veldig trist og lei meg.

 

Denne fikk jeg i fjor sommer, kjørte 50 skudd fabrikkammo gjennom den og fikk så første omgang med problemer.

 

1. Løpet var løst og truet med og skru seg ut av rammen

2. sear-delen av avtrekkeren knakk noe over senter ved tørklikking.

 

Revolveren gikk til importøren for fiks og litt avtrekksmekking samtidig, og kom tilbake med løpet fast og fint og et betydelig mindre krypete avtrekk. Alt var bare godt og gøy.

 

Det ble vel skutt 10 eller 20 hjemmelade skudd i tunellen til Haugesund PK. That's it. Hvis jeg ikke husker feil så var dette bare 8 grs med N340 bak en Hornady 205 grs .427" Dia. myk Cowboy-kule. Ikke akkurat 'fremsikte-i-pannen' ladninger.

 

Så i dag, sikkert halvåret etter mekkingen og med mesteparten av tiden i våpenskapet ble den tatt ut, med planer om litt lett kjærtegning mens jeg så en gammel cowboy film eller to. Klikk, klikk, klikk, kratchung. og hanen vil ikke gå skikkelig frem. Lett panikk, er det samme problemet? Rask demontering viser at nei, nå var det et nytt problem, nemlig at første hakket på hanen, safety notch som det vel heter i tegningene som egenlig ikke skal brukes til noe, har brukket tvert av hanen. Og det 'ser' ut som et passe solid stykke stål også, så nå er jeg lei meg og skremt.

 

Jeg var allerede nervøs for og futte av denne etter at løpet løsnet, mer eller mindre ubevisst. Men nå er jeg seriøst tvilsom til denne, da delene tydeligvis er langt under noen form for standard. Hanen burde vel være det best herdede stykket i våpenet også, da den jo skal ta ganske mye stål-mot-stål bank i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Vet du eksakt hva som ble gjort med avtrekket for å fjerne kryp? Gjør man det på helt feil måte, ved å file ned en del av hanen så "hakket" for helspenn blir grunnere, så kan man risikere at halvspennhakket brekker fordi avtrekkeren nå slipper hanen uten å ha beveget seg langt nok til å gå klar av halvspennhakket. Hvis denne feilen er gjort (altså en ubrukelig amatør-avtrekksjobb) kan det hende at hanen faller helt så man får avfyring, men at halvspennhakket altså sneier avtrekkeren så kanten av det får seg en skikkelig kakk for hvert skudd. Kan være vanskelig å oppdage under vanlig bruk, hvis du ikke tenker på muligheten og undersøker litt nøye.

 

Jeg skjønner ikke helt hva som kan få halvspenn-hakket til å brekke hvis det ikke har kollidert med noe, og det eneste som skal kunne havne i veien for hakket er avtrekkeren. Avtrekkeren skal normalt bare treffe i hakket dersom man glipper hanen under oppspenning, men en amatørmessig avtrekksjobb eller grov feilproduksjon kan føre til at det skjer under skyting eller klikking. Det at avtrekkeren tidligere har brukket der hvor den går i inngrep med hanen kan jo tyde på at hanen muligens er feilprodusert slik at denne feilen har vært det hele tiden. Avtrekkeren får jo like mye juling som hanen, hvis geometrien er feil slik at halvspennhakket sneier avtrekkeren under avfyring. Hvordan ser den nye avtrekkeren ut nå, er det noen tegn til at den har blitt utsatt for "vold" fra hanen?

 

Men, det kan selvsagt også ha vært en sprekk etter produksjonsfeil (for brå kjøling ved herding, f.eks) slik at det brakk pga slag/vibrasjon under tørrklikking. Brukte du klikkpatroner? Disse våpnene er vel ikke konstruert for å tåle tørrklikking, det blir stål mot stål i stedet for stål mot messing og delene får dermed unødig mye juling.

Link to comment
Share on other sites

.44-40 ja, nøyaktig hvor gammel den er er jeg ikke sikker på, men den var ny da jeg kjøpte den. Dog ser esken ganske så skambanket og gammel ut, så det er ikke utenkelig at den har ligget og slengt på et lager e.l. en god tid.

 

SN. E02xxx hvis noen har produksjonsår.

 

Skal ta bilde av bruddpunktet så folket kan få se.

 

Mener å ha hørt at USAianerne har pleid og bytte ut pietta delene med blant annet originale colt deler i tidligere år, men pietta skal ha tatt seg så pass opp i de siste par årene eller så at det ikke lenger var nødvendig. Men som sagt, noen nøyaktig dato for min har jeg ikke.

 

Ser at VTI tar 80 og 100 USD for case hardened og stainless hammer respektive, det er for heftig til at jeg føler for og legge det ut. Dette håper og mener jeg er en reklamasjonssak, det er jo tross alt ikke så lenge den er kjøpt ny, og enda kortere siden den ble 'fikset' av importørens børsemaker. Hvem er det forresten, kommer ikke på i farten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...