Jump to content

Det smalt i hundegården


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Har en tid hatt 3 laikaer gående sammen i hundegården. Ei tispe på 6 år, en hannhund på 8 år, og deres sønn på 16mnd. Hadde de gående sammen fra minstemann var 2mnd gammel. I påska fikk tispa løpetid, og jeg måtte ta henne ut fra luftegården.

 

Det fortsatte å gå bra i luftegården, men merket etterhvert at testoseron nivået økte. Gamlefar var stort sett rolig, mens sønnen yppet mer og mer.

I går skjedde det. Var på tur ut med frokost til bikkjene da jeg hørte det smalt. Listet meg bort til luftegården, og fikk se gamlefar ligge på rygg mellom bena på yngstemann. Slengte på de ei bøtte med vann, og de gikk hver til sitt.

 

Ut på dagen fikk vi se at yngstemann var halt. Ville ike stå på foten, som hadde hovnet opp til dobbel tykkelse.

Det ble tur til vetten, og der så jeg 1000-lappene flagre.

Har til nå kommet opp i 5 lapper, men må regne med ivertfall et par lapper til enda vi er ferdige.

 

Spørsmålet er da: har de nå funnet ut hvem som er sjef? eller er det løpetiden til tispa som gjør at de ryker sammen? Er det trygt å slippe de sammen igjen når tispa er ferdig med løpetida??

Er det noen med lignende erfaringer som vet??

Link to comment
Share on other sites

Ja, og jeg kan med 100% sikkerhet si deg at dette vil skje igjen, og igjen og igjen.

 

Jeg har prøv et lignende opplegg mange ganger, og det slår aldri feil. Østlaikaene er ikke anneledes enn vestlaikaene.

Legg merke til tispa...hun sender ut signaler som du ikke ser om du ikke følger med, og hver gang dette skjer, smeller de to hannene i hop. Det behøver ikke en gang være løpetid på gang. Lunta er tent nå.

Vet ikke om hun er lik tispa jeg hadde, men hun hjalp den som havnet underst og fikk julig, helt til den hunden kom seg opp på bena igjen og fikk overtaket. Da skiftet hun om og hjalp den andre.

 

Jeg hadde en lengere prat med en russer om akkurat dette, og han flirte. Tispa vil bare teste ut hannene sa han, for å finne ut hvem som er den sterkeste.

 

Dette blir så slitsomt, frustrerende og dyrt i lengden, at du vil kvitte den med den ene hannen. Neste alternativ er det jeg har gjort...en hundegård til hver. Da er det slutt på bråket, men de gangene det har stått tisper her over lengere tid, så har idiotene klart å slåss igjennom gjerdet og det er det samme som gjentar seg, med unntak av at tispa hjelper den hannen hun står i lag med.

 

Mer hundegårdselementer Roar!! :D

Link to comment
Share on other sites

Tja.

Når det er løpetid så er det ekstra kilent selvfølgelig, men jeg har hatt det samme selv her, med to dacher (far og sønn), og de ble ALDRI venner igjen. De kunne gå sammen litt på morran, men da skulle det ikke mye til før det smalt. Jeg var noen turer til vetrinæren og broderte dem sammen igjen, og jeg tenkte at dette måtte gå seg til, men jeg måtte trekke meg. De hadde drept hverandre!! Det hadde i allefall blitt dyrt etterhvert. Så jeg valgte å holde dem mye hver for seg. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde to Vestsibirske Laikatisper (mor og datter) som aldri ble enig om rangen dem i mellom. De gikk greit sammen til dattera var vell året, men etter det var det ”no hope”.

Prøvde adskillige ganger å ha dem sammen i hundegården, men det smalt hardt hver gang, så det var ingen annen utvei enn å ha dem adskilt. En av grunnene til dette var nok at gammeltispa var veldig dominant, og i tillegg var de veldig jamn.

 

Det blir jo selvfølgelig ett annet forhold i ditt tilfelle, da det er snakk om to hanner og en tispe med løpetid, så det kan jo gå bra når løpetiden er over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...