Jump to content

Slavia 630 modell 77


Celcius

Recommended Posts

Celcius: Nå har du virkelig vekket nostalgien i meg. Jeg hadde et Slavia-gevær som mitt første. Jeg mener det var en 630. Vekker mange minner, og også noen kjære :wink:

 

Men du har altså fått meg til å tenke på hvor i all verden det luftgeværet har blitt av. Jeg har hatt "våpentørke" og manglende interesse i 20 år, men så ble jeg plutselig revitalisert da en kompis har kjøpt seg gård, og dermed også terreng! Så nå er våpentørken over :mrgreen: Men jeg er ikke noen luftentusiast, så om det skulle komme til rette er du kanskje interessert i det som delegevær/prosjekt? Det er etter hva jeg kan huske nokså herpa, var jo både ung og dum en gang. Det kommer i så fall også bare til å koste deg frakten. Skal jeg sette i gang leteaksjon?

 

Edit: småfiks

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Da er også det siste Slavia 630 mottatt.

Noen små riper på skjeftet, merke bak opppå sylinderen og antydning til rustflekk på forsikte, dvs beskyttelseshetten for kornet.

Ellers så det bra ut, var svakt, så ny fjær skal i geværet når jeg har nye fjærer tilgjengelig.

Vil også prøve disse spesial tilvirkede tunings stempelpakninger på denne også.

 

Var med en boks Milbro Caledonian kuler, ikke lik den som selges i Norge, eske hadde større Ø og var lavere.

Denne kuleeska må spares på.

Var også med ett 4x15 kikertsikte, ett sikt som neppe vil bli brukt på noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har du sikkert rett i hvis løpet er kjøpt etter de nye regler kom 01.07.09

 

Men hvis løpet er allerede kjøpt så blir det noe annet, det jo bare brukes på ett våpen av gangen, f.eks. 14" løp til 2240.

Har en rekke .22 orginale løp til 2240 liggende, disse er ikke ulovlige da de er erhvervet før nye regler kom.

Kan heller ikke se noen problemer ved bytte av løp på luftvåpen som jeg allerede har uansett cal.

Vet ikke helt om man trenger å søke ved hvert kjøp eller at en enganstilatelse er nok?

 

Men skyting av måser og kråker med luftvåpen i Norge er også ulovlig, dette også før nye regler 01.07.09 uten at jeg tror ( vet ) alle overholder dette.

Men kan ikke si jeg bryr meg så voldsomt om dette, de det gjelder ødelegger for seg selv når det gjelder fremtidige søknader om våpen hvis de blir tatt.

 

Selvfølgelig gir ikke dette noe godt bilde av luftgeværeiere / sport, heller ikke de daglige oppslag der personer blir tatt for å true eller skyte på hverandre med luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har jeg nok rett i selv om du kjøpte løpet i 1978...

 

Om du har et luftvåpen i kaliber .177 som du vil bygge om til kaliber .22 så må du søke om det på lik linje

med å kamre om et kruttvåpen fra f.eks 308 til 30-06, fornuftig eller ei, men slik er det.

Lovmessig så blir dette det samme som tilvirking av et registreringspliktig våpen!

 

Hva måseskyting og andre ulovligheter med luftvåpen har med dette å gjøre skjønner jeg ikke helt...?!

Fordi at en ting er ulovlig så gjør det ikke at det er greit med andre ulovligheter.... :?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa ovenfor så skjønner jeg ikke helt vitsen med å bygge om ett Slavia 630/631 til cal .22 særlig når man bruker samme stempel og fjær som Slavia 634

 

Hvorfor ikke kjøpe ett Slavia 634 cal .22 og sette på ett Slavia 630/631 skjefte ( blir jo det eneste nesten som er forskjellen fra orginal 634 ).

 

Jeg går også ut fra at de fleste er voksne nok til å vite hva som er lov eller ikke, regelverket er kommet for å bli antar jeg.

 

Når jeg nevner måseskyting, skyting av kråker, katter eller Gud vet hva, så vil jeg tro det er værre lovbrudd en det å bytte løp på ei .177 luftrifle - sikkert ikke alle som er enig.

 

For egen del har jeg ikke problemer med å bytte om skjefte mellom ett Diana 34 Panther cal .22 og ett Diana 36 cal .177

 

Diana 36 er blitt konvertert til cal .22 og Diana 34 Panther til cal .177

Hvis det da skulle finnes noen egenoppnevnte sheriffer som vil utbasunere loverket over hva som er lov eller ikke så får de da bare gjøre det.

 

Men fint at du følger med slik at ikke noe ulovlig blir gjort :D

( Men da du tilbød meg ei uregistrert S/S hagle for litt over året siden glemte du å nevne at jeg hadde plikt til å registrere den etter eventuelt kjøp ) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har montert nye fjærer på begge Slavia 630 nå i natt.

På det som så nesten nytt ut, har jeg montert tunings stempelpakning og ny fjær, gjett om det ble forandring i power :shock:

Var nå ikke all verden fra før.

 

På det Slavia 630 som jeg kjøpte ( fikk ) brukt av en bruker her på forumet, monterte jeg i bare ei ny fjær.

Hadde montert ny orginal stempelpakning fra før, men hadde da fått feil fjærer fra Nederland.

Andre boller her også når det gjelder power.

Har desverre ikke flere utgaver av disse enda :roll: så jeg fikk ikke prøvd med ei fjær beregnet til Slavia 634, men det kommer etterhvert.

 

Må senere finne en god løsning når det gjelder sylinderen, blåneringa bør ordnes, har noe brunering som jeg skal kjøpe og prøve senere.

Er ikke rust, men jeg pusset fint over sylinder med veldig fin smergel, fikk ikke blånering til å sitte skikkelig ved første forsøk.

Funker ikke dette får jeg prøve noe Duracoat senere, trenger da alt utstyr også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har nå en masse deler på vei for Slavia 630/631

 

Dette gjelder tunings fjærguide, fjærer, avtrekkerfjærer, tunings stempelpakninger, orginale stempelpakninger, avtrekker, sear, bakstykke, justeringskrue for avtrekker Slavia 631, forsikte,klinker + at det sikkert dukker opp noe uventet eller mere enn bestilt :D

 

Skal bli spennende å få montert tunings fjærguide på Slavia 630 og det splitter nye Slavia 631 som jeg har.

 

Trenger så sårt 4 - 5 kikkertsikter til :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...