Jump to content

Brno Mod 2 - E - H


Jeffery

Recommended Posts

Skal kjøpe salong og hadde egentlig bestemt meg for en CZ Varmint, men har nå på hånden en Brno Mod 2 - E - H for en billig(?) penge.

 

Er det noen som vet om det er mulig å bestemme produksjonsår på denne? Hvor lenge ble disse produsert?

 

Er det noen som kan si noe om fordeler og ulemper med denne modellen i forhold til senere modeller(typ 452)?

 

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i skjefter til denne som er rettere og høyere i kolben enn den originale bananen. Mer av typen som Varminten kommer med e.l.? Hvordan er det i så fall med tilpassningen av disse. Finnes det drop-in å få kjøpt? Passer den eventuelt i en Varmint, eller American-stokk?

 

Er det noen som vet om en får tak i løse magasiner til denne, eventuelt om de til 452 også passer i denne?

 

Hva er passende pris på en slik? Virker og være i bra stand, har gjenger, demper, kikkert(søppel) og montasje(trolig søppel).

Link to comment
Share on other sites

American og varmint(?) har to låskasseskruer, mens std og mod 2 har en i kassa og en i løpet. De stokka jeg har sett har vært til førstnevnte modeller, men det er gods nok i kassa til å lage ekstra feste. Da er det fort like billig å kjøpe en ny American eller varmint, hvis en ikke kan gjøre den jobben selv.

 

Dette er vel tilnærmet uslitelige våpen, normalt priset fra rundt 1000-lappen og oppover avhengig av utstyr og tilstand. Om demperen er av nyere fabrikat og har alu innmat (ikke plast), og montasjen er brukbar, så kunne jeg strekt meg til to lapper for ett eksemplar i god stand. Sjekk avtrekk! Kan være alt fra norkså greit til veldig bra avhengig av hva som er gjort med det.

Link to comment
Share on other sites

Mod 2 E-H er av den nyeste Brno model 2 utgaven (model 2 med kulelåsning av sluttstykket er mer verdt (fantes i hvertfall i 1977 og med 11mm siktespor).

 

Dette eksempleret høres ut som en 80-90 talls traver (årstallet står innstemplet på løpet med to siffer, normalt rett forran låsekassa på venstre side).

 

Verdi fra 1000-2500kr for ett pent eksemplar, gjenger og demper trekker opp så lenge dette er pent utført.

 

Dette eksemplaret høres ut som en typisk 2000-2500kr utgave. OBS om det er en lux utgave da (bedre sikter og finere stokk med nettskjeringer etc). Std (som ofte kom ferdig gjenget for demper til en pris av 2500kr som ny), gir ikke jeg mer enn 1000-1500kr for (med demper og sikte og i god stand). men presisjon og mekanisme ellers er akkurat like god og identisk med lux og senere cz452 std/lux.

 

Stokker finnes (t.d Boyds), orginal stokker er dyre. Varmint stokken til cz452 Varmint 22lr, skal passe direkte. Da det kun er c452 American som mangler skrufestet i løpet av 22lr utgavene til CZ (Altså passer i utgangspunktet ikke stokkene til CZ452 American i 22lr, CZ 452 Varmint i 17hmr eller noen andre av magnum utgavene, og CZ453 utgavene). Men CZ452 Varmint stokken til 22lr skal passe fint.

 

Presisjonspotensialet er i utgangspunktet likt på alle utgaver av Brno model 2 og CZ452, uavhengigt av modell.

 

Eneste som er viktigt å sjekke, er avtrekkersystemet. Og at dette er sikkert (ikke fikklet for mye med av personer uten peiling). Avtrekket har ofte langt kryp, og kan være litt hakkete. Noen få kroner hos børsis (350-550kr), og alle disse kan endres til gulle gode avtrekk.

 

P.s Stokken på Std/Lux egner seg ikke godt til skyting fra benk, og spesielt ikke med tofot. Dette da disse stokkene ligger ann mot løpet. Men det er gode jaktstokker.

 

Disse riflene kan ikke slites ut, men de kan ødelegges med vannskjøttsel t.d sjekk kroningen ikke er misshandlet ved puss (fikses lett), og for rust i løpet (gå din vei). Stokken sjekkes selvfølgelig for sprekker (spesielt rundt bakre tange på låsekassa), da dette trekker ned på prisen.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket virker bra. Har bare sneket meg til ett prøveklikk så langt, men regner med å få testet stasen ordentlig i helga. Skal gjøre en lite obduksjon av demperen og sjekke hva slags innmat der er. Er vel god sjanse for at det er plast. Må også vurdere kikkertmontasjen. Er forresten ikke sikkert den er høy nok til den kikkerten jeg har liggende. Den som sitter der har 33-objektiv, mens den jag skal ha på er 40.

 

Noen andre som har oversikt over mulige kandidater til stokk, som passer denne låskassa direkte?

 

Edit: Vingemutteren: Tror jammen det er en lux jeg gitt. Er i hvertfall nettskjæring på pistolgrepet. Står 90 på løpet, og fremst på låskassa, så da er det vel en 90-modell.

 

Får snoke litt på Boyds tenker jeg. Er, dersom det skulle bli handel, neppe aktuelt å beholde bananen. Må i så fall på ei real kolbekappe for å få akseptabel lengde, og når jeg hverken liker fasongen når det gjelder følelse, eller utseende er det vel like greit å bytte den ut på litt sikt i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har den modellen, og den er fra 1984 såvidt jeg husker. Jeg er meget fornøyd med den, veldig godt avtrekk og er veldig presisjon i den. Så den kan anbefales :mrgreen:

 

Kan man ha 2-fot på ein vanleg mod 2 ?

Jeg lurte på det samme en gang i tiden jeg også, og fikk til svar at ja det kunne jeg. Det eneste er at hullet til reimfestet foran er for lite, så du må erstatte det med et som har et litt større hull. Det betyr at skruehullet også må bores litt opp for at det skal passe. (Hør med makkieboy på forumet her, var han som tipset meg om dette :D )

Link to comment
Share on other sites

Det eneste er at hullet til reimfestet foran er for lite, så du må erstatte det med et som har et litt større hull. Det betyr at skruehullet også må bores litt opp for at det skal passe.

 

Kvifor må eg bore større hull, kan eg ikkje berre bruke ei reimfeste med skjølborane skrue? http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=1711 (den til høgre)

Link to comment
Share on other sites

Husk at man må forborre med slike selvborrende skruer i så tynt treverk som ett Modell2 forskjefte.

Uansett så egner det skjeftet seg dårligt til tofot, da de er såpass tynt det ofte blir presset ut av fasong/plass av presset fra tofoten (og da presser man på løpet med de konsekvensene det medfører).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...