Jump to content

kuler til gåsjakt 6.5mm


Moose Hunter

Recommended Posts

Lapua har en 100 gr butt FMJ samt en like tung kule som kalles Cutting Edge FMJ. Har aldri prøvd den siste, den er ganske ny, men jeg fikk bra presisjon med den butte kula i min Tikka. Brukte ikke den siden den var ganske brutal mot rypa, passer sikkert bra på gås. Norma har en 120 gr FMJ BT som de bruker i sin Jaktmatch. Sikkert bedre på lange hold enn Lapua, men tror ikke den har like bra effekt i veltet. Har lest at finske og svenske toppjegere bruker Lapua Scenar, men har ingen peiling på hvilken effekt de har i en gås.

Link to comment
Share on other sites

Noko av det beste du kan lade opp til gåsejakt med 6.5x55 er 100grains scenar kula.

Du klarer fint 1000-1050m/s med denne kula og gir meget god presisjon i dei riflene eg har testet denne i.

Skadene kula gjer i viltet er omtrent middels, og eg synest den bør gjer så mykje skade for og vere brukandes.

Lite rekyl og meget flat kulebane saman med lite vindavdrift gjer at dette er nok ein av dei beste kombinasjonene som du kan bruke på gåsa.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt gås, men bruker Hornady 129 grains SST Interlock til det meste. Er ikke en splintbombe ala gamle silverblixt, og holder godt i hop. Plastspissen blir heller ikke deformert i magasinet. Lader den i .260 med 37 grains med N160 og COL ~71mm. Presisjonen er svært bra.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...