Jump to content

Finskstøver omplasseres


robert

Recommended Posts

Bare snaut året gammel, det bør være håp for denne ang jakt. Enkelte hunder jager ikke før i 2-3års alderen :wink: Jeg er mer skeptisk på hva "krevende" innebærer :?

 

 

Jeg har selv en Drever som rundet 1 år og den har ikke jaget en meter hittill, men det tar jeg helt med ro :D

 

Jeg vet hva "krevende" menes på Finskestøver...hold på kaffekopper og annet løsøre, Finsk støver har en tendens til å prate med absolutt hele kroppen og den er ikke liten..

Link to comment
Share on other sites

Har sendt en e-mail og spurt om reg.nr eller ID så det går ann å sjekke opp i mot DogWeb for å finne stamtavle og jaktpremieringer på foreldre.

 

Detta jager nok bare hunden får tid i skogen, men det er greit å vite hva den er laget av :)

Skal bli moro å se svaret.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sendt en e-mail og spurt om reg.nr eller ID så det går ann å sjekke opp i mot DogWeb for å finne stamtavle og jaktpremieringer på foreldre.

 

Detta jager nok bare hunden får tid i skogen, men det er greit å vite hva den er laget av :)

Skal bli moro å se svaret.... :mrgreen:

 

Ser fram til svaret jeg også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hunden er 14787/08 hb Kid (e. 21965/00 NJCH NUCH Jerry - 10906/05 RR NJCH NUCH Røraskogens Tai Mira)

 

Oppdretter er Helge Bjørgan fra Sandnes.

 

Burde så absolutt være de beste forutsetningene for å få fram en god jakthund her med så velmeritterte foreldre.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo absolutt bra med NJUCH på begge foreldre! Det er ikke så ofte man ser det. Løp og kjøp, sier jeg bare! En god harahund er fantastisk underholdning i skauen, og denne har ennå gode muligheter til høsten! Som jeg bruker å si; jo eldre unghunden er desto brattere blir læringskurven. Vedder på at denne er ferdig innjagd i høst hos rette vedkommende! :wink:

 

Kunne jo egentlig se det på bildet og, at denne har kvaliteter i utstillingsringen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen jeger som har hatt ham i utganspunktet, for dette er gull og man har en potensialt meget bra unghund mellom hendene.

 

De fleste jakthunder er uansett energiske, og er man jeger og ikke kan ha hunden, så vet man å omplassere den til en annen jeger.

Her er det nok en oppdretter som ikke har gjort jobben sin og solgt hunden til en hven-som-helst som bare skulle ha en hund og valpene var sååååååååååååååååååååååå søte!!! :roll:

 

Sikler sjøl jeg, men.... Hadde vært en fin kombinasjon med laikaene for kattejakta og som revehund.

Men så var det mine skoger og gråbein. Her vil han nok ende som en munnfull.

 

Håper virkelig en som er jeger tar hånd om denne krabaten.

 

Edit: Usj...mor har HD C... :shock: Vet ikke åssen dette er sett på i støverkretser, men i mine kretser som omfatter laikarasene, så er HD C fy fy og ikke anbefalt for avl.

Link to comment
Share on other sites

[...]Usj...mor har HD C... :shock: Vet ikke åssen dette er sett på i støverkretser, men i mine kretser som omfatter laikarasene, så er HD C fy fy og ikke anbefalt for avl.

 

Har jeg ingen erfaring med støvere, men trodde HD av alle grader var neineinei til avl for alle seriøse oppdrettere? Nå kan vel "tjuvparringer" skje mellom premierte bikkjer også, så trenger ikke å ligge for mye snusk bak :)

Uansett skulle vel krabaten være såppas gammel at HD av en grad som er begrensende for en jakthund skulle være synlige på röntgen? Så får man heller droppe å putte denne i avl.

Link to comment
Share on other sites

HD A og HD B er det samme som HD fri. Hva du får avhenger nok litt på dagsformen til vet'n på NKK når han leser av røngtenbildet.

 

HD C er svak grad av HD. Men kravet for å få registrere valper er at HD status skal være kjent.

Har sett HD D også betegnes som svak grad av HD.

Link to comment
Share on other sites

HD C er svak grad av HD. Men kravet for å få registrere valper er at HD status skal være kjent.

Har sett HD D også betegnes som svak grad av HD.

 

D som svak grad? Det er jeg i hvert fall sterkt uenig i. Uten at vi skal gjøre det til noen stor diskusjon, er jeg også av den formening at å avle på C-hofter ikke fører noe godt med seg. Og i en såpass bred rase som finskestøveren så burde det heller ikke være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

D som svak grad? Det er jeg i hvert fall sterkt uenig i. Uten at vi skal gjøre det til noen stor diskusjon, er jeg også av den formening at å avle på C-hofter ikke fører noe godt med seg. Og i en såpass bred rase som finskestøveren så burde det heller ikke være nødvendig.

 

Ja...jeg sjekka HD status på ei vestlaikatispe som stod oppført med D hofter, betegnet som svak på begge sider på NKK sin DogWeb. Ble utrolig overraska sjøl, men hva kan man si...

Dette er jo bestemt av vetrinæren hos NKK.

Min bestemte mening er at C = svak HD og D = sterk. Men mulig jeg har misforstått.

 

Enig med deg...C og verre skal man ikke bruke i avl.

Link to comment
Share on other sites

Min mening om dette, på bakgrunn av de observasjoner jeg har gjort over tid, så har C en tendens til også å gi C avkom, eller verre. Så lenge HD har en arvbar faktor med i bildet, hvorfor ta sjansen? Det er en kjensgjærning at en hund ikke utvikler HD uten at den arvbare faktoren er tilstede, og således er C en bekreftelse på at linjene kanskje ikke er de beste å følge videre. Dog har det vært en del skumlme tilfeller med feilavlesninger, og dette er vel en av grunnen til at mange ser på C som greit. Men på den annen side av saken, jeg er ikke så sikker på at dagens A-E system er løsningen på HD-problematikken. Det er mange raser som avler på C, og verre for den saks skyld, men min soleklare mening rundt det er at det bidrar ikke noe positivt til en rase som helhet.

 

Dette med HD-indeks derimot, det er nok noe vi kommer til å se positive ringvirkninger av. Og med dette indekssystemet skal det mye til for at et dyr med C bidrar til å heve snittet av to dyr til over 100. Jeg har tro på det systemet der, i større grad enn hva vi har sett så langt med A-E graderingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kid=Theo, kommer ikke fra jeger, men er kommet til en nå :D

 

Har tatt turen til Bryne og hentet ham i dag, han er selvsagt flottere enn alle andre hunder :wink:

Nydelig gemytt, elsker andre hunder og folk ikke minst, ser veldig lovende ut dette..

 

 

gratulerer med ny hund :D:D:D:D

jeg har en c røntget hund selv og han har jaktet i seks år uten at jeg har merket noe som helst av hd problemer.

Fint at hunden kom til en "jakter". Det er en flott hund å se på på bildet :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Kid=Theo, kommer ikke fra jeger, men er kommet til en nå :D

 

Har tatt turen til Bryne og hentet ham i dag, han er selvsagt flottere enn alle andre hunder :wink:

Nydelig gemytt, elsker andre hunder og folk ikke minst, ser veldig lovende ut dette..

 

Så moro!!! :D

Gratulerer så mye!!!

Hyggelig at han kom til en jeger og at han vil bli brukt til det han er ment for...jakt.

Link to comment
Share on other sites

A & B - Fri

Ja allt dårligere enn A&B bør ikke avles på

mvh Taiko

 

Det er den tankegangen der som får hunderaser med fåtallige individer i store problemer!

Jeg er hamilton mann å vi bruker hunder med c hofter i avelen, hvorfor skal vi stenge ute hunder som aldri blir halte under jakt? For det er jo det som betyr noe når det kommer til stykket.

Jeg kjøpte min siste valp etter en tispe med c hofter, hun har to kull fra før der ingen av valpene har hatt hd!

At hun har c grad hofter bryr meg ingenting da hun også er mor til en av norges aller beste harehunder..

 

Når hd først kom på banen så fikk flere raser panikk å begynte å slå ihjel en haug med gode jagere bare for det de hadde svak hd, f.eks dunkeren hadde ikke råd til å kvitte seg med slike hunder på den tiden men det ble likevel gjort med den følge at blodet ble for tynt. Det var andre årsaker også som for mye bruk av samme hannhunder i avelen osv men hd panikken hjalp ikke.. Ikke for å si noe stygt om dunkeren men det var mye dårlige bikkjer i den rasen en stund, etter litt innkryssing med hamilton og finne så er det i dag mange meget gode dunkere å de er verdt å avle videre på, c hofter eller ikke :D

 

Men man parrer selvsagt en hund med c-hofter med en hund med a-hofter

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med ny hund Nimrod :D

 

Og her kommer det 2 bilder av skjønnheten jeg var så heldig å få ta med på en lang skogstur i går av Nimrod når eieren var i konfirmasjon.

 

Han er en herlig hund som jeg håper vi kan få det mye gøy med til høsten, og i sommer på mink jakt i lag med terrierene :D

 

normal_DSC00134.JPG

 

normal_DSC00141.JPG

 

Er det noen Støver folk her inne som har en formening om hvordan han ser ut sånn rasetypisk?

 

Han er 11 mnd nå og ca 54 cm høy og kanskje litt tynn, men han legger vel på seg med tiden tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe ekspert på Finskstøver, men prøver meg på en litn uttalelse, sikkert bare for å bli slakta av noen med bedre greie på rasen.

Synest han så noe høy ut i krysset men tror dette retter på seg da han enno er ung, ellers så burde underlinjen vart mere fyldig, anelse vepsetalje, men dette er også noe som retter seg med litt mer kjøtt på beina. potene ser rett vinklet ut og kraftig og solide. synest 54 cm hørest noe laft ut til å være en renrasa finn hanne??

lit tispe/snipete i nesepartiet altså feminine trekk! husker ikke hva rasestandaren for finner sier om høyden, men om han er innenfor her å det ikke er andre graverende feil som ikke synest på bildet som eks manglende testikkel, underbitt eller lignende så prøver jeg meg på en 2 premie med potensiale for 1 når han får lagt litt mer kjøtt og muskler på beina!

blir niok en trivelig jaktkammerat, å lykke til med innjagingen.

Link to comment
Share on other sites

A & B - Fri

Ja allt dårligere enn A&B bør ikke avles på

mvh Taiko

 

Det er den tankegangen der som får hunderaser med fåtallige individer i store problemer!

Jeg er hamilton mann å vi bruker hunder med c hofter i avelen, hvorfor skal vi stenge ute hunder som aldri blir halte under jakt? For det er jo det som betyr noe når det kommer til stykket.

Jeg kjøpte min siste valp etter en tispe med c hofter, hun har to kull fra før der ingen av valpene har hatt hd!

At hun har c grad hofter bryr meg ingenting da hun også er mor til en av norges aller beste harehunder..

 

Når hd først kom på banen så fikk flere raser panikk å begynte å slå ihjel en haug med gode jagere bare for det de hadde svak hd, f.eks dunkeren hadde ikke råd til å kvitte seg med slike hunder på den tiden men det ble likevel gjort med den følge at blodet ble for tynt. Det var andre årsaker også som for mye bruk av samme hannhunder i avelen osv men hd panikken hjalp ikke.. Ikke for å si noe stygt om dunkeren men det var mye dårlige bikkjer i den rasen en stund, etter litt innkryssing med hamilton og finne så er det i dag mange meget gode dunkere å de er verdt å avle videre på, c hofter eller ikke :D

 

Men man parrer selvsagt en hund med c-hofter med en hund med a-hofter

 

Rune

 

Bra innlegg, selv om jeg er uenig med deg rent grunnleggende.

 

For det første, problemet med mindre raser (antallsmessig) er jo helt klart tilstede, men å begynne å bruke c-hunder tror ikke jeg er løsningen så lenge man har muligheten til å gå over landegrensene for å hente nytt blod, der dette er mulig selvsagt. Finskestøver burde ikke det være noe stort problem som et eksempel. Det er greit at det er dyrere, men på sikt vil det være et meget positivt bidrag i forhold til å øke bredden i en rase. En en hund med C ikke gir valper med HD er bra, men sannsynligheten for at valpene er genetisk disponert for dette er alikevel tilstede. Dersom en av disse valpene igjen parres med et individ hvis mor også har C - da KAN man få problemer. Har man da i tillegg, slik du nevner, en allerede liten rase har man i grunn bare skjøvet på problemet. Det er jo det som er det store problemet med HD, det arves ikke bare i en generasjon.

 

Å parre A med C er i hvert fall det beste man kan gjøre, når man først velger en slik løsning, men kanskje er det alikevel kortsiktig. Men for HQ så vil dette kanskje bidra til nettopp å løse problemstillinger som dette. Men en ting er sikkert, diskusjonen rundt dette kommer nok til å gå i mange år fremover. Og selv om jeg ivrer for å bruke friske hunder så tror alikevel, dessverre, at dagens system med røntgen ikke er så fruktbar som man kunne ønske....

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kjempe fin hund! Iogmed at den er 11 mnd er det altfor tidlig å si hvordan hunden vill bli, men til nå er jeg veldig enig me T3 hunter!

 

Litt snipete snuteparti, ørene sitter litt høyt på hode. Syns krysset ser forholdsvis bra ut, men alt i alt litt feminin type (det kommer til å bedre seg). Flotte farger til så ung å være, beinstammen ser også kjemefin ut, så da sprøs det bare med bevegelsene!

Han kommer garantert til å utvikle seg mye det neste året! Mer masse og muskler kommer til å gjøre dette til en kjempefin hund! Minner litt om faren og han er UCH! :)

 

Stiller dog ett spørsmålstegn til høyden, 54 cm er faktisk under rasestandarden! Pass på at han holder beina rett og hold hode på bikkja høyt når du måler han (da vill han holde skuldrene høyt og måle en cm ekstra).

 

Her har du nok ett kjempe emne!

Link to comment
Share on other sites

300kongen: Er forsåvidt enig i din tankegang også! I raser med uendelige inndivider så er det lite vits å avle på hunder som har dårligere en b-hofter.

 

Du nevner finsk støver som et eksempel på en tallrik rase man kan gå over landegrenser for å finne avlshunder, skal man gjøre det i rasens hjemland må man i såfall gjøre en orgentlig bakgrunnsjekk for de utelukker kun hunder med sterk hd (e-hofter) fra avelen, de avler også på d-hofter.

De mener at hunder med svak eller middels hd sjelden eller aldri blir halte under jakt å at man derfor ikke skal bry seg om "teoretiske" grunner for å utelukke disse hundene fra avelen.

 

Det er vel ikke så mye mindre hd i harehund rasene i dag en når de utestengte alt med hd fra avl? Så hvor mye det har hjulpet er jo et spørsmål..

 

Som eksempel kan jeg dra frem min onkels hygen/dunker miks som er rønket til d-hofter, den er i dag 12 år gammel å jakter fremdeles utmerked, den eneste feilen den har er at den ikke de 2 siste årene kan brukes 2 dager på rad for da blir den stiv, de 10 første årene merket man ikke at den hadde hd å kan man ha en hund i 10 år så har den jo gjort sitt likevel..

 

Men skal vi diskutere mer hd nå så må vi åpne egen tråd ;)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nå har endelig jaktsesongen startet for Theo.

 

Slapp han på harebeite i går, masse spor og skit som var veldig interessant. Søkte et par timer uten å finne pus.

 

Gikk på samme plass i dag, så først ett par rådyr, heldigvis uten at Theo fikk det med seg. :arrow:

 

Etter en stund oppdaget samboeren min en hare på ca. 200m. Vi gikk rundt høyden, Theo fant sporet og la i vei.

Etter 5 minutter starta losen, holdt det gående i en dryg halvtime med ett par korte tap. Så kom han tilbake smilende. Rådyrsteik i omnen hjemme fikk oss til å avbryte mens alle var fornøyde :D

 

normal_Theo.jpg

 

Fortalte han om denne episoden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=26361&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=sandnes for et par uker siden. Han hang med ørene når han fikk høre om moras tragiske bortgang, virker ivrig til ta opp arven :)

 

 

:arrow: (Han er erfaren på rådyr etter hvert, stikker av hjemmefra og turer flere timer etter dyra. Ble også misbrukt av undertegnede med ettersøk i høst. Fant dyret etter 400m. Uskadet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...