Jump to content

tilberedning av grågås


serok

Recommended Posts

1: Bind opp fuglen, stuff med eplebåter og svisker, salt og pepre, steik ved knapt 200 grader til mør. Tøm gjerne langpannesjyen over skroget med jevne mellomrom. Sil langpannesjyen og lag rømmeviltsaus på den.

2: Lettsalt lår, skrog og vinger over natta i grovsalt. Kok til mørt. Server med kokt potet, kålrabistappe og smeltet smør.

3: Lettsalt lårene som i 2. Kok til nesten mørt. Legg i ildfast form, klin på omkring et glass med gåsefett (fåes på "finere" matbutikker), dekk forma med Al-folie. Steik ved 180 grader til veldig mørt. Server med salat og baguette.

4: Salt og pepre brystfiletene. Steik i jerngryte. Ta ut kjøttet, brun staver av selleri, gulrot, løk og andre kraftgrønnsaker. Slå på minst ei halvflaske rødvin, til grønnsakene er akkurat dekket. Kok opp, legg gåsebrystene oppå. Damp brystene til rosa, ta dem ut og la dem hvile på et fat. Sil krafta. Jevn med maizena utrørt i kaldt vann, smak til med pepper og litt salt.

5: Skjær brystfiletene i tykke skiver, salt og pepre. Steik til rosa i midten. Legg på fat, la hvile mens du lager sausen. Kok ut panna med rømme og vann, smak til sausen med pepper, litt rognebær- eller ripsgelé og eventuelt ei klype brunt sukker.

6: Mos sammen rosmarin, grønn pepper fra glass og olje i en fuddprosessor/matmølle. Skjær brystfiletene i tykke skiver. Salt kjøttet og klin på den grønne guffa. Steik til rosa, legg på fat og la hvile mens du lager sausen. Hiv noen finhakkete sjalottløk og litt mer hakket grønn pepper i panna, fres til mørt. Slå et raust glass konjakk i panna, kok ut. Du kan brenne av alkoholen hvis du vil gjøre det litt fancy, men pass på brannfaren. Slå en boks kremfløte i panna og ha i etpar klyper estragon. Kok til det tykner.

7: Salt og pepre lår, vinger og skrog. Steik i jerngryte. Slå på minst en boks rømme og litt vann. Kok til mørt. Smak til sausen med pepper, litt rognebær- eller ripsgelé og eventuelt ei klype brunt sukker. Server med kokte poteter, gulrot og rosenkål.

Link to comment
Share on other sites

Henges maks 2-3 dager, gås blir lett litt uggen pga. dietten. Dessuten er det gjerne varmt på den tida av året. Skal den fryses, holder den seg bedre med fjærene på, men den tar mye mindre plass i fryseren hvis den er gjort opp. Ditt valg. Jeg gjør den opp som all annen fugl, se artikkelen om orrfugl på klassisk vis på Portalen.

Link to comment
Share on other sites

så da er det bare å skyte gåsa og enten henge den opp eller hive den i frysen med blod og innvoller. (komplett gås)

må den henge i 30 døgngrader før fryseren ? ligger ann til min første gåsjakt i år no . gleder meg til å prøve noe nytt .

Link to comment
Share on other sites

40 døgngrader er tommelfingerregelen for viltkjøtt, men som Sako 30-06 sier, det gjør ikke noe om det henger kortere. Å henge opp viltet mørner kjøttet, men fører også til sterkere viltsmak. Så det blir litt smak og behag. Det er bakterier som bryter ned kjøttet og gjør det mørere, henger det for lenge så blir det for mye av det gode... Og kjøttet bør ikke henge i over 10 +, 7-8 grader er ideelt.

Fryser du gåsa med skinn og fjær så holder den seg lengre i fryseren, men jeg anbefaler ikke mer enn et år. Skal du spise den i løpet av det nærmeste halvåret så kan du fryse den skinn- og fjærlaus, godt innpakket. Dette er min erfaring, sikkert ingen fasit.

Link to comment
Share on other sites

Gås kan sikkert henges en stund, da bør den ifølge teorien tarmtrekkes. Jeg har nøyd meg med to-tre dager -- som gjerne blir omkring førti døgngrader i de temperaturene vi har i august -- uten tarmtrekking. Så sjekker jeg om gåsa er ei gammel, seig ei som trenger langsteiking eller -koking, eller om det er ei ung ei som kan steikes rosa. Det ser du på buken som jo er lysegrå med mørke spetter. Mange mørke flekker: Gammel gås, ingen eller en-to flekker: ung gås.

 

Det er en forskjell på gress-spisende fugl som and og gås, og på bærspisende fugl som ryper og skogshøns. Hønsefuglene blir naturlig konservert av benzoesyra i alle bærene de spiser og kan derfor gjerne henge lenge uten at det blir utrivelig. Gåsa lever for det meste av gress og får ikke denne konserveringen. Det hjelper såklart litt at kystgåsa er glad i krekling, men bare litt. Det lukter skarpere og mer utrivelig når man åpner ei gås som har hengt ei stund, og man skal som sagt ikke la gåsa henge for lenge.

 

Det er bakterier som bryter ned kjøttet og gjør det mørere
Her må jeg rette på deg. Det er enzymer som finnes naturlig i kjøttet som mørner det, ikke bakterier. Vi vil ikke ha bakterier til å bryte ned kjøttet. Får man bakterievekst i kjøttet, kalles det bedervet ;)

 

http://www.forskning.no/artikler/2003/november/1068538488.46

http://www.bio.no/bio/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=161

 

 

EDIT: Burde ikke denne tråden ligget under "Matprat" heller enn "Småviltjakt"?

Link to comment
Share on other sites

hei takker for alle svar . har ikke jaktet på anna en mink og kråke .

så det med å gjøre opp dyret / fugelen har jeg ikke gjort før.

regner med at det beste kjøttet ligger i brystet på gåsa ?

gåsa skal also henge i 40 døgngrader med innvoller og blo . helt urørt vist jeg forstår dere rett .

så kan jeg fjerne fjær og ta ut kjøttet .

 

hilsen stein erik

Link to comment
Share on other sites

Beste kjøttet i brystet ja, lårene er gode de og, men inneholder noen utrolig seige sener som man bør forsøke å skjære bort, eller spise rundt.

Du kan skjære ut brystfilétene og brune de, ha de i ovnen i 12 minutter ved 200 grader, la de hvile litt på benken mens du gjør ferdig andre ting, og hive de i ovnen igjen i 5-6 minutter. La de hvile litt etter det også, så kjøttsaftene får spre seg i kjøttet før du skjærer i det.

 

Jeg ribber ikke gåsa, tar av hele skinnet med fjær og alt.

Du kan også la brystet være på skroget, med eller uten lår og vingestumper, brune det i stor gryte for så å ha hele gryta i ovnen. 180-200 grader, litt usikker nå på hvor lenge jeg pleide å la det stå i ovnen. Minst en halvtime iallfall. Leirgryte/Röhmertopf er også velegnet å ha det i i ovnen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...