Jump to content

6x45 og nittigrainere


Sako 30-06

Recommended Posts

Sitter og funderer på lading av 90-grains kule i 6x45'en. Sierra FMJBT og kanskje Swift Scirocco II. Men hvilket krutt og hvor fort? Trykkringmetoden er liksom ikke så lett å bruke når det ikke finnes fabrikkammo, og vurdering av hylsehodeekspansjon kan jeg ikke noe om. Jeg har målt ca. 3/100 mm ekspansjon på Win-hylser ladd med 85gr Speer SPBT og N530 til 813 m/s (altså Ladebokens min.-hastighet med N130), men jeg har null peiling på hva det skulle bety.

 

Jeg har brukt N130 til 70gr MK og N530 til alt annet opp til 85 grains. Har også testa 90gr Sierra med N530 til 780 m/s, helt OK presisjon. Men vil det være en fordel å bruke et langsommere krutt til nittigrainerne? Jeg tenker på å teste N-11 og kanskje N540. Har en brukbar idé om startladning og satser på å stoppe på omkring 780 m/s. Det burde være en fin hastighet for å ta vare på maten på fuglejakta, så gjenstår det å se om Sciroccoen lar seg stabilisere i 1:10" med såpass moderat hastighet.

 

Kommentarer og synsing omkring dette mottas med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 90gr både med 130 og 133, sistnevnte mest for å bruke opp en krutt rest. Begge deler funker helt fint. Har forøvrig brukt 130 til alt fra 55-100gr uten særlige negative erfaringer. Ta dette med en klype salt, men jeg mener at 21gr 130 gav ca 730m/s og god presisjon i min med 100gr lapua. 90gr lapua helmantel fikk 0.5-1.0 gr mer, men der husker jeg ikke farten i farten. Kan grave frem mer eksakte data om ønskelig. Har dog inntrykk av at dine ladninger, i snitt, ligger noe under mine.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Har nå lada opp etpar stiger, en med N530 og en med N540. Starta på 21.0gr N530 og på 23.5gr N540, med trinn på 0.3-0.2 grains. 58.5mm COL. Dæven, det knasa godt i N540'n, gitt :lol: Satser på å komme meg en tur på banen med kronografen en av dagene, og som nevnt ser jeg ingen grunn til å tyne hastigheten noe særlig over 780 m/s (2350fps). Til småvilt er lav splintavgang viktigere enn "god skuddvirkning", slik jeg kanskje ville satset på til rådyr.

Har dog inntrykk av at dine ladninger, i snitt, ligger noe under mine
Mulig det 8) Jeg satser ihvertfall på å starte litt pent, har hatt etpar tilfeller av at hettelommene har blitt litegranne romme tidligere... :oops:
Link to comment
Share on other sites

Nå er stigene kronografert, og N540 var direkte uegna. Selv med såpass knas i hylsa at det begynte å bli tungt å nå ned på 58.5mm COL, hadde jeg i praksis ingen endring i hastighet ved ulik ladevekt. Lå jamt rundt 700 m/s med proppfull hylse, stigen spente over ett og et halvt grain. Kunne sikkert prøvd N-11, men nå begynner det å bli tynt med kuler, jeg kjøpte bare en liten håndfull for å teste. Med N530 fant jeg samme ladevekt/hastighetsammenheng som for 90gr Sierra FMJBT, til tross for at QL modellerer Scirocco til høyere trykk og hastighet enn Sierrakula. Det har jeg forresten sett for 75gr Scirocco i .223 også, den modellerer til høyere trykk og hastighet, men observert ladevekt/hastighet er den samme som for andre 75-grainere. Høyeste ladning som ble testa var 22.0gr N530, noe som ga 740 m/s. Satser på å lade meg i etpar trinn opp til 22.8gr som har gitt 780 m/s og god presisjon for Sierrakula.

 

Fortsettelse følger...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Insisterer du på å ikke bruke 80 grains hornady FMJ er min anbefaling:

Kule 90 grs. Lapua FMJ

Krutt N130 22,0 grains

Hylse Winchester

Tennhette Federal SR

COL 58,5mm

V0 780/785m/s (55cm løp)

Presisjon 3 skudd<10mm

 

Bruker selv Hornady på jakt da kula er buttere og kortere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...