Jump to content

Husqvarna fra Sverige eller Mauser fra Norge


trevis

Recommended Posts

Jeg har funnet en nydelig rifle, Husqvarna 1640 30.06, årgang 1960-årene tilsalgs i Sverige. Grei pris, kr 3800.- synes jeg.

Jeg har fått kjøpetillatelse innvilget på vanlig måte. Er det nok med denne for å kjøpe og få riflen tilsendt som postpakke hit til Norge? Behøver jeg å varsle politi eller toll her i landet før handelen? Hvordan kan betaling skje? Blir det toll eller andre omkostninger i tillegg til salgspris og fraktomkostninger. Vil absolutt ikke risikere og gjøre noe som kanskje kan være ulovlig.

Hvis det da ikke er noen her på forumet som har en tilsvarende rifle gjerne i grovere kaliber, eller aller helst en Mauser 98 sivilutgave i gjerne et grovere kaliber å selge til meg. Jeg reagerer positivt også på Heym eller andre edle tyske/østerikske/tsjekkiske rifler. En byttepiperifle kan så absolutt også være aktuell.

Link to comment
Share on other sites

Selger må ordne med "Eksporttillatelse av krigsmateriell" :shock: fra Sverige og du må nok hente den på østsiden av grensen. Kan IKKE sendes som postpakke og du må innom tollen for å få noen stempel. Når du reiser over så kan du ha med varer for inntil XXX antall kroner hjem, husker ikke dagens sats. Tror det ligger på ca 7000,- blanke norske.

 

Synes du havnet på en høy pris for den rifla, får jo en flott 1900 for den summen. Sjekk www.blocket.se for alternativer evt noen av de store butikkene i Sverige. Det er enklest å handle fra butikker som har ordnet med eksporttillatelser tidligere. Den svenske papirmølla er i alle fall ikke bedre enn den norske på dette feltet.

 

Lykke til med våpenkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale deg å kjøpe våpen hos Söta Bror, dersom du bor i Norge.

 

Da jeg flyttet til Sverige i vår, tok den mer enn 6 måneder før jeg hadde mine våpen over grensen :shock:

 

De lå i Tollen (Tullen) under den tiden :evil:

 

Så det kan nok bli et lignende problem i ditt tilfelle.

 

Og den prisen var da svinaktig dyr. Men på en annen side, så har du jo et våpen som sannsynligvis varer livet ut.

 

Men som sagt, jeg anbefaler ikke at du kjøper våpen i Sverige og selv bor i Norge.

 

Hva med en Landrø-Mauser? De er i kaliber 30.06.

 

www.landro.no

 

Der finner du informasjon om våpenet.

 

Klikk på "våpen" i menyen. Så klikker du på "Mauser M98"

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale deg å kjøpe våpen hos Söta Bror, dersom du bor i Norge.

Da jeg flyttet til Sverige i vår, tok den mer enn 6 måneder før jeg hadde mine våpen over grensen :shock:

De lå i Tollen (Tullen) under den tiden :evil:

Så det kan nok bli et lignende problem i ditt tilfelle.

 

Når man kjøper våpen i Sverige henter man de jo gjerne selv og stopper i tollen og betaler eventuell moms samt leverer eksporttillatelsen.. Ikke noe problem overhode :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv kjøpt våpen i Sverige, og det er ikke noe stort problem. Jeg fikk speditøren til å ordne papirene, men det skal jeg ikke gjøre flere ganger. Dyrt og tregt. Hent heller våpenet på grensa og ta det inn selv. Kjøpte luftgevær i Sverige, selv det måtte ha "eksport av krigsmateriel" papirer. Men det går fint fra seriøse butikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Som det er nevnt tidligere, selger må ordne med en utførselstillatelse fra sitt lokale politi, dette koster ca 600,-SEK. Når dette er i orden, så møter du selger på grensa, alternativt får børsa levert med f.eks Bussgods.se til en terminal nær grensa. Så plukker du den opp der og kjører til tollen. Der viser du frem din godkjente våpensøknad, en kvitering fra selger og selgers utførselstillatelse, få dette signert og reis hjem. Tollen beholder forsiden av søknaden din.

 

Dette har jeg gjort 2 ganger de siste 2 årene, fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...