Jump to content

Drilling: Bilder og Innstikksløp


HS Precision

Recommended Posts

Las om at dette firmaet kunne gjøre løpsbytte på drilling eller oppborring til større kaliber(fint for de med 5,6/222 etc.); http://www.algonet.se/~englha/index.htm siden er fra 2001.

Driver de enda?

 

Kaliberet i drillingen som jeg kjøpte er 9,3X72R. Dette er en gammel patron, med 29000 psi kammertrykk. Altså en bombekaster med orginale 193 grains kuler.

Nå føler jeg at jeg spør litt dumt..., men hva er egentlig forskjellen på å kjøre samme trykket i denne som en 9,3X74R? Joda, jeg vet at en patron har trykkstandarder, men denne kom på markedet i 1880. Børsa er definitivt ikke laget da, og de kamret patronen til etter krigen.

 

Nå finnes det lettere moderne kuler for denne som lager kulebanen levelig, men likevel.

 

EDIT; Bilder og innstikkløpspørsmål;

 

normal_1%7E0.jpg

normal_2.jpg

normal_3.jpg

normal_4.jpg

normal_5.jpg

 

Raudnakkeviruset har gått inn i en sterkere fase, nå vil det ha innstikksløp som medisin før feberen går ned...

 

Han jeg kjøpte det av tilbød seg å montere det jeg ville til innkjøpspris :!: Snakker om service :D

 

Jeg lurer derfor på litt om det; Er det bare å hive inn hva jeg vil av kaliber i denne gamle kal. 16, eller må jeg tenke trykk også her? Jeg regner med at godset i innstikkløpet tåler det aktuelle kaliber, men må jeg tenke på låskassen her?

Jeg vurderer i så fall 30R Blaser. Da har jeg i praksis en dobbeltrifle brukbar til elgjakt.

 

Har sett på disse; http://www.einstecklauf.de/KellerSimmann.html

Er det andre som er aktuelle, eller er alle innstikkløp greie nok?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg handla ett ombygd recknagel avtrekk der for to år siden, og det sto en artikkel i ett svensk våpenblad i fjor en gang om Hans Englund.

Prøv deg på en telefon dit, du må regne med noen forsøk etter min erfaring, men ikke noe utenom det vanlige...

Spørsmålet ditt om trykk etc vil jeg ikke begi meg utpå, Englund har kompetanse der utfra artikkelen jeg leste.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Hei HS, og takk for sist, og gratis med ny børse.

For det første så skal du verken skyte langhold eller BR med denne gamle damen. Og med feks en fornuftig ladning med norma 15 gram oryx, som er 365 i diameter, så bør det være mulig og komme over 650 m/s. Innskutt på 100 meter så går den 4 cm for lavt på 125meter og ca 10 cm for lavt på 150 meter. Lengre enn dette ønsker du ikke å bruke drillingen din på, med mindre du skal legge deg etter elgen oppe ved Knaben. Denne ladningen vil også klare (såvidt) storviltkravet. Til lengre hold enn dette har du andre børser og kalibre, det vet jeg :wink:

Finner du på det minste tull med denne damen, så kommer jeg og Raudnakke bort en tur til Kvinesdal/Texas, og sørger for at dine forplantningsevner, blir satt ut av spill på ubestemt tid.

 

Men vi trenger bilder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

men hva er egentlig forskjellen på å kjøre samme trykket i denne som en 9,3X74R?

 

Forskjellen er at 9,3x74R har vesentlig større diameter på hylsa som 9,3x72R. dette medfører at du må ha tykkere vegger i kammeret i tillegg til at kammeret er større, slik at utvendig diameter må være, en god del, større for å tåle det samme trykket. kraften på støtbunnen blir også større da arealet er vesentlig større. Så hvis du hadde bare brotsjet opp kammeret på drillingen til 9,3x74R, måtte den ha blitt ladet til et enda lavere trykk å beholde sikkerheten.

 

Uansett, ikke ødelegg den fine drillingen du har kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen: Jaja, kanskje jeg skulle SE og PRØVE denne først før jeg tar løs :lol: Takker for bremsene sålangt. Kanskje dette blir den første børsa jeg holder fingrene vekk fra da :wink:

Løsningen ligger vel her likevel på alle mine sorger med en 8,5 grams polymertippet homogen kule:

 

Weite [m] 0 50 100 150 200 250 300

Schnelle [m/s] 958 907 850 796 736 680 625

Bahn [cm] -4,5 +1,6 +4,8 +4,4 +0,4 -8,4 -22,5

 

For kuleinteresserte i alle kaliber så var denne interessant(alle kaliber til venstre på siden)

http://www.lima-wiederladetechnik.de/9,3-mm/9,3x72R.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den børsa der skulle jeg likt å ha. Har lenge hatt lyst på dette kaliberet. Utrolig fint eksemplar ser det ut for. Jeg er redd du ikke får presisjon om du tukler med den. For stigningen på rillene blir antagelig ikke riktig for det andre kaliberet.

Jeg har ei børse i 22 long som jeg ville bore opp til 22 mag. men fikk beskjed at jeg antagelig ikke ville få presisjon i den etterpå.

Men du har et spennende kaliber. Som sagt jeg byttet gjerne ut den ene 7x57r min med børsa di.

Link to comment
Share on other sites

Den børsa der skulle jeg likt å ha. Har lenge hatt lyst på dette kaliberet. Utrolig fint eksemplar ser det ut for. Jeg er redd du ikke får presisjon om du tukler med den. For stigningen på rillene blir antagelig ikke riktig for det andre kaliberet.

Skjønner ikke hva du mener, men jeg har funnet ut at jeg skal ha den som den er. Innstikkløp ble et 7X65R... 8) Dette er nå tilpasset denne. NEI, den kan ikke lades til fullt trykk, men etter endel regning og Quickload trykking fant jeg ut at med 120 grains kuler ladd til passe fart vil dette bli bra nok. Egentlig ser jeg den lange hylsa som en fordel da den vil klistre mer i kammeret enn en kortere patron. Kan være jeg "røffer" opp kammeret slik at den klistrer enda bedre og ikke overfører så mye til kassa.

 

Diesett fra Lyman og kuler fra Lutz Møller så blir dette brukbart. Venter på børsa ennå...hadde litt trøbbel med å få tak i løpet pga DNB Nor :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, alt i denne tråden ble skrevet FØR jeg hadde den i hende. Da jeg endelig fikk den var den 73 hakk bedre enn jeg kunne drømt om :D

Faktisk på det nivået at jeg ble litt skuffet at det ikke var en skjev nettskjæring...ERGO; Den er for fin til å bruke for meg, men håpet er at det er noen som kan være ute etter noe slikt, og som vil betale den egentlige verdien slik at jeg kan få meg ei BRUKSbørse jeg kan slepe gjennom ur og kratt 8)

 

Selv om jeg har alt som skal til(tom. ferdige RWS patroner) har jeg ikke skutt med den.

 

Skal forresten ta et skikkelig tak i våpengarderoben og avertere omtrent ALT :!: Da er det et håp å få igjen gnisten på nye prosjekter.

HS med 5 (presise)løp., 3 stokker..Crossfire, etc...

 

Forresten står det vel "VURDERER Å SELGE..." i teksten :wink: og det er riktig i dette tilfellet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...