Jump to content

Rådyrjakt uten guide


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe jakttur til en kompis i 40års gave, må jo selvfølgelig bli med selv... :P ...

 

Jeg vet at han ikke vil gå på jakt med en guide diltende i helene... Så er det noen som vet om det er mulig å få pekt ut gode omeråder, få tips o.s.v. for så å tasse ut på egenhånd? Hvilke land er dette evt. mulig? Noen som har tips...

 

Kanskje Norge? På Hitra eller noe?

Link to comment
Share on other sites

Både Ytterøya og Storfosna er områder i midt-norge hvor det er god organisering på salg av bukkekort, hvis det er dette du er ut etter. Dønna likeledes, sør på Helgeland. Om det kan kalles jakt er en annen sak... :lol:

 

(Så kan Ytterøy-fantastene bortforklare så mye dere bare vil - vi hører dere på jaktradion' helt innpå her...)

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg litt nysgjerrig Jibrag, på hva du mener med "om det kan kalles jakt", er det bukkejakt du sikter til, eller hadde det noe med Dønna å gjøre? :wink:

På sistnevnte sted ville jeg ikke sjanset på å få jakt etter de nedslående rådyrtellingene som var i vinter, hvis de stemmer...

 

Ellers så har jo mange kommuner fritt kortsalg på rådyr, så det er vel bare å ringe rundt og høre hva som byr seg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du se litt på jøa, der både bor og jakter jeg. Mye rådyr å mye fint terreng til en overkommelig pris. (har eget vald så her jakter jeg "gratis") :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi har jaktet litt i området nord for Stjørdal. Der var det jo noe dyr, men vanskelig å få til noe på noen få dager. Hadde hvert fint å finne et sted hvor det er større tetthet slik at det ikke er så langt mellom sjansene. Vi begge er småbarnsforeldre og har jobber som krever endel tid, så det er begrenset med muligheter for rådyrjakt ellers i året. Så når vi først har noen dager til rådighet hadde det hvert bra med noe "bænkers".... Betaler gjerne litt ekstra for det... Men, vil ikke ha det servert på et sølvfat heller al'a filmen "Rådyrjakt" (Tror den het det, eller var det Bukkejakt) av Claussen, der de blir leid rundt og servert det ene dyret etter det andre. Tror ikke jaktfølelsen er ekstrem etter å ha felt et dyr på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg litt nysgjerrig Jibrag, på hva du mener med "om det kan kalles jakt", er det bukkejakt du sikter til, eller hadde det noe med Dønna å gjøre? :wink:

 

Jeg har familie på Storfosna, og jeg vet ærlig talt ikke om jeg har noe stort ønske om å "jakte" i slikt terreng med slike rådyrtettheter. Mulig dyra oppfører seg annerledes om høsten i jakta, men de gangene jeg har vært der ute har det vært (mange) rådyr i hver en busk, og langt mellom buskene. Dvs nowhere to run, nowhere to hide...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis du finner et område der det stort sett drives ordinær rådyrjakt ("kjøttjakt") vil det stort sett være billigere jakt, men gjerne også en rådyrstamme som er langt fra så tett som den man vil oppleve i områder der det selges bukkejakt i øvre prisleie.

 

Her i området er det ikke uvanlig å betale mellom 4-800 for et rådyrkort som du disponerer fra start av bukkejakta fram til jul. Men ofte selges korta gjennom bekjentskaper, slektskap, grunneierforhold osv. og det er gjerne jaktterreng med middels til lav tetthet av rådyr. Med enkelte klare unntak, selvsagt. Som kun røpes under langvarig tortur... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...