Jump to content

Oppgitt MOA fra leverandør på kikkert?


One Shot

Recommended Posts

Skal få lagd meg en langholds/BR rifle, og driver å funderer på hvilket sikte/ base jeg skal velge. Så mens jeg sitter her og funderer så dukker det opp et spørsmål som jeg ikke er 100% sikker på. Når det blir oppgitt hvor stor justering det er på en kikkert, fks 50MOA. Så er vel det den totale justeringen og da har jeg i praksis 25MOA fra senter som er justeringen. Og må da få meg en skinne med 20MOA i tillegg, om fallet på kula er mer en 25MOA.

Riktig eller galt?

Link to comment
Share on other sites

Men ikke sats på at rifla treffer midt i på 100m, slik at du faktisk HAR 25moa tilgjengelig når du skal begynne å skru.

Du bør nesten se, med en vanlig rett montasje hvor du treffer på 100m, og SÅ kan du begynne å kalkulere hva ei skinne kan gi deg tilbake i form av MOA.

Mulig du opplever at kikkerten må skrues ned 10 MOA for å treffe på 100m med en rett montasje allerede, og hvis du da setter på en 20 MOA tilt-montasje, så kommer du ikke nok ned til at du treffer på 100m. :|

Mulig du har tenkt på dette allerede, og ikke synes akkurat DET er så viktig, men jeg bare ville nevne det. :wink:

 

Skal duskal skyte riktig langt, så er det vanlig å være fornøyd hvis du kommer ned i senter, på 2-300m. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I teorien så skal jeg klare ut til 1500m med 20MOA skinne i tillegg til den kikkerten jeg har tenkt å ha. Skal jeg skyte på lengre hold en det, så blir det vel at jeg bare får holde litt over. Med andre ord så tror jeg ikke jeg får behov for en 40MOA skinne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...