Jump to content

Skytetrening i fjellterreng


Arnt Inge

Recommended Posts

Har et lite spørsmål, for å trene litt på skyting i mer "realistiske" omgivelser, altså skyting ute i terrenget, hvordan er reglene for dette? Grunnen til at jeg spør er at på skytebaner er det fine forhold med tak, flatt og godt underlag, ryddig fram mot blink osv. , men det hadde ihvertfall for meg vært nyttig å få litt mer trening ute i jaktområder. I de fleste jaktsituasjoner er jo ikke forholdene slik som det er på banene.

Link to comment
Share on other sites

Stikkordet her er grunneiers tillatelse. Får du det er det bare å skyte såfremt sikkerheten er ivaretatt og skytingen skjer innenfor et fornuftig skjønn.

 

Hvis det er offentlig grunn som er aktuelt er det litt verre. Jeg tror de fleste kommuner har et generelt forbud mot skytning på offentlig plass (se politivedtektene for din kommune). Da må du eventuelt få særskilt tillatelse eller dispensasjon. Det du isåfall kan gjøre er å ringe det lokale våpenkontoret og forklare situasjonen. Sier de at det er greit noterer du ned navn på den du snakket med og tidspunkt for samtalen. Da skal du være dekket hvis noen kommer hylende.

 

Men det er også mulig å skape litt mer realistiske jaktsituasjoner på skytebanen. Sett ut blinker på en ukjent avstand, ta noen høye kneløft og noen push-ups slik at du får opp pulsen noen hakk.

Link to comment
Share on other sites

Det du isåfall kan gjøre er å ringe det lokale våpenkontoret og forklare situasjonen. Sier de at det er greit noterer du ned navn på den du snakket med og tidspunkt for samtalen. Da skal du være dekket hvis noen kommer hylende.

 

 

Det der holder ikke, våpenkontoret har ingenting med å godkjenne skyting hverken på privat eller offentlig område.

Link to comment
Share on other sites

Det du isåfall kan gjøre er å ringe det lokale våpenkontoret og forklare situasjonen. Sier de at det er greit noterer du ned navn på den du snakket med og tidspunkt for samtalen. Da skal du være dekket hvis noen kommer hylende.

 

 

Det der holder ikke, våpenkontoret har ingenting med å godkjenne skyting hverken på privat eller offentlig område.

 

Det er ikke min erfaring. Jeg tok kontakt med politiet i min kommune for å forhøre meg om det var kurrant at jeg skjøt leirduer på eiendommen min (det er noe bebyggelse i umiddelbar nærhet, derfor forespørselen). Der ble jeg henvist til våpenkontoret. Når jeg snakket med dem var ingen tvil om at de ihvertfall var legitimert til å gi klarsignal. Jeg forhørte meg også om skyting på fjellet og jeg satt igjen med akkurat samme inntrykk - dette var noe våpenkontoret etter omstendighetene kunne godkjenne.

 

Om de faktisk har kompetanse eller ikke, er slik jeg ser det av mindre betydning. Utad fremstår våpenkontoret som legitimert og hvis de defacto gir klarsignal er det vanskelig å se at noen påtalemyndighet i dette landet ville prøve seg på straffeforfølgning.

 

Cheifen: Jeg ser gjerne at du begunner din påstand (på privat grunn er det klart at de ikke kan godkjenne, men her er det spørsmål om offentlig plass).

Link to comment
Share on other sites

Du trenger grunneiers tillatelse, Politiet er ikke grunneier for annet enn en og annen tomt og parkeringsplass rundt om. Om du skal skyte i terreng hvor det offentlige er eier må du pent spore opp den som opptrer som eier (en eller annen i komunen, fylket, almenning-alt etter hva slags eiendom det er snakk om).

Link to comment
Share on other sites

Du trenger grunneiers tillatelse, Politiet er ikke grunneier for annet enn en og annen tomt og parkeringsplass rundt om. Om du skal skyte i terreng hvor det offentlige er eier må du pent spore opp den som opptrer som eier (en eller annen i komunen, fylket, almenning-alt etter hva slags eiendom det er snakk om).

 

Dette er jeg ikke enig i. Politiet har i svært mange tilfeller kompetanse til å gi dispensasjon fra generelle forbud. Ofte har de også delegasjonskompetanse. Det er meningsløst å snakke om grunneiers tillatelse når det er tale om offentlig plass. Grunneiere er meg og deg. Kommunen/staten forvalter eiendommen på våre vegne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er offentlig grunn som er aktuelt er det litt verre. Jeg tror de fleste kommuner har et generelt forbud mot skytning på offentlig plass (se politivedtektene for din kommune). Da må du eventuelt få særskilt tillatelse eller dispensasjon.
Det virker som du blander sammen offentlig sted (sted som er ment for allmen ferdsel) og offentlig eiendom (eiendom som eies av stat elle kommune). På offentlig sted er det knapt nok lov til å medbringe våpen og iallfall ikke aktuelt å bedrive skytetrening. På offentlig eiendom må man ha grunneierens tillatelse. Det gjelder i praksis akkurat samme regler for skytetrening som for jakt - grunneier bestemmer.
Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg ikke enig i. Politiet har i svært mange tilfeller kompetanse til å gi dispensasjon fra generelle forbud. Ofte har de også delegasjonskompetanse. Det er meningsløst å snakke om grunneiers tillatelse når det er tale om offentlig plass. Grunneiere er meg og deg. Kommunen/staten forvalter eiendommen på våre vegne.

 

Dette innlegget gir ingen mening????

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er offentlig grunn som er aktuelt er det litt verre. Jeg tror de fleste kommuner har et generelt forbud mot skytning på offentlig plass (se politivedtektene for din kommune). Da må du eventuelt få særskilt tillatelse eller dispensasjon.
Det virker som du blander sammen offentlig sted (sted som er ment for allmen ferdsel) og offentlig eiendom (eiendom som eies av stat elle kommune). På offentlig sted er det knapt nok lov til å medbringe våpen og iallfall ikke aktuelt å bedrive skytetrening. På offentlig eiendom må man ha grunneierens tillatelse. Det gjelder i praksis akkurat samme regler for skytetrening som for jakt - grunneier bestemmer.

 

Ok, jeg ser forsåvidt hva du mener. Men her er det vel tale om fjellterreng og da antar jeg det gjennomgående faller innenfor det du betegner som "offentlig sted".

 

Når du sier at det iallefall ikke er aktuelt å bedrive skytetrening på slike steder er jeg litt usikker på hvordan du begrunner dette. Så vidt meg bekjent er det bare lokale politivedtekter som setter forbud mot slik aktivitet. Og etter mitt beste skjønn kan jeg ikke forstå annet enn at det må være politiet eller noen de bemyndiger som kan gi dispensasjon eller tillatelse.

 

Mitt overordnede poeng var uansett at om politiet eller våpenkontoret sier at det er greit med slik skyting, så vil man være "home-free" uansett om det det aktuelle organet/etaten ikke hadde kompetanse eller om det overhodet ikke var mulig å gi tillatelse. Ettersom politi/våpenkontoret åpenbart vil være legitimert (for folk flest) så kan jeg ikke skjønne annet at dette vil være en rettsvillfarelse som fører frem.

 

Som nevnt ovefor var jeg i kontakt med våpenkontoret i mitt distrikt med en forspørsel som var meget lik den problemstilling trådstarter har skissert. De var noe skeptisk til det aktuelle stedet jeg foreslo, men dette var, slik jeg forstod dem, utelukkende basert på sikkerhetshensyn. Jeg tolket dem dithen at om sikkerheten var ivaretatt så var det greit.

Link to comment
Share on other sites

Uten tillatelse fra grunneier har du ikke lov å skyte, enten det er i bærhagen eller på vidda. Naturlig nok kan ikke politiet gi deg lov til å skyte på noen annens eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg ikke enig i. Politiet har i svært mange tilfeller kompetanse til å gi dispensasjon fra generelle forbud. Ofte har de også delegasjonskompetanse. Det er meningsløst å snakke om grunneiers tillatelse når det er tale om offentlig plass. Grunneiere er meg og deg. Kommunen/staten forvalter eiendommen på våre vegne.

 

Dette innlegget gir ingen mening????

 

Tror jeg misforstod deg i sted.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg ser forsåvidt hva du mener. Men her er det vel tale om fjellterreng og da antar jeg det gjennomgående faller innenfor det du betegner som "offentlig sted".
Neppe. Offentlig sted er ikke et klart definert begrep - det varierer ift. sammenhengen - men vanligvis menes sted som er ment for allmenn ferdsel. Det er altså slike steder som man ikke har lov til å ha med skytevåpen på uten aktverdig grunn etter våpenloven § 27b annet ledd, og som mange kommuner forbyr bl.a. skyting på, eller i umiddelbar nærhet av:

 

§1. Offentlig sted

Med offentlig sted forstås i denne vedtekt gate, vei, medregna fortau, sti, park, torg, plass, bru, brygge, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.

[...]

§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

1. å skyte med gevær, armbrøst eller annet skytevåpen

2. å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer uten melding til politiet

3. å kaste eller slippe stein, snøball, eller annet som være til skade eller ulempe for dem som ferdes der

4. å skyte med bue eller lignende når dette kan være til skade eller ulempe for dem som ferdes der.

 

Det er forbudt å bære ladd skytevåpen på offentlig sted.

 

 

Mitt overordnede poeng var uansett at om politiet eller våpenkontoret sier at det er greit med slik skyting, så vil man være "home-free" uansett om det det aktuelle organet/etaten ikke hadde kompetanse eller om det overhodet ikke var mulig å gi tillatelse. Ettersom politi/våpenkontoret åpenbart vil være legitimert (for folk flest) så kan jeg ikke skjønne annet at dette vil være en rettsvillfarelse som fører frem.
Grunneier har eksklusiv rett til å drive skytetrening (og jakt) på sin eiendom og er følgelig den eneste som kan gi andre tillatelse til slik aktivitet. Politiet kan ikke uten videre gi slik tillatelse på vegne av grunneier. At de vil kunne gi grunneier (eller noen som har grunneiers tillatelse) disp. fra politivedekter o.l. er en annen sak.
Link to comment
Share on other sites

tror noen blander her.

man blander "lov til å skyte en plass" med "permanente, godkjente skytebaner"

 

politiet skal godkjenne permanente skytebaner. dvs plasser permanent godkjent for skyting (skytebane områder, feltskytings områder osv). på permanente godkjente baner er det mange krav, sikkerhetssoner, flagg, osv

 

men i tillegg må grunneier gi tillatelse til slik bruk.

grunneier har lov til å la folk skyte på sin grunn(det er ikke en permanent godkjent skytebane, men man kan skyte der for det), om det er sikker bakgrunn, at det ikke er til sjenanse, osv er krav som stilles.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri hatt behov for å trene skyting på annen manns eiendom, så det har jeg aldri forespurt.

 

Men kommunal utmark administreres av landbrukskontoret. Jeg har flere ganger fått tillatelse til gådejakt på kommunal grunn.

 

Mulig det går an å spørre landbrukskontoret om å få trene på deres grunn også? Spørs bare om de ikke vil henvise deg til skytebane? Det er jo noen skytebaner som har terreng for feltmessig skyting også (i alle fall her jeg bor).

 

Men en kan vel ikke forspørre seg :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...