Jump to content

Hvordan stille ved forskjellig lys/ DFS felt


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Er det noen grunnregler for hvordan stille med Busk Diopter ved forskjellige lys forhold?

Min sønn var på Samlagstevne i dag.

Perfekt innskutt, dekkte siste innskytins serien med 1 lapp.

Hadde skifta hullkorn før innskyting og måtte da 3 knepp opp.

Etter oppjusteringa satt alle i sentrum på rundingen (finfelt figur)

Været var overskya snøbyger barmark.

I dag skulle skyte stevne.

Knallvær motsol snødekkt bakke.

Alle skudda satt høyt 8 vekke over...

Fikk kommentert av anviser att det var knallskyting og burde vært nært 30 med rett høyde...

Er dette pga lys eller liggestilling?

Link to comment
Share on other sites

har skutt DFS felt i 20 år. enkelte ganger er det mildt sagt "rare" lysforhold vinterstid. dette gjør at treffpunktet blir litt høyt eller litt lavt.

 

kan ramse opp endel forhold jeg ikke blir helt klok på:

-overskya, sånt "flatt" grått lys, da treffer jeg lavt (syns jeg å huske)

-veldig sterk sol(skiva blir veldig liten ofte) å skarp hvit snø. da er skiva vanskelig å sikte på.

-snødrev (så det blir uklart å se), da treffer jeg høyt (syns jeg å huske)

 

men ikke se på dette som en vitenskapelig rapport. det er synsing.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å gi ett fasitsvar på, motsol er vanskelig å si noe på siden det er avhengig av bla skyggvirkningene i diopteret ol.

 

Her må det bare skytes mye under forskjellige forhold og kanskje viktigst av alt notere seg hva som skjer under de ulike forhold slik at man tilslutt får nok data til at man kan dra en slutning.

 

Har skutt felt i dfs i ca 15 år og den viktigste erfaringen jeg har gjort er at det ikke kan dras en slutning utfra 1 erfaring.

Det beste tipset jeg har til dette er å ta med seg en liten bok hvor man noterer alt fra lysforhold treffpunkt figur og vind etc. slik får man i løpet av enn sesong ett brukbart materiwale å kunne dra slutninger på til neste sessong.

 

Denne boka må også brukes ved innskytning.

 

Espeng

Link to comment
Share on other sites

En gammel regel sier at man skal skru mot sola, men har en mistanke om at den regelen var mest aktuell med åpne sikter før i tiden. Jeg tror nok mest på at han har ligget litt feil, f.eks MÅ han passe på at kolben kommer på samme sted i skulderen hver gang, og samme faste grep med høyrehanda hver gang, ellers går det galt! I tillegg er det viktig å passe på at vestrehånd/underarm er avslappet. Lykke til videre! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har også en mistanke om liggestilling.

Men problemet er att alle 30 skudda satt høyt og med gode samlinger.

Så viss han har lagt feil har han gjort det på hele runden.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt rart. En mulighet kan være at han har kommet borti forsiktet. Det skal ikke mye til, f.eks. fra en pussestokk i futteralet. Bruk forsiktebeskytter! Engbo har en skikkelig sak som beskytter godt, både til forsiktet, men og til baksiktet. En god investering! Vær og klar over at innskyting fra jevn standplass under tak og i skygge, ikke alltid gir det samme resultatet som fra en ujevn felt-standplass under alle slags lysforhold!

På DFS's hjemmeside er det mye godt opplæringsmateriell. Den kan anbefales for å hjelpe sønnen din til bedre resultater. Lykke til fra en "gammel" feltskytter.

http://www.dfs.no/no/Fagstoff/Feltskyting/

Link to comment
Share on other sites

Feltskyting og innskyting....!

Er børsa bedda? men selvsagt har lyset å si.

Ei børse som ikke er bedda forandrer seg mer over tid enn ei som er.... Tankekors!

 

helt ærlig mener og tror jeg at det med bedding på sauer er litt overtro.

men det er min mening, siden jeg har 2 ubedda sauere som jeg ikek har merket noe til dårlig presisjon, vandrende treffpunkt eller noen slike ting på. selvfølgelig kan jeg ha vært heldig, men jeg mener å se en viss "unnskyldningskultur" i DFS hvor våpen eller ammunisjon pleier få skylda for dårlig resultat.

 

For eksempel er det utrolig mange løp som ryker akkurat under LS, å blir bytta rett etterpå, etter dårlig resultat der ;)

Link to comment
Share on other sites

Det siest vel slik at en skal skru mot sol og vind, og skru mot sol tror eg faktisk ikke my på. For når jeg skyter i motsol havner treffpunkt litt høyt, men har en mistanke om dårlig liggendestilling på min side( selv om det er tendenser over flere runder på banen.)

 

Off topic: Høggern, det er ikke litt nervøsitet inn i bildet? :P

Link to comment
Share on other sites

Hadde skifta hullkorn før innskyting og måtte da 3 knepp opp.

 

Alle skudda satt høyt...

Har klippet litt i siteringen, men tror nok svaret ligger her.

3cm treffpunktforskjell på 100m er mye.

Vil tippe det er et uheldig/tilfeldig tilfelle der lys og skytestilling har spilt dere et puss på innskytingen - med mindre hullkornene er ødelagt så skal det ikke fravike så mye.

 

Hva lærte dere?

Aldri gjør store endringer på utstyr eller teknikk like før du vil prestere.

Hilsen en som har gått i tilsvarende feller flere ganger... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...