Jump to content

White Rhino


odin

Recommended Posts

På hva da? Kun dette innlegget ditt? Har du noen link? Om jeg vet at der finnes en 18 tagger som vanker i mitt terreng, er det morro. Da vet jeg at det er en gammel røver som enten blir skutt eller selvdauer etter brunsten. Går han innenfor ett mål inngjerdet kunstgress, blir det jo litt mindre stas.

Link to comment
Share on other sites

Og i samme slengen så kan jeg opplyse at denne karen går i en meeeeget stor nasjonalpark

og har vært avlsokse i mange år og nå skal det nytt blod inn i bestanden og salget av denne karen besørger for nytt innkjøpt dyr og penger til parken :mrgreen: horna har vært målt siste gang den var bedøvet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde liksom ikke hatt den store jaktfølelsen, selv om dyret er aldri så vilt og går fullstendig fritt. Tanken på at dyret har vært bedøvet flere ganger, og veiet og målt, gjør at dyret liksom er litt brukt... Men etikken her er helt i orden, egentlig. Dyret skal byttes ut, og inntektene går til et godt formål, til beste for neshornbestanden. At noen gidder å betale flere hundre tusen for å stå for avlivinga, har jeg derimot lite forståelse for.

Link to comment
Share on other sites

Synes også dette er en god måte å skaffe penger til viltforvaltning på. Det er alltid noen som er villig til å kjøpe seg en plass på toppen av recordlistene, men å kalle dette for jakt er vel å ta litt hardt i.

 

Selv om den holder til i en stor nasjonalpark vil jeg tro at det er rimlig god kontroll på hvor den befinner seg. Når "direktøren" lander med charterflyet har han som regel ikke så mye tid å avse for å hente hjem trofeet.

 

Denne formen for jakt er med på å skaffe midler til viltforvaltning og ikke minst antipoaching. Trofejakt har vist seg å være den beste måten å forvalte en viltbestand på.

 

Jeg har sett noen white rhino's på jaktturer, men selv om jeg skulle få råd en gang så tror jeg ikke det hadde fristet å nedlegge en. Det virker alt for lett. Den største utfordringen er nok å betale for trofeet.

 

Selv om disse dyrene vanligvis er svært fredlige sammenlignet med sine "svarte" slektninger så opplevde vi å bli angrepet av en på siste Zimbabweturen. :shock: Da havnet det en "solid" i kammeret på .458'en under springmarsjen, men vi kom oss heldigvis bak et tre. Ellers er det ikke sikkert jeg kunne ha skrevet dette for å skyte white rhino i selvforsvar hadde nok gitt noen forklaringsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...