Jump to content

"styrke" i tennhetter.


evert

Recommended Posts

hjemmeladere som lader for ekstreme magnumpatroner til rifle snakker om å kun bruke federals magnumhetter, fordi disse er "heitere" enn andre, og dermed gir bedre tenning og mindre sjanse for etterbrenner og annen styggedom.

 

nuvel, jeg har ideer om å gå den helt andre veien.

inne i hodet mitt finnes det et behov for å skaffe en pistol i .25ACP, for å lade denne patronen(jada, jeg skaql skyte noen stevner og, men jeg har et sykt behov for å lade denne vesle sjarmøren)

I Ladeboken nevnes det at pistolhetter kan gi "overtenning" i denne lille patronen, da de egentlig er beregnet på å antenne større volum krutt.

 

jeg lurer da på om det finnes noen spesielt "slappe" pistolhetter, som egner seg for slike små hylsevolum?

eller har jeg teoretisert meg inn i en helt irrelevant problemstilling?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har det. Hettas ytelse tilpasses kruttladning og utfyller hverandre i så måte - får du etterbrennere i denne må det være fordi du lader med potetmel. Bruk "vanlige" pistolhetter og raskt krutt (jeg bruker N-310 - ca 2,7 korn :-) ), så går det nok bra. Jeg behøver sikkert ikke si det, men tar sjansen likevel: Det er en sjarmerende patron å lade. Sist gang jeg gjorde det hadde jeg nettopp ladet 308Win, og følelsen av å nettopp ha blitt nevrokirurg streifet meg mer enn én gang. Men nå liker jeg engang slike små særinger, så for meg blir det kos å styre med likevel. Men; den er kilen å få jevne ladninger med - mye på grunn av det hysterisk lille hylsevolumet - derfor får du lett overtrykk også. Og om jeg gjetter riktig nå, skal du ihvertfall ikke bruke de letteste kulene du kan støpe eller finne - og det gjør ikke saken noe bedre. Settedybde er veldig, veldig kritisk med denne tassen - men når du først finner Formelen™ kan den overraske stort presisjonsmessig, faktisk.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

får du etterbrennere i denne må det være fordi du lader med potetmel

 

er ikke etterbrennere det snakkes om i ladeboken, heller det motsatte pga det ekstremt lave hylsevolumet. overtenneing snakkes det om, uten at jeg aner hva dette skal bety.

mulig jeg formulerte meg litt tåkete, men ideen min er å bruke den svakeste tilgjeneglige hetta, ikke den "sinteste".

 

har ikke noe våpen enda, men har gått å siklet rundt ideen i noen år nå.

tunge kuler, tja. det jeg får tak i er nok heller det som bestemmer kulevekten.

25 acp prosjektiler ække akkurat "hyllevare" på XXL!!

 

TPH er kanskje det beste valget når det kommer til våpen i kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Definitivt en av de aller beste ja! Har en selv i 22lr, og er veldig glad for at jeg ikke solgte den for en stund siden :-)

 

Jeg tok poenget ditt med overtenning - jeg bare flåset litt når jeg tenkte på hylsevolumet og hvor lite det virkelig er. Jeg har brukt ulike hetter til denne tassen, og har ikke merket noe som kan minne om overtenning. Men; ved bytte av hette har jeg også måtte endre kruttmengden - trykkvariasjonene er mye mer fremtredende på 25ACP enn noen annen patron jeg har ladet. Når jeg har utviklet ladninger har jeg hver gang (så godt som) kunnet forutse og provosere frem "ryggsekk" på hylsa - uansett hvilken hette jeg har brukt. Desverre husker jeg ikke hvilke det var - og det er en god stund siden nå. Kan du ikke prøve noen forskjellige hetter (og samme krutt) og lage en liten forskningsseanse på det da?

 

Hmm - kanskje jeg skal blåse støvet av den gamle CZ "Z"-en min igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

da må jeg først overbevise tantene på våpenkontoret om at ingen av pistolene mine kan brukes til sivil 1, og at jeg dermed trenger en .25acp. det er egentlig ikke noe problem, jeg har faktisk ingenting som passer i sivil 1, men jeg kvier meg alltid for å gå ned på våpenkontoret og stå med lua i hånda og be pent. selv om det som oftest går bra tilslutt.

 

det er egentlig bare to pistoler som er aktuelle for meg, enten TPH, eller en av berettas små med "tip-up-barrel" -minx eller jetfire eller bobcat eller hvanå amerikanerne kaller den.

jeg har en forkjærlighet for berettas småpistoler..

 

blir det pistol blir det garantert lading, og siden du indikerer at hetta faktisk er kritisk for resultatet, må jeg selvfølgelig forholde meg til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en TPH nylig og må si det er et lite smykke. Jeg gikk for den i 22Lr og har ikke egentlig angret, men det har slått meg at utførelsen i 6,35 mm hadde vært stor stas også. Det er synd våpenloven ikke tar høyde for at Havesyke er ervervsgrunnlag...

 

Det ligger forresten en TPH i 6,35 mm hos Frankonia, i ”sehr gut” tilstand til 129 Euro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...