Jump to content

Kikkert til Krag, bdc til 2200m, og ekstrembørse på auksjon


Torf

Recommended Posts

Kikkertsikte som ble testet av hæren og ikke innkjøpt fordi den ble bedømt til å være usportslig i bruk pga treff ut til 2000m med Krag..:

 

www.hermann-historica.de/auktion/hhm57. ... at57_s.txt

 

Den ultimate langholdsbøra? Ingen av dagens børser er i nærheten når det gjelder tacticool-faktor :-) :

 

www.hermann-historica.de/auktion/hhm57. ... at57_s.txt

 

Ekstremt mye fint på denne auksjonen.

 

Her lå det faenimeg en komplett skarpskytterkrag også!! Håper noen kjenner sin besøkstid!!

 

www.hermann-historica.de/auktion/hhm57. ... at57_s.txt

 

( her er det litt trøbbel med å legge inn flere linker..)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

mener faktisk hæren kjøpte 1000 slike kikkertsikter å monterte på M94 krager. i ca 1910.

 

Mulig det. Dette er ikke min sterke side. Leste noe om dette for mange år siden. Kult er det i hvertfall. Skulle vært morsomt å teste en med moderne ammo.

Link to comment
Share on other sites

Nesten så jeg skulle ønske at jeg var Krag-samler (og millionær!) :shock::D

 

Det stemmer at forsvaret hadde et antall kikkertsikter til Krag-Jørgensen, men var det disse Voigtländer siktene da? Jeg mener å ha sett Ajack 4x kikkertsikter nevnt i en eller annen bok. I mine yngre dager fikk jeg beføle en m/94 med en messingkikkert av ukjent merke, men jeg er usikker på om våpenet var militært eller sivilt. Er det noen som kjenner til om det ble levert kikkertsikter med messingrør til forsvaret? Kanskje Hanevik sier noe om dette; jeg må tilstå at jeg ikke har kjøpt boka ennå. :oops:

 

På bildet i ned nederste lenken vises en m/1912 karabin med kikkertsikte. Jeg har aldri hørt snakk om noen skarpskytterversjon av tolveren, men det er kanskje et prøvegevær? Eller kan det være at en luring har skrudd sammen noe som ikke er helt historisk korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at forsvaret hadde et antall kikkertsikter til Krag-Jørgensen, men var det disse Voigtländer siktene da? Jeg mener å ha sett Ajack 4x kikkertsikter nevnt i en eller annen bok. I mine yngre dager fikk jeg beføle en m/94 med en messingkikkert av ukjent merke, men jeg er usikker på om våpenet var militært eller sivilt. Er det noen som kjenner til om det ble levert kikkertsikter med messingrør til forsvaret? Kanskje Hanevik sier noe om dette; jeg må tilstå at jeg ikke har kjøpt boka ennå. :oops:

 

På bildet i ned nederste lenken vises en m/1912 karabin med kikkertsikte. Jeg har aldri hørt snakk om noen skarpskytterversjon av tolveren, men det er kanskje et prøvegevær? Eller kan det være at en luring har skrudd sammen noe som ikke er helt historisk korrekt?

M12 med kikkert ?

kan ha vært et prøvegevær?

eller kan være noe tilfeldig skrudd sammen.

 

 

har lest om "kikkertsiktegeværene" for noen år siden. det var (om jeg ikke husker feil) M94 med kikkersikte etter samme løsning som på bildet. om det var ajak eller voigtlander husker jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet har sn. 4651 og er levert til Hæren i 1915.

Våpenet befant seg hos AR2 pr. 9/4/1940 så dette må være en senere sammensetning.

Kikkert med feste ble levert på M94 til Hæren oi 1911.

 

Folk sendte inn Kragrifler til Kongsberg for ettermontering av kikkerter.

 

Jeg så våpenet utstilt på IWA messa i Nürenberg nå i mars og prisantydning (startbud) lå på 1000,00 Euro.

For en som er på jakt etter et sikte med feste til en kikkertkrag og en M12-1 er vel dette kanskje ikke så værst hvis den blir solgt for den summen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...