Jump to content

hva slags ladesett bør jeg kjøpe ?


Hjorte Brøl

Recommended Posts

har ikke peiling på ladesett, men skyter noen skudd i året. derfor har jeg bestemt meg for¨

å invistere i et ladesett :) er det noe jeg bør ta hensyn til ved kjøpet ? fikk tilbud om et

til 4 100 kr komplett sett sa selgeren. hva består dette settet av ? er det noe jeg bør/må

kjøpe i tilegg ?

Link to comment
Share on other sites

4100 for hvilken type?

har en dillon 550 blei vel en 5-6000 komlett med kuler og krutt.

syns denne pressa er en fryd å bruke, har bare laddet 500 skudd(helt fersk i gamet) men har ingenting å klage på.

fant en fin og utfyllende demo video i 5 deler på youtube som beskriver hvordan man skal sette opp pressa og komme i gang med lading.

skal vistnok klare 400-600 skudd i timen på 550`en....

Link to comment
Share on other sites

Hei :D !

 

jeg har nettopp kommet hjem fra en tur til Drammen og Jaktdepotet hvor jeg har hentet meg en ny presse. Jeg har fra tidligere en Lee enstasjon, turret og pro1000, men ville ha en ny solid enstasjonspresse til riflepatroner da Leepressene har sett bedre dager. Da jeg også har ødelagt vekten min og en del utstyr har "forsvunnet" i forbindelse med flytting kjøpte jeg et "Lyman Kit". Kom på kr 3.100,- med hylsefres og vekt i metall. Rasende rimelig etter minmening. Pressen gir en del bedre inntrykk enn Lee med tanke på arbeid og finnish. Om pressen faktisk er bedre skal jeg ikke uttale meg om.

 

Er det noen som vet om Lee, Lymann og RCBS hylseholdere går an å bruke om hverandre?

Link to comment
Share on other sites

http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188015/1215079990 Dette er vel noe av det rimeligste ladesettet man kan få kjøpt. Det du trenger i tillegg er et die-sett til det aktuelle kaliberet. Vil tro dette er godt nok i massevis. Hvis man vil bruke mere penger finnes det mye fint fra bla Redding, Lyman, Rcbs, Hornady, Forster o.s.v. Vil anbefale enstasjonspresse i første omgang.
Link to comment
Share on other sites

Baserer du deg på den grunnpakka til Lee som var nevt ovenfor så gjør du et godt kjøp.

 

Med ymse tillegg på ting du enten vil ha ekstra eller bytte ut underveis, så kan det komme opp i mellom 2500-3000 totalt, og da har du et bra sett.

 

Det renner fort på med en digital kruttvekt, ammo bokser, hylsebrett, etc, etc.

Link to comment
Share on other sites

har ikke peiling på ladesett, men skyter noen skudd i året. derfor har jeg bestemt meg for¨

å invistere i et ladesett :) er det noe jeg bør ta hensyn til ved kjøpet ? fikk tilbud om et

til 4 100 kr komplett sett sa selgeren. hva består dette settet av ? er det noe jeg bør/må

kjøpe i tilegg ?

 

Kan virke som det er ett RCBS-sett du har fått pris på. I såfall okey pris og meget bra kvalitet. Uansett så kan du få ett komplett ladesett til denne prisen. Velg RCBS, Lyman, Redding etc. Styr unna LEE! Greit i starten, men du skjønner rimelig snart hvorfor prisen er lav...... Så ender du opp med å komplettere med andre merker uansett. Det finnes imidlertid unntak; LEE diesett er etter min mening uforutskammet bra. Både standard og ikke minst Collet-dies ( som er en lite genistrek!) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg starta å lade på et LEE anniversary sett (det billigste man får), og har etterhvert kastet mesteparten av det som var i det settet. Etter å ha utvidet perspektivet litt, har jeg kommet til følgende: Die-sett, hylsetrimmere og Classic Cast-presse. Det er de tingene man skal handle fra LEE. Resten bør man egentlig legge noe mer kroner i, kanskje med unntak av kruttmålet deres, som faktisk håndterer grove kruttyper overraskende bra. Er også meget fornøyd med LEE Autoprime II, som er en pressemontert hetteisetter. Kommer aldri til å bytte ut den, så lenge den ikke ryker. Og om den så gjør, kommer jeg bare til å kjøpe en maken :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg også har ødelagt vekten min og en del utstyr har "forsvunnet" i forbindelse med flytting kjøpte jeg et "Lyman Kit".

 

I går innredet jeg laderommet. Forbauselsen var stor da jeg pakket ut settet jeg hadde kjøpt. jeg trodde jeg hadde kjøpt en Lyman Crusher (enstasjon) presse, men det jeg fant i esken var en Lyman T- Mag turret presse :shock:!

 

Den pressen til den prisen må sies å være en god handel :D .

Link to comment
Share on other sites

Steike! Men hvis du likevel føler at du ikke vil ha den, kan vi bytte likt :-)

 

Tilbudet ditt frister, men nei takk :wink: !

 

Denne pressen likte jeg! kan ha to kaliber ferdig innstilt samtidig som den virker mye mer solid og bastant enn den gamle Lee turret pressen min.

 

Jeg vet ikke hvorfor denne pressen endte opp i esken. Esken er merket med "Chrusher kit". Antagelig har en eller annen slengt sammen et kit av ting og tang som lå på lageret. Ekspeditøren gikk gjennom innholdet i esken mens jeg sto der, så jeg håper at de ikke har lurt seg sjøl. Jeg skal ta en telefon på mandag og fortelle at jeg har fått en bedre presse enn det har tatt betalt for. Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg er sikker på at ærlighet fortsatt varer lengst :D !

 

Dessuten vil jeg uansett levere tilbake den ene adapteren til en el- vekt som fulgte med. Jeg får uansett ikke brukt den til den mekaniske vekten...

Link to comment
Share on other sites

Enig ærlighet (eller evighet) varer lengst. Lurer på om vedkommende som har pakket forsendelsen har hatt to plukklister på bordet samtidig. Tenk deg i så fall pakka han andre fikk :-)

 

Huff :D !

 

Jeg regner vel med at jeg hadde fått en telefon om det var tilfellet. Jeg ringte på forhånd og forhørte meg om hva de hadde på lager og fikk beskjed om at de antagelig skulle klare "å sette sammen noe". Da jeg kom til Drammen forrige lørdag var imidlertid orderen på mystisk vis blitt borte. Etter å ha forklart at jeg hadde kjørt 17 mil for å hente settet forsvant en kar ut på lageret for å finne et sett. Min noe irriterte, stemme og det faktum at det var et misforhold mellom antall kunder og ekspeditører kan jo tenkes å ha tvunget dem til å "ta det de måtte ha".

Link to comment
Share on other sites

Har et Lee anniversary sett som jeg kjøpte for 650kr, og har ladet ca 500 skudd på den. Fungerer fint til mitt bruk og for folk som lader under 1000 skudd i året, mener nå jeg. Billig lading :D

 

Uten tvil :D !

 

Jeg har vondt for å se hvorfor man ikke skulle kunne lade på Lee utstyr. Jeg kjøpte min første Lee presse tidlig på 90- tallet og den har tålt mye lading. Nå er imidlertid den, og de to andre, preget av gjentatte flyttesjauer og manglende vedlikehold, så jeg hadde lyst på noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...