Jump to content

BR 50 kikkert.. valgets kvaler


.35Whelen

Recommended Posts

BR 50 er en hyggelig gren. Vi er flere her i Vestfold som nå i 2 år har prøvd å trene litt hver mnd i sommerhalvåret/vår og høst. Til nå har jeg brukt en "jallakikkert "av merke Pro Hunt 6-24x50. Kikkerten kosta vel ca. 1200 mener jeg.

 

Nå begynner lysta til å få tak i noe bedre. Klikkmessig, så duger kikkerten i hauger å spann. Ennå ikke merket treffpunktforandringer, og den er, - til stor overraskelse pålitelig ved klikk ut av skiva - og tilbake.

 

Men optisk er den heller begredelig. I bra solskinn, så ser jeg bra. Men med en gang det er litt overskyet, så plundrer jeg skikkelig med å se i "tåka" på 24x.

Ved overskyet vær så må jeg stille meg ned til ca 16x for å se blinken.

 

Hva finnes det av bedre alternativ til en "hyggelig" pris. (maks 5000)?

Vet noen sverger til Weaver i fast 32 eller 24 med 40 åpning... Men vil denne også bli mørk og tåkete i overskyet vær??

Link to comment
Share on other sites

Ville kikka på bushnell/B&L 6-24. Faktisk en veldig god kikkert, prisen tatt i betraktning. Kan skarpstilles ned til 10m også, om man skulle finne på å trene litt miniatyr. Har en sånn på .22lrn selv, og ingen problemer med å anbefale den. Dukker av og til opp ganske rimelig på bruktmarkedet også.

Link to comment
Share on other sites

Ditto.

Mye kikkert for pengene og opptimal til formålet, har 2 stk. selv, pluss en som er solgt (ville bytte retikkel)

Tror ikke du vil angre :wink:

Beste pris - hvor?? Takk for råd (når 3 stk her på tråden allerede anbefaler den, så bør den jo være tålig bra..). :D

 

Her i Norge tipper jeg Jaktdepotet/Skytesport er billigst.

Jeg tok min fra http://www.dnrsports.com. De var billigst i mai i år.

Link to comment
Share on other sites

Den første kjøpte jeg for 6-7 år siden hos Norma. (viste vel ikke bedre og hadde ikke nett)

De to andre ble kjøpt hos Skytesport, vet ikke om Idar har noen inne, har ikke noe særlig erfaring med utenlanske nett butikker, men nå er jo kursen veldig gunstig.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Dette synes jeg var rett så hyggelig, har nemlig drevet å vurdert anskaffelse av en slik Bushnell 6-24X selv til litt ymse bruk.

 

Primært jaktfelt og med mulighet til å sette den på .22 til eventuelle prøver og forsøk i BR50, er dog litt i valgets kval i forhold til retikkelet, jeg driver å vurderer mildot utgaven, litt pga mulighetene til å forlegge på vinden under jaktfelt, ditto for elgbane/viltmål og "hold over" med mer generell .22 bruk..

 

Noen synspunkter på dette, hvis det er greit for trådstarter ??

 

eller skal jeg opprette egen tråd for spørsmålet ??

Link to comment
Share on other sites

Flashman, mine bruksomeråder er nesten eksakt ett speilbilde av hva du hadde tenkt deg. :wink:

 

Den første kikkerten var en med fineplex, den ble brukt på salongen, men satt også på 700`n under toppjakt.

Til visse jaktformer fungerer den helt greit, bare husk at det ikke er noe tanks og p.g.a langt alu. mellomrør i 1" kombinert med en montasje som har kort avstand mellom ringene kan den bli noe "myk"

Opptikken syns jeg er ett funn til den prisen, som naturlig er kommer den til kort når mørket faller på, motlysegenskapene er helt godkjent, likeså klikkjustering.

 

Nr. 2 Ble innkjøpt med tanke på jaktfelt, den har 1/4" target dot, noen hater det det retikkelet, personelig liker jeg det veldig godt.

Som du sier mildot er ett alternativ, personelig syns jeg det er overkill, ihvertfall viss du skyter i regi av njff der avstandene skjelden blir noe lengre enn at man kunne brukt salongen :wink:

Jeg skrur for elevasjon, klikkjusteringen fungerer som sagt bra.

Til lengre hold 200+ og når vinden blir ett større moment er selvsagt mildot å foretrekke

 

Nr. 3 Som har mildot hopper litt fram og tilbake mellom en 1022 og en Rem 700 i 6mmbr. bruket her blir stort sett papp og varmint, og det hender den er med på 700`n etter bukken.

 

For noen år siden var det en veldig populær kikkert til jaktfelt og det fins mange av den rundt omkring, så det skulle vel være mulig å myse gjennom en.

Retikkelet sitter som kjent i andre plan og "sann" mildot vil være på 12X

klikkjustering er 1/8"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...