Jump to content

Litt hjelp ang bjørnejakt


storjegeren

Recommended Posts

Jeg har i dag bestilt en tur til BC i Canada på ulv og bjørnejakt(ikke åtejakt). Har bestilt denne turen selv så jeg tenkte jeg skulle høre med dere om dere har litt tips om hva jeg burde tenke på og hva som er nødvendig å ordne på forhånd o.l.

 

F.eks så lurer jeg på om jeg må søke noe spesielt på forhånd med tanke på å ta med meg kraniet og skinnet hjem til Norge.

 

Har jeg lov til å ta med skudd på flyet over ditt, eller må jeg kjøpe skudd der borte.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var i canada i 2003 hadde jeg med skudd, Da slipper du å skyte inn.( du må selfølgelig ta test skudd der borte)

Men det er også billigere ammo der.

Med tanke på kraniet og pelsen må du søke mattilsynet om import, Pris messig lønner det seg å sette bort preparant jobben der, for de må uansett gjøre noe med det for å få det inn i landet.

Men det er nok mange som er mere bereiste en meg her som har reglene klare :)

Hilsen Kim

Link to comment
Share on other sites

Beklager men du kan nok ikke bare ta med deg skinn og skalle hjem men ammo er ingen problem med å ta med tur - retur!

Så enten må du gå gjennom noen som er godkjent hos mattilsynet men uansett må det tørkes og behandles før du får det inn til Norge :(

Selv var jeg nede i Montreal og skjøt bjørn i juni men her ble det levert til preparant der og venter den hjem nå i nærmeste fremtid :D

En annen ting er jo at det også er mye billigere å preparere den der.

Link to comment
Share on other sites

Hei storjegeren.

 

Ammunisjon er begrenset til vekt, i forsvarlig/original embalasje, i ordinær bagasje (ikke håndbagasje eller samme kolli som våpenet!).

 

Innførselsprossedyrene er blitt enklere med årene mht Mattilsynet så det er vel ikke grunnen til at jegere stopper ut i utlandet. I Canada har preparantene dessuten bredere erfaring enn de norske preparantene på canadiske dyrearter, rimligere utstopping og du slipper brysom håndtering av ferskt trofé (ved formelle feil kan ferskt trofé i værste fall bli destruert av nidkjære tjenestemenn), så hvorfor ta det hjem ferskt?

 

De fleste norske reisearrangører tilbyr dessuten samletransport for troféene til sine jegere, noe som faller mye rimligere ut enn egentransport. Og den norske reisearrangøren skal være din garantist for at ditt trofé kommer hjem til avtalt tid. Og som prima "vare".

 

Nyt turen (og la den norske reisearrangøren ta seg av det han kan og har sikkert gjort mange ganger før) og skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått de nye reglene for innførsel, så kan man fritt ta med trofèer (behandlede og ubehandlede) hjem, såfremt de ikke har restriksjoner knyttet til CITES eller av dyrehelsemessige årsaker. Ta kontakt med ditt lokale Mattilsynsskontor og hør nærmere! Og lykke til med jakta! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar.

 

Skal ta kontakt med mattilsynet så får vi se hva de sier.

 

Er det noen av dere som har stoppet ut bjørn i utlandet og fått den sendt hjem?

 

Det at norske reisearrangører tilbyr samletransport hjelper ikke meg mye, da denne turen blir ordnet helt på egenhånd uten noen reisearrangører innblandet 8)

Link to comment
Share on other sites

Ammo må sendes i orginal embalasje. Våpen og vital del sendes adskilt ( sluttstykke)

Ammo må også sendes adskilt fra våpen. Pakk rifla i våpenkoffert og sluttstykket / ammo

i bagasjen som du sjekker inn. Vær sikker på at alle papirer om utførsel/ innførsel er 100 % i

orden, ellers har du ikke noe våpen å bruke :shock: Riktig god tur.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder forsendelse av våpen / ammo, er det like mange meninger som flyselskaper.

Selv har jeg opplevd å bli stoppet på Værnes med beskjed fra SAS at jeg ikke får sende sluttstykket sammen med våpen og heller ikke i samme bag (insjekket) som ammoen var i.

Heldigvis hadde jeg to bager som skulle sjekkes inn slik at sluttstykket lå i den ene og ammoen i det andre.

Men dama i skranken var påståelig og hevdet at dette var ny policy (2008) :shock:

Da dette var innenlandsreise tok jeg sjansen og alt kom frem.

 

Ved utenlandsreise anbefaler jeg (og gjør det selv uten problemer) å ha sluttstykke i våpenkofferten sammen med rifla, men ta det ut og tape det til løpet.

Grunnen er ganske enkelt at når du står på flyplassen i Canada, eller Sør Afrika for den del og mangler bagen med ammoen, så har du ihvertfall komplett våpen, og ammo kan vanligvis kjøpes.

Verre med sluttstykket som mangler og som er på vei til Hong Kong eller Buenos Aires....

 

Air France og Norwegian som jeg har reist med har ingen problemer med denne fremgangsmåten, og jeg ville ihvertfall ikke ta sjansen på å reise utenlands hvis ikke det var et komplett våpen i kofferten.

Det står at ammo skal sendes i originalemballasje av metall eller "fiber", men jeg har aldri hatt problemer med vanlige MTM plastbokser. Poenget er at patronene står adskilt og ikke ligger i en røys i en pose.

 

 

Bortsett fra det, god tur og husk masse bilder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går inn på mattilsynets hjemmeside kan du lese alt om import av trofe fra utlandet. Det er ikke lovlig å innføre rå ubehandlede skinn. Jeg har selv vært over dammen og jaktet bjørn. Denne fikk jeg stoppet ut lokalt til en grei pris. Flyfrakten på den utstoppede bjørnen kom på ca 4000. (Stående, relativt liten svartbjørn) Skallen kokte jeg rein der borte og sendte den i kofferten (Pass på å pakk den godt inn i plast ellers kan klærne lukte ganske heftig) Ikke helt etter boka, men det går som regel greit.

hadde også med meg 20 kg kjøtt uten at det skapte problemer. Bjørnekjøtt er uuutsøkt mat !

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver og sjekker rundt ang det å ta med seg våpen inn i Canada.

Har funnet ut at jeg må fylle ut det skjemaet :Non-residents Declaration form

 

Men jeg fikk også beskjed om at det kunne være litt forskjellig fra provins til provins. Er det noen her som har noen erfaring med å ta med seg våpen inn i British columbia i Canada?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

1. Våpenet må tolles ut av landet ved tolla på utreiseflyplassen. Sjekk at denne er åpen og betjent på det aktuelle avreisetidspunktet. Møt opp i god tid ved utreise. Da tollpapirer må fikses og våpnet sendes som spesial bagasje.

 

2. Våpen, ammunisjon og sluttstykke skal i hvert sitt koli. VIKTIG! Enkelte flyselskaper har begynt og kreve at ammunisjon skal pakkes i en låsbar koffert (bla. south african airways så seint som i forrige mnd). ( Her kan du evt. bruke et gammelt pengeskrin.) Hold deg unna Amsterdam ( Gjelder også hvis du kun er i transit) Alle våpen over Amsterdam må tollklareres, også våpen i transit. En meget møysomelig prosess som tar minst 3.uker. Å husk en søknad for utreise og en for hjemreise. Så hold deg unna Amsterdam.

 

3. Alle våpen skal tolles inn i Canada. Non resident firearm declaration. Du finner en link til skjema bla. på min hjemmeside. Fyll ut men ikke signer før du kommer bort da signeringen skal bevitnes av tolla der borte. Koster CAD 50,- og er gyldig i 1.år. Dette bør du ta med i kontanter. Tolla i Canada tar som regel ikke kort.

 

4. Det var våpenet og ammunisjonen.

 

5. Bjørn og Ulv er CITES II arter og det kreves et CITES sertifikat i fra opprinelses landet ( I det tilfelle Kanada. ) for å få importert trofeene til Norge. Den outfitteren du har bestilt jakta hos kjøper lisenser, tager osv. før du ankommer ( Disse må være i orden ellers er det ulovlig jakt.) Han guider deg også sikkert til en lokal utstopper etter endt jakt, avtal gjerne dette med outfitteren før du drar, som tar seg av papirarbeidet CITES lisenser rapportering etc. CITES papirene er som regel i orden etter en to-tre uker. Skal du ha en "RUG" eller gjøre noe annet med trofeet der borte så regn gjerne med at det tar 6-8 mnd. Alle seriøse utstoppere i Kanda er kjent med rutinene rundt dette og skip'er trofeet hjem til deg når det er ferdig.

 

NB! CITES klasser opp og ned de forskjellige artene ved jevne mellomrum. Så sjekk gjerne med DN som er ansvarlig norsk myndighet før du drar.

 

 

Kontakt:

 

Øystein Storkersen

Direktoratet for naturforvaltning

7485 TRONDHEIM

Telefon: 73 58 05 00 (utenom kontortid mobil 93 06 39 71 & 97 77 95 16)

 

 

6. Det var trofeet.

 

7. Til slutt, Ha en riktig god tur!!! og husk masse film i kameraet, eller minnekort er det vel i våre dager :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...