Jump to content

Lever Revolution?


Keith

Recommended Posts

Har sett gjennom om jeg kan finne noe om dette, og har noen spørsmål til rette vedkommende (Fulmen? Vinje??):

 

Man slår på trommene med brask og bram over denne nye ammunisjonen (merkelig at ideen med plastspiss som Norma lanserte en gang på 60 tallet har blitt en så stor suksess så lenge etterpå) og fabrikken publiserer data i lange baner.

 

Har kikka litt på de forskjellige kalibrene og så slår det meg:

 

LEVERevolution 30-30 160 grains kule

Etter hva jeg forstår holder denne akkurat 225 kgm på 100 meters hold ut av en vanlig, kortløpet 30-30 karabin.

 

Har den gamle 30-30 Winchesteren plutselig blitt godkjent storviltrifle her til lands?

Ser at den holder i Sverige (Vapentidningen) men regelverket stiller vel litt lavere krav i Sverige?

 

Hva (og hvem) er det som bestemmer elle avgjør om et kaliber og en våpenkombinasjon holder?

 

Og hvordan skal man kommunisere dette til mer eller mindre vrangvillige oppskytings-ledere landet rundt?

Link to comment
Share on other sites

Oi, det blir marginalt. Med en oppgitt munningshastighet på 2400ft/s og 2150ft/s på 100 yards må BC være ca .320. På hundre meter blir da energien 2168J mens kravet er på 2200J. Eneste mulighet blir da å kronografere ammoen og se om du får høyere hastighet enn oppgitt, og det er vel ikke så sannsynlig?

Link to comment
Share on other sites

Oi, det blir marginalt. Med en oppgitt munningshastighet på 2400ft/s og 2150ft/s på 100 yards må BC være ca .320. På hundre meter blir da energien 2168J mens kravet er på 2200J. Eneste mulighet blir da å kronografere ammoen og se om du får høyere hastighet enn oppgitt, og det er vel ikke så sannsynlig?

 

Hmmm nei....vanskelig det - her burde det selvsagt vært gjort et UNNTAK! :D

 

Men for at tråden ikke skal bli så kort (blir det når Fulmen har sagt sitt....):

 

Hva kommer det av at det er lavere energikrav i Sverige (ser slik ut jfr Vapentidningen), er svenskene så mye mer småfellte enn oss? 8)

 

Og hva kommer det av Fulmen ,at akkurat når det gjelder norsk krav til storvilt-ammo, så ser det ut til at en enkel huskeregel er hastighet på 100 yards OMTRENT blir det samme som energien i Joule på samme? Er det valget av kulevekt som tilfeldig lander oss der (9 og 10 gram)??

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bare en tilfeldig konsekvens av kulevalget.

 

Når det gjelder svenskenes krav er jeg faktisk helt blank, hva er det kravet? At det er lavere kan jo skyldes at svensk elg er mindre eller at de bare er pingler som ikke kan håndtere voksne kaliber. :mrgreen:

 

Når det gjelder 30-30 mener jeg det finnes (fantes) mer detaljerte regler for måling av dette, bl.a. med et 6% slingringsmonn for våpen med kort løp. Men om disse fremdeles gjelder og hvor de står har jeg ingen anelse om. Stod noe om dette i VJ når de testet ut 357 Magnum for rådyrjakt sånn for veldig lenge siden en gang.

 

Er kulene tilgjengelig i løs vekt? Litt kreativ lading kan kanskje lirke patronen innenfor, men personlig ville jeg neppe ville dratt på storviltjakt med det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.chuckhawks.com/leverevolution.htm

 

Tror den holder jeg:

 

.30-30 (.308")

 

160 grain Evolution - SD .240, BC .330

 

 

Here are Hornady's advertised ballistics for the new LEVERevolution factory loads, taken in 24" test barrels, showing velocity (fps) / energy (ft. lbs.):

 

.30-30, 160 grain - 2400/2046 @ muzzle, 2150/1643 @ 100 yds, 1916/1304 @ 200 yds, 1699/1025 @ 300 yds.

 

 

225 kgm tilsvarer : 225x7,233 = 1627,4 ~ 1628 ft-lbs

 

Vi ligger altså litt over på 100 yards.......

 

Tror den holder jeg og det er vel slik at det er ammoprodusentens publiserte data som skal legges til grunn?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Beklager, men selv med 0.33 i BC går det akkurat ikke. Har kjørt tallene gjennom Ballistic Explorer, og da får jeg 2185J på 100m (altså fattige 0,7% under grensen). Kanskje du kan dyppe kulene i fett før du skyter de?

 

 

Vill dette få opp hastigheten?

 

 

Kva med å demontere den ferdig-rulla ammoen då? ta ut kula og fylle i med litt extra krutt :twisted::twisted::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du kan dyppe kulene i fett før du skyter de?

Vill dette få opp hastigheten?

 

Jeg har sett tester som tyder på det ja. Men det var ment som en spøk, man skal ikke tukle med ammo uten å vite hva man driver med. Jeg kunne tenkt meg å testet dette en gang, men da under kontrollerte forhold og med trykkmåler.

 

Kva med å demontere den ferdig-rulla ammoen då? ta ut kula og fylle i med litt extra krutt

 

Det ER jo en mulighet. Man kan riktignok ikke bare legge til krutt, men man kan jobbe frem en ny ladning som gir høyere hastighet. Personlig tror jeg det blir drøyt uansett, men man skal aldri si aldri.

Link to comment
Share on other sites

Her maa straks avfattes en petition og den samlede trupp af Kammer-tjenere maae uden videre tidsspilde gi seg på marsj henad til det kontoir der bestyrer saadane beslutninger, og sørge for at vaare jægervender faar oppleve den glede at see den vældige elg-ochsen falde for et veldrettet skud af et bøyle-repeter gevaer!

Bøyle-repeter gevaerets fortrinlige funktion i skogen kan ikke lenger holdes skjult for den almene hob!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ER jo en mulighet. Man kan riktignok ikke bare legge til krutt, men man kan jobbe frem en ny ladning som gir høyere hastighet. Personlig tror jeg det blir drøyt uansett, men man skal aldri si aldri.

 

 

Er klar over dette, men måtte bare skrive litt fort....Veit om fleire som demonterer NATO-ammo, og bytter ut komponenter.... men, men, time vil sjov;)

Link to comment
Share on other sites

Her maa avfattes en petition og den samlede trupp af Kammer-tjenere maae uden videre tidsspilde gi seg på marsj henad til det kontoir der bestyrer saadane beslutninger, og sørge for at vaare jægervender faar oppleve den glede at see den vældige elg-ochsen falde for et veldrettet skud af en bøyle-repeter gevaer! Bøyle-repeter gevaerets fortrinlige funktion i skogen kan ikke lenger holdes skjult for den almene hob!

 

 

 

WTF?????

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde jo en liten diskusjon rundt 30-30 LeveRevolution på et nærliggende forum, i form av 30-30 Ackley Improved.

 

http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=34211&highlight=

 

Da kan du lovlig ta din Winchester 94 på storviltjakt.

 

Det å finne andre ladninger til "standard" 30-30 med LeveRevolution kuler og tilgjengelige krutt som klarer kravet har jeg ikke tro på.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde jo en liten diskusjon rundt 30-30 LeveRevolution på et nærliggende forum, i form av 30-30 Ackley Improved.

 

http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=34211&highlight=

 

Da kan du lovlig ta din Winchester 94 på storviltjakt.

 

Det å finne andre ladninger til "standard" 30-30 med LeveRevolution kuler og tilgjengelige krutt som klarer kravet har jeg ikke tro på.

 

Takk for lenka, skal lese litt over der også, får håpe at ikke nærverende Kammerister har ødelagt tråden med ubetenksom sletting....

 

Tenkte ikke på hjemmeladning i det hele tatt: skal det være noen mulighet for å få etablert *nye* kaliber utenom de 3 store, så må en vel holde seg til fabrikk-spise, Norge er et langt oig smalt land, skytebanene befolkes av oppskytingsledere som følger den opptrukne landeveg.

 

Tipper Hornady har tilgang på noe spesialblandet krutt som vi vanlige dødelige ikke får tak i (i hvert fall ikke HER i landet!), og/eller at krutt tilsvarende dette ikke blir tilgjengelig på denne siden av 2010.

 

Nei tanken var kort og godt at denne patronen er like bra som de marginale ladningene i endel andre kalibre, og kunne passe bra for spesiell bruk, skog, hundefører osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bare en tilfeldig konsekvens av kulevalget.

 

Når det gjelder svenskenes krav er jeg faktisk helt blank, hva er det kravet? At det er lavere kan jo skyldes at svensk elg er mindre eller at de bare er pingler som ikke kan håndtere voksne kaliber. :mrgreen:

 

http://www.jagareforbundet.se/juridik/l ... lningk.asp

 

Svenskene har

 

9 grams kule : 2700 Joule @ 100m

 

10 grams kule : 2000 Joule @ 100m

 

En kan undres over byråkratiets innviklede irrganger på denne planeten!

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha, der tok du innersvingen på meg-

 

En god latter forlenger livet, men nå kommer sikkert DN på banen med forskrift om minst 3 skudd - ett i løp og to i magasin, man må jo sikre human avliving, må vite!

 

Og om ikke DN kjenner ansvaret tynge NOK, så har vi dyrevernalliansen, eller noe slikt, de var på abene denne uke med angrep på travsporten - noen har for god tid og for små problemer å bale med i hverdage.

Link to comment
Share on other sites

Med 165 SST-kulen holder min Winchester til kravet - + litt til :)

 

Ladedata på den ?

 

Og en advarsel jeg fikk fra en som har bedre greie på leveraction enn meg:

 

Ikke prøv å lade med spisskuler, dersom du ALLEREDE har skudd i rør-magasinet!

 

I følge kilden er det stor sjanse for å sette av tennhetta under LADING, med magasinsprenging som følge!

 

Så der ville jeg være veeeldig forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

 

 

"er jo ikke denne kulen noe særlig å lade med hvis man skal fylle opp magasinet"

 

Var jeg uklar :D

 

 

Etter mange år på nettet og stadige overraskelser på hvor kreative det går an å være når det gjelder rein dumskap:

 

Det må nok kraftigere lut til!

Det finnes en "amerikaner" i ethvert forum som absolutt MÅ prøve.

Det finnes folk som hopper ut fra hustak også!

 

:D:D

 

Neida Shadob du var ikke uklar, men når det gjelder spisskuler i 30-30 og ladedata på det er det knapt nok mulig å være klar nok!

 

Så var det ladedata på enkelt-skudds kreasjonen din?

8)

Link to comment
Share on other sites

TOUCHÊ!

 

Var vel ikke ladedata jeg var mest interessert i, snarere BC, eller hvor mye has\tighet sitter du igjen med på 100 meter (og hvor stor var munningshastigheten, HOLDER 30-30 skutt i en T/C Encore, og ladet med spisskule for Ælj på 100 meter?? (nå tøyer vi strikken langt her, men trådstarter 8) låpner sikkert ut tråden sin :) )

Link to comment
Share on other sites

Fabrikken oppgir BC til 0.447.

Gj.snittshastighet fra min rifle er 2378 fps.

 

Håper jeg ikke har regnet feil (og oppgitt feil amerikansk kreasjon :) ) - og det er ikke usannsynlig - da min skolegang har vært preget av dårlige karakterer hele veien i fagene regning/matte :oops: - og kunnskapene har ikke blitt noe bedre de tre siste tiårene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det forklarer jo yrkesvalget ditt 8)

Og ikke minst hvorfor du stadig vekk selger ting jeg egentlig vil ha, på helt feil tidspunkt!

 

Jeg håper forøvrig at fi får leverevolution kulene i .357 og .44 snart. (og at noen har en H&R rifle i 30-30, 45-70 eller et hvilket som helst kaliber å slege meg snart...)

Link to comment
Share on other sites

Fabrikken oppgir BC til 0.447.

Gj.snittshastighet fra min rifle er 2378 fps.

 

Håper jeg ikke har regnet feil (og oppgitt feil amerikansk kreasjon :) ) - og det er ikke usannsynlig - da min skolegang har vært preget av dårlige karakterer hele veien i fagene regning/matte :oops: - og kunnskapene har ikke blitt noe bedre de tre siste tiårene :roll:

 

OK 165 grain kule, utgangshastighet 2378 fps, BC 0.447.....

 

Litt "kreativ" lesing av ladetabeller hvisker meg at du lader max i en 30-30 Win for å få til det, så her er det ikke snakk om startladninger for andre.

 

Det gir ca 2800 J ved munningen, mens kravet er 2200 på 100 meter, om ei kule med 0.477 BC klarer det, er det bare Fulmen som kan si med mange desimaler :D (har ikke de vanlige tabellene mine for hånden)

 

Tror du ligger akkurat på grensen, hadde egentlig ikke trodd at 30-30 rakk opp dit, men sier du det, så er det vel så. Artig å tenke i litt andre baner enn vanlig!

Link to comment
Share on other sites

Ihvertfall:

 

Den går bra i 94`en - og sinnsykt bra i TC`en.

 

Med TC-løpet - har jeg skutt ganske mange dyr med Nosler Ball. Tip i 150 gr. - det største: en zebra på 118 m - og den har fungert knall hver gang - og hastigheten er kun 2000 fps fra utgang.

 

Så hvorfor skifte kule og krutt?

 

Med 5 cm overslag på 100 m - gir den 8 cm underslag på 150 m, og da er jeg egentlig "klar" for det meste.

 

Skjøt en Blesbok på 198 m med den - og den gikk 1,5 m etter skuddet.

 

Andre (og ganske mange) dyr - har ikke løpt mer enn 60 m - med skudd fra TC`en.

 

Med 94`en har jeg ikke skutt noe annet enn noen rådyr - med 150 gr. RN,

Og hva er årsken til det: Dumme regler i Norge.

 

Men regler er til for å overholdes - og derfor drar jeg minst en gang til Afrika hvert år for å "teste" kuler i div. kaliber.

Men selvsagt: 10-12 dyr med en eller annen kule - vil ikke gi absolutt verdi.

 

Det som imidlertid gir ganske mye svar - er de andre som er med på reisene.

 

De skyter med forskjellige kaliber og kuler - og det gir en ganske god pekepinn.

 

Woodleigh, Barnes, Rhino etc. - gir faktisk ikke noe bedre resultat enn andre "billige" kuler - når vi snakker om rimelige hastigheter i .30 klaiber.

 

Og hva skyter du ikke med .30 kaliber?

 

Treffpunkt er det eneste avgjørende.

 

Men for å ha sagt det: Revolverskutte dyr i caliber .44 og .45 -går i canvas`en - like fort som med riflekaliber - og med mindre kjøttødeleggelse (uten at det betyr noe når man ikke skal ha kjøttet).

 

Nå ser jeg bort ifra B5.

Link to comment
Share on other sites

He ,he ! slenger meg med på tråden med ei lita historie fra min kommune , skal sies at dette er noen få ti-år siden men denne jegeren hadde en 94 i 30-30 som han brukte i masser av år på elgjakt og jeg vet han sjøt flere titalls dyr med den , plutselig et år fikk han problemer med 94'n under oppskyting med at en ung representant fra skytterlaget nektet han og bruke den ,gubben ble 'forbannet' og dro neste dag på lensmanskontoret med børse og patroner , på neste storviltprøve møtte han opp og skulle skyte ,det ble ny runde med samme mann men da dro gubben opp et brev som var datert og underskrevet av lensmannen at hans våpen var 7.62 mm og var godkjendt for storviltjakt , hvorav gubben sa *det æ da bra at det fortsatt æ vaks'ne folk åt myndigheta'n da å itte unge snørrvøtter* , den høsten sjøt karen en 19 tagger og i årene etterpå var det ingen som bemerket 94'n , og han jaktet vel elg i 15 år etterpå . Jeg har selv stått som kontrollør for skytterlaget mitt de siste år han jaktet men 94'n var og ble hans elgbørse :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har bare lyst til å skyte inn en ting her :

 

http://www.jaktgutta.no/index.php?name= ... RSIKT.html

 

Tillatt brukt på småvilt og rådyr, bever, jerv og gaupe forutsatt at det brukes

ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergi

på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand, jfr. ”Forskrift om

utøvelse av jakt og fangst”, § 16

 

.222 Remington

 

.223 Remington

 

.22 PPC-USA

 

.22-250 Remington

 

.220 Swift

 

5,6x50R

 

5,6x52R

 

6 PPC-USA

 

6 BR Norma

 

.243 Winchester

 

6mm Remington

 

.240 Weatherby Magnum

 

.30-30 Winchester

 

.25-06 Remington

 

7,62x39

 

.357 Magnum

 

.44 Magnum

 

 

Tillatt brukt på alt norsk vilt, inkludert storvilt og sel dersom det brukes

ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram, og med følgende anslagsenergi på 100meter:

For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslagsenergien

være minst 2700 joule (275 kgm)

For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal

anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm)

Jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, §16

 

6,5x55 Mauser

 

6,5-.284 Norma

 

6,5-06

 

6,5x57R

 

6,5x68S

 

.260 Remington

 

.264 Winchester Magnum

 

.270 Winchester

 

.270 Weatherby Magnum

 

7mm-08 Remington

 

7x57

 

7x57R

 

7x64

 

.280 Remington

 

7mm Remington Magnum

 

7mm Weatherby Magnum

 

.308 Winchester

 

.30-06 Springfield

 

.300 H&H Magnum

 

.308 Norma Magnum

 

.300 Winchester Magnum

 

.300 Weatherby Magnum

 

.300 Remington Ultra Magnum

 

.30-.378 Weatherby Magnum

 

7,62x54R

 

8x57 IS

 

8x57 IRS

 

8x68 S

 

.338 Winchester Magnum

 

.338 Lapua Magnum

 

.340 Weatherby Magnum

 

.358 Winchester

 

.35 Whelen

 

.350 Remington Magnum

 

.358 Norma Magnum

 

9,3x57

 

9,3x62

 

9,3x64

 

9,3x74R

 

.375 H&H Magnum

 

.378 Weatherby Magnum

 

.416 Rigby

 

.416 Remington Magnum

 

.404 Jeffery

 

10,75x68

 

.45/70

 

.458 Winchester Magnum

 

.470 Nitro Express

 

.500 Nitro Express

 

.577 Nitro Express

 

.600 Nitro Express

 

.700 Nitro Express

--------------------------------------------------------------------

 

Kaliber 30-30 står ikke på storvilt-listen, dermed kan det jo ikke være lov. Noen invendinger :?:

Link to comment
Share on other sites

Har bare lyst til å skyte inn en ting her :

 

http://www.jaktgutta.no/index.php?name= ... RSIKT.html

 

 

Kaliber 30-30 står ikke på storvilt-listen, dermed kan det jo ikke være lov. Noen invendinger :?:

 

 

So what? Betyr ikke en dritt at den ikke står på listen der. Er ikke noe krav om at kaliberet skal stå på noen liste.

.458 Lott står heller ikke der, er det da kanskje ikke lov på storvilt? :roll:

 

Holder kaliberet kravene om anslagsenergi er det lov, gjør det ikke det er det ikke lov.

 

Hrn 30-30 LeveRevolution holder ifølge ingeniørene hos Hornady ikke kravet for bruk på Elg i Norge og dermed er det ikke lov med mindre en skytter kan dokumentere at de holder tilstrekkelig fart i sitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

 

So what? Betyr ikke en dritt at den ikke står på listen der. Er ikke noe krav om at kaliberet skal stå på noen liste.

.458 Lott står heller ikke der, er det da kanskje ikke lov på storvilt? :roll:

 

Holder kaliberet kravene om anslagsenergi er det lov, gjør det ikke det er det ikke lov.

 

Hrn 30-30 LeveRevolution holder ifølge ingeniørene hos Hornady ikke kravet for bruk på Elg i Norge og dermed er det ikke lov med mindre en skytter kan dokumentere at de holder tilstrekkelig fart i sitt våpen.

 

 

Det står jo på listen over småvilt... Men jeg vet ikke, var bare en ting jeg fant på nettet som jeg ville dele med dere. Man kan jo ikke stole på ALT man finner på nettet :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

So what? Betyr ikke en dritt at den ikke står på listen der. Er ikke noe krav om at kaliberet skal stå på noen liste.

.458 Lott står heller ikke der, er det da kanskje ikke lov på storvilt? :roll:

 

Holder kaliberet kravene om anslagsenergi er det lov, gjør det ikke det er det ikke lov.

 

Hrn 30-30 LeveRevolution holder ifølge ingeniørene hos Hornady ikke kravet for bruk på Elg i Norge og dermed er det ikke lov med mindre en skytter kan dokumentere at de holder tilstrekkelig fart i sitt våpen.

 

 

Det står jo på listen over småvilt... Men jeg vet ikke, var bare en ting jeg fant på nettet som jeg ville dele med dere. Man kan jo ikke stole på ALT man finner på nettet :wink:

 

 

Beklager hvis jeg var for kvass. :(

 

Mitt poeng var bare at det eneste som står i loven er kravene om anslagsenergi og kulevekt. Det er ikke noen liste. Men det er flere som har satt opp en liste slik den du viser (også i politiet) som viser de vanligste kaliberene og deres normale bruksområder. Men man må huske på at den kun er veiledende og det at ett kaliber ikke står i den ene kategorien ikke nødvendigvis betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Beklager hvis jeg var for kvass. :(

 

Mitt poeng var bare at det eneste som står i loven er kravene om anslagsenergi og kulevekt. Det er ikke noen liste. Men det er flere som har satt opp en liste slik den du viser (også i politiet) som viser de vanligste kaliberene og deres normale bruksområder. Men man må huske på at den kun er veiledende og det at ett kaliber ikke står i den ene kategorien ikke nødvendigvis betyr noe.

 

Hehe, går bra :wink:

 

Daså :) Det visste jeg faktisk ikke, så var greit å bli rettet på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her maa straks avfattes en petition og den samlede trupp af Kammer-tjenere maae uden videre tidsspilde gi seg på marsj henad til det kontoir der bestyrer saadane beslutninger, og sørge for at vaare jægervender faar oppleve den glede at see den vældige elg-ochsen falde for et veldrettet skud af et bøyle-repeter gevaer!

Bøyle-repeter gevaerets fortrinlige funktion i skogen kan ikke lenger holdes skjult for den almene hob!

 

Så sant, så sant, men må det på død og liv være .30-30? Har full forståelse for dem som ønsker å skviise det siste utav denne og få den godkjent, men om det ikke går finnes det da andre kaliber leaver-riflene leveres i.

 

Sist elgjakt benyttet jeg min Marlin 1895 CB i .45-70, dog uten å felle elg. Året før skjøt jeg en kalv med min Savage 99 i .300 savage. Sammen med Savage'n og dens rotajonsmagasin ser jeg litt overbærende på den nye "Lever revolution" ammoen. Denne nyheten burde ha navnet "Rørmagasin revolution" :P

Link to comment
Share on other sites

Og når det skal sies: Den som skal jakte elg med leveraction, har hatt et fullgodt alternativ de siste 25 år i allefall: Browning BLR i .308 Win. Suyper-slick lever med boksmagasin, og SVJH, JMB's oppdatering av lever-mekanismen med skrue-lever og roterende bolt som låser.......

 

(hva er JMB spør du: John Moses Browning R.I.P.)

Link to comment
Share on other sites

Joda, finnes helt klart bedre alternativer til hjort/elg en 30/30 hvis man skal kjøpe en nye leveraction rifle til dette. Men det er mange som allerede har en 30/30 til rådyr som kanskje ikke jakter hjort/elg til vanlig. Og så får de kanskje muligheten til å være med på hjort/elgjakt og da hadde det vært kjekt for dem å slippe å kjøpe nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...