Jump to content

Rifle i 338 Federal


Falk

Recommended Posts

Jeg har begynt å spekulere på en ny rifle. Rifla skal brukes på elg og kanskje en utenlandstur i fremtiden på villsvinjakt. Kaliberet jeg har tenkt på er 338 Federal. Er det noen som har kjennskap til kaliberet eller har en rifle i kalibre som kan dele noen erfaringer med meg. Lurer litt på hvordan rekylen er i et slikt kaliber, og hvilken presisjon jeg kan forvente meg. Hvordan er kulebanen med litt tunge kuler og hvordan er tilgangen til kjøpeammo eller lader dere mest selv. Jeg er bare i tankeboksen enda men kom gjerne med synspunkter om kaliberet. Våpnet jeg tenker på er en Ruger M77 Hawkeye. Innbiller meg at dette er en effektiv grisestopper. http://www.ruger.com/Firearms/FAProdVie ... 1&return=Y

Link to comment
Share on other sites

338 Federal egner seg best til ferdigrullet ammunisjon da det har vist seg umulig å få særlig fart med de krutt som er tilgjengelig for oss.

Dessuten er 200grains kuler som denne ofte lades med temmelig lett for kaliberet. Tunge kuler havner veeldig dypt i hylsa, du er i praksis stuck med lette kuler.

Jeg ville valgt 338-06 eller 338WM.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt. Jeg lader selv men det kunne være greit å prøve med litt kjøpeammo også. Her er jeg litt usikker på hva som finnes av ferdig rulla patroner enda. En av grunnene til at jeg vurderer en rifle i dette kaliberet, er man kan bruke en rifle med kort låskasse og få mye power ut av det. Samtidig som at Ruger leverer sin rifle med et 22" løp. Blir en grei og hendig rifle å bruke i kupert terreng. Så tror jeg rekylen ikke er så kraftig som på en 338VM.

Sauer 200STR hvordan opplevde du rekylen når du prøvde patronen?

Link to comment
Share on other sites

Rekylen var litt være enn i 308win men ikke så ille. Tunge(mellom tunge) kuler men moderat hastighet gjorde det tenker jeg. Er du beskymret for rekylen sett på en demper. Av fabrikkammo er det vel bare federalammo enda men de har 3 eller 4 ladninger tror jeg. Den trives god i korte løp også denne patronen så det trenger du ikke tenke på. Var 47cm på den jeg prøvde og han hadde dempa den og jeg skøyt 10 skudd uten og 10 skudd med bare for og prøve forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

338 Federal er et helt greit kaliber, som det går helt fint å lade til. Ei 200grs 338 kule har SD som er større enn en 165grs 308 kule, så å si at 200grs 338 er lett for kalibret er feil. Har ladet med 225grs Interbond, i litt over 700 m/s fra en 21" pipe. Den har helt grei kulebane til 200m og litt til. Det burde holde til alt av storvilltjakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har en Kimber Montana i 338 Federal som er brukt en hel del. Vi får greit ca 775m/s med en 210grs Nosler Part. 800m/s med 200 NF med god presisjon.

 

Er nå 4 rifler i samme kaliber i umiddelbar omegn med tilsvarende resultater. Hadde jeg jaktet hovedsaklig elg ville nok 358 vært mitt valg også, men som en middels kraftig patron med nok punch til alt på 4 her hjemme i ei lettvektsrifle er den utne konkurrenter i min verden.

 

Ganske bra utvalg i ferdig ammo i tillegg til at den er like uproblematisk å lade som morpatronen 308W.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kan man bruke 338Federal og 333-08 om hverandre?

Altså bruke 308w hylser til omlading sjølv om den er kammra i 338Federal.

Slik att det kan brukes fabrikk ammmo i nødsfall (gud forby)

men det kan skje...

Link to comment
Share on other sites

Så viss det skal brukes en allround løsning så bør børsa være kammret for 338Federal.

Da kan eg lade sjøl med 308 hylser.

Og bruke fabrikkammo viss det kniper.

Link to comment
Share on other sites

Mindre volum, er det da forskjell godset i hylsa?

Merner sterkt de skal være samme patrona i kammerdimensjoner i alle fall...

 

EDIT:

fant denne

http://www.speer-bullets.com/pdf/ReloadingSupplementalDATA/338_federal.pdf

 

Siden 338-08 er en villkatt, så er ikke kammerdimensjonene standardisert, og enkelte vil ha for korte kammer. Så dette er vel heller en føre var advarsel fra ammoprodusentene, så de ikke skal få på seg skylda når noen med et trangt kammer får sluttstykke gjennom skallen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...