Jump to content

Rottweiler, erfaringer?


G.G

Recommended Posts

Hei!

 

Har som nevnt i en annen tråd mulighet til å kjøpe ei rottweilertispe. Oppdretteren har en hannvalp også, men blir det aktuelt så går jeg for tispa.

 

Er det noen her som har erfaring med denne rasen? Passer den med småbarn og andre dyr? Er den spesielt aggressiv mot andre hunder? Dette blir i tilfelle den første store hunden jeg har fra den er valp, er det feil rase å starte med? Alt dere kan fortelle er interessant!

 

Har lest litt rundt om på vevet, og det er mye forskjellig å lese, både positivt og negativt. Men jeg stoler da litt xtra på Kammerater, så litt info herifra hadde vært fint! :)

 

-G.G

Link to comment
Share on other sites

Da dette er hunder som har vært populære en tid, tror jeg det har blitt avlet på en del individer med HD. Noe som er til stor plage for hund/eier. Familein til en bekjent hadde flere som var sterkt angrepet av problemet og måtte tas av dage.

Link to comment
Share on other sites

Rotweilere er fine hunder, men de trenger en konsekvent oppdragelse. De har mye vakthund i seg og kan bli overbeskyttende, og hannhunder kan fort bli litt dominante.Dette kan man selvfølgelig se på flere raser, men rottisen er en voldsomt sterk hund, som fort kan bli ukontrolerbar vist alt ikke er som det skal. Men med riktig oppdragelse finner du ikke triveligere hund.

Link to comment
Share on other sites

Men hva bruker man en rottwailer til?

Rottweiler er en brukshund. Enkelt og greit. Allsidig er den også...

 

Når det gjelder HD-statistikken på rottisen så har den til tider vært høy hos enkelte oppdrettere, og linjer.

Om man ser et stykke bakover i stamtavlen får man gjerne en god indikasjon på hva hunden kan være disponert for.

 

Vi bruker blant annet en rottweiler til søk og apportering av skutt fugl. Og han er gull verdt :D

 

Hvilken oppdretter er det du lurer på hund fra da?

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer fra bekjente som har hatt rottweiler sier at dette er krevende hunder som trenger en fast hånd. Som andre hunder vil de av og til eller oftere prøve ut hvem som er sjef og hvem som er NK. Store og sterke som de er, er det da viktig å ha etablert og fastholde the chain of command.

Link to comment
Share on other sites

Fast hånd og fast hånd...

Det viktigste, som i alt av hundehold, er å være konsekvent. Dønn konsekvent.

Da blir det sjeldent noe problem å etablere et forhold mellom hund og fører som er helt klart på hvem som følger hvem.

Sosialisering, som også i alt annet hundehold, er selvfølgelig også viktig.

 

Det kommer noen uttalelser her basert på annenhåndsinformasjon. Det kan stemme, for all del...

Min personlige erfaring er at dagens rottis er ganske pusete ift det den var for en del år siden, mye pga. avl på "feil" linjer. Altså, mindre vokting.

Dagens rottweiler er stort sett en fin brukshund, og en god familiehund. Noen linjer har mer driv enn andre, og krever derfor å bli brukt mer. Enkelte utstillingslinjer kan være ganske så bedagelige av seg...

 

Når det gjelder helse, så bør man som tidligere nevnt sjekke litt bakover i linjene. Noen linjer, da spesielt utstilling, har bl.a. hatt unødvendig høy Hd-statistikk og problemer med en øyesykdom.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Morro at du vurderer Rottis, og siden du spør her inne på dette forumet så tror jeg du har litt mer seriøse intensjoner enn "Det er en tøff hund...".

Som flere her har skrevet, så er det veldig viktig å være konsekvent under oppdragelsen.

Sosialisering er også viktig, både ovenfor andre hunder og mennesker. Og andre dyr for den saks skyld...

Har du mistanke om at du eller de i din familie (de som skal ha daglig kontakt med hunden) kommer til å bli redd hunden en eller annen gang, så er nok kanskje Rottweiler ikke noe for deg.

Du må være forbredd på å drive "fysisk fostring" hver dag, og da tenker jeg ikke på "vanlige gåturer". Hvis Rottisen ikke får nok jobbe med, både fysisk og psykisk, blir den fort destruktiv.

Og 50-55kg med destruktiv hund er ikke noe morro å ha med å gjøre...

 

Dette ken høre negativt ut, men er heller ment som en "buffer" mot at du ikke tar feil valg.

Hvis du fremdeles er interessert i rasen, og lykkes med oppdragelsen, så kan du få verdens beste kosebamse!

Glad i sin eier, glad i sin eiers venner, glad i andre vesner (som ikke er "slemme" vel og merke...), ja glad i hele verden egentlig!

Hvis du er glad i "Guds frie natur" (og det er en fordel med denne rasen...) så har du verdens beste turkompis. Og med sin egen kløv så bærer han sin egen mat, seng, og kanskje ditt telt, uten å bli sliten en gang.

 

Har selv en hanne (Balder) som er snart to år nå. 56kg med glade muskler, som hele tiden er villig til å bli med på tur! Han er stor, og litt "klønete" enda, men det er ikke noe vondt i han. (onde tunger vil ha det til at han kan sammenlignes med "En Svensk, blond, sykepleier...")

Har opplevd flere ganger at usikre hunder med sosialiseringsproblemer har angrepet Balder, og han viker bare unna 3-4 ganger før lunta er slutt...

Men, hvis noe eller noen truer meg eller mine, så gir han sitt eget liv for å beskytte sin flokk!

Han er stort sett glad i alt og alle, og ikke redd for så veldig mye, bortsett fra katter. Og da særlig små kattunger... Merkelig...

 

Håper du velger denne rasen på riktig grunnlag, og hvis så er tilfelle, skal du ha lykke til med ny hund!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en hannhund på 3.5 år....snill som dagen er lang mot alle (untatt tøffe hannhunder som han ikke gir noe for å sette på plass)

 

Hvis du har lyst på en slik så er det ikke noe å lure på, men sjekk stamtavler for HD og slike ting.....

 

Jeg har aldri angret :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med rottweiler begrenser seg i all hovedsak til en tispe en venn hadde. Mitt inntrykk er at det største problemet med rasen (som med alle andre raser) er eierne. Mange ser ut til å ønske seg en tøff hund, og selv om det er imponerende å se tre stuter leke med et plast-oljefat så er jeg ikke sikker på om den oppdragelsen gjør de til gode familiehunder.

Min venn ønsket seg en sofakropp, og det fikk han. Greit at bikkja var sta som en eikestubbe og hadde litt rare fakter (koseknurring og hilsing ved å skalle folk i skrittet), men hun var snill som et lam og stabil som tusen.

 

Så lenge du er klar over at de kan være viljesterke og ikke stimulerer voldsom oppførsel tror jeg du får et flott familiemedlem i en rottweiler.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke på utkikk etter ren jakthund:) Jeg har hverken mulighet eller kunnskap til å kunne trene opp en jamthund til å bli en god elghund, men ellers takk for tipset! Skal sende det videre til et søskenbarn av meg som spekulerer på jamten:)

 

Om ikke elg på rottweileren så skal jeg prøve den på blodspor. Dette må da gå bra hvis de klarer å lukte narkotika eller mennesker:)

Link to comment
Share on other sites

Om ikke elg på rottweileren så skal jeg prøve den på blodspor. Dette må da gå bra hvis de klarer å lukte narkotika eller mennesker:)

 

Hvis du får et godt forhold til hunden din, og et godt tek på treninga generelt, så er Rottweileren et godt utgangspunkt med tanke på nesa/arbeidsviljen!

Det eneste som kan bli en utfordring er kanskje størrelsen, tenker da på kratt/busker etc... Men en Rottis braser som regel gjennom isteden for å smyge seg under! :lol:

 

Grattis med avgjørelsen! Og, hold oss oppdatert på hvordan det går med det nye familiemedlemet da?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...