Jump to content

DFS Felt og Tolker


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Litt ruskete overskrift, men hvilken størrelse er det på DFS Tolken i finfelt?

Ved bruk av 22 cal inne er den vel tolken cal 22.

Men hva brukes for å tolke cal 22 utendørs?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det. Du får det samme foholdet på grovfelt med 6,5 kontra 7,62 så det er egentlig litt rart at det ikkje er lov med tolk på felt, men de store tenkere på skytterkontoret har sikkert ein god forklaring på det

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk spurt DFS om akkurat dette, og grunnen var dels antallet tolker man måtte ha til hvert feltstevne og dels forventet plunder og heft ved bruk av tolk i kulde og snø.

Det skal tolkes til 8 mm på øyemål.

Tenk på det dere som har tenkt til å bruke 223 på felt.

Noen kommer til å ligge søvnløse med tanke på alle gangene de blir bort-dømt.

Link to comment
Share on other sites

Beklager litt lang slagtid, men mailen fra Vestvik lå på jobbmaskinen, men svaret kommer her:

Hallo!

 

Ja, det er slik som du beskriver at det ikke skal brukes tolk av praktiske årsaker. Det blir derfor opp til anviser å tolke etter beste evne. Er det slik at skuddet definitivt ville brutt streken med 8 mm tolk skal selvfølgelig skuddet dømmes inn. Her blir det likevel skjønnsmessig og viktig at anviserne er romslige i bedømmingen. Så kan motargumentet være at dette blir noe tilfeldig, men opp mot de praktiske utfordringer det er å ha tolker på hvert hold er dette sett på som ok på tross av skjønnet som må utøves. Om vinteren kan det også være spesielle utfordringer med tolkbruk i snøen.

 

Mvh

Terje Vestvik

Link to comment
Share on other sites

Det blir derfor opp til anviser å tolke etter beste evne. Er det slik at skuddet definitivt ville brutt streken med 8 mm tolk skal selvfølgelig skuddet dømmes inn.

det der stemmer ikke med praksis de fleste steder jeg har skutt iallefall. det stemmer heller ikke med det som står i skytterboka. så om det der skal praktiseres må det jo presiseres bedre. i skytterboka står det bare at tolk ikke skal nyttes i felt. eller skal man lese punktet om tolking på bane å dra det over på felt å lese mellom linjene å forstå at det samme gjelder der?

Link to comment
Share on other sites

Det blir derfor opp til anviser å tolke etter beste evne. Er det slik at skuddet definitivt ville brutt streken med 8 mm tolk skal selvfølgelig skuddet dømmes inn. Terje Vestvik[/i]

Dette er, som Høggern skriver, i beste fall nye toner fra DFS. Men etter mitt skjønn er det også tvert i mot det som står i skytterboka. "Det skal ikke brukes tolk i feltskyting" betyr, logisk og "juridisk", at det er kulehullet som teller! Hvis skytterkontoret/skytterstyret omsider er kommet til at det skal tolkes, så må de se til å endre bestemmelsen.

 

En annen ting er at når jeg anviser felt, har jeg med en 6,5 og en 7,62-patron i lomma, og bruker den aktuelle kula for å avgjøre om skuddet går inn eller ikke. Sjøl om skytterkontoret til nå har hatt mest tiltro til øyemålet mitt, uten hjelpemidler.

Link to comment
Share on other sites

Beklager litt lang slagtid, men mailen fra Vestvik lå på jobbmaskinen, men svaret kommer her:

Hallo!

 

Ja, det er slik som du beskriver at det ikke skal brukes tolk av praktiske årsaker. Det blir derfor opp til anviser å tolke etter beste evne. Er det slik at skuddet definitivt ville brutt streken med 8 mm tolk skal selvfølgelig skuddet dømmes inn. Her blir det likevel skjønnsmessig og viktig at anviserne er romslige i bedømmingen. Så kan motargumentet være at dette blir noe tilfeldig, men opp mot de praktiske utfordringer det er å ha tolker på hvert hold er dette sett på som ok på tross av skjønnet som må utøves. Om vinteren kan det også være spesielle utfordringer med tolkbruk i snøen.

 

Mvh

Terje Vestvik

Her tror jeg dere missforstår det Terje skriver :wink:

 

Med "tolke etter beste evne" tror jeg at han mener vi skal tolke med bare syn og sunn fornuft, og ikke med fysisk bruk av tolk :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er litt forskjell om man skal "tolke etter beste evne uten tolk" å gå ut fra at "kulediameter" skulle vært 5,6-6,7-7,62 eller 8mm...... i værste fall vil det bli mange treff i forskjell på de forskjellige tolkemetodene....

feks 6,5 tolken har jo ca 0,65mm flens. dvs at skudd som sitter 0,65mm fra kanten skal inn? 0,65mm på øyemål.... vel. det kan bli noe tilfeldig.

 

det som pr i dag står i skytterboka forteller nemlig at tolk ikke skal nyttes på felt. selv ikke en "imaginær tolk" på 8mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...